sansz_nap_megnyito_kiemelt

Elkezdődtek az Esélyegyenlőségi Napok a Szegedi Tudományegyetemen

Az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ szervezésében rendezik meg a Szegedi Tudományegyetemen az Esélyegyenlőségi Napokat, az eseményt 2014. május 5-én nyitotta meg Sebőné Szenes Márta.

2014. május 5-én és 6-án rendezik meg az Esélyegyenlőségi Napokat a Szegedi Tudományegyetemen, amit Sebőné Szenes Márta, az SZTE esélyegyenlőségi koordinátora nyitott meg. Ezután Máténé Homoki Tünde és Meggyesné Hosszú Tímea tartott előadást az esélyegyenlőségi képzéseken átélt tapasztalataikról, majd Gyarmathy Éva beszélt a diszlexiásokról, azok be- és elfogadásáról. Kedden részt lehet majd venni különböző érdekes és tanulságos programokon, melyek empirikus úton érzékeltetik a résztvevőkkel, milyen akadályokkal és körülményekkel kell szembenézniük és leküzdeniük a fogyatékossággal élőknek és hátrányos helyzetűeknek nap mint nap.


SANSZ_nap_Megnyito_galeria
Elkezdődtek az Esélyegyenlőségi Napok az Szegedi Tudományegyetemen - megnyitó (galéria)

 

Sebőné Szenes Márta megnyitója során a vendégek tájékoztatást kaptak az esemény rövid történetéről, például megtudhatták azt is, hogy a Sansz Napokat 5 éve rendezik meg. Továbbá beszélt még a rendezvény legfőbb céljáról, arról, hogy a fogyatékossággal élő, illetve hátrányos helyzetű egyetemi hallgatókra több figyelem irányuljon. Az adatok szerint a Szegedi Tudományegyetemen 160 regisztrált hallgató van, aki valamilyen fogyatékossággal él együtt. – Én magam pszichológus is vagyok, és tudom, hogy nagyon fontosak az emberek közötti rítusok. Hogy alkalmunk legyen segíteni másoknak — mesélte Sebőné Szenes Márta. A módszereikről is esett szó, személyi segítőkkel dolgoznak együtt, az oktatók és nem oktatók egyaránt részt vehetnek speciális tréningeken, melyek során személyes tanácsadást kaphatnak. Ezután azt is megtudhattuk, hogy az SZTE úttörő ezen a téren, mivel más egyetemeken nem találkozhatunk ilyen újításokkal.


Ezt követően Homoki Tünde vette át a szót, aki bővebben kifejtette a képzések során átélt tapasztalatait, és elmagyarázta a képzések fontosságát is, mely nem célirányosan a fogyatékos gyerekekre vagy hallgatókra vonatkozik. – Hiszen nemcsak ezzel a célcsoporttal kell törődni, de az őket befogadó társadalmi közeggel is – magyarázta Máténé Homoki Tünde. Ezért olyan fontos a szemléletváltoztatás, hiszen a tájékozottság és az információ hiányában nem a megfelelő vélemény alakulhat ki az emberekben. Ennek a véleménynek a kialakulását pedig különböző csoportmunkák és érzékenyítő játékok segítik, melyek tapasztalati élményt nyújtanak a tréningen részt vevőknek. Fontosnak tartotta még kiemelni, hogy a jogszabályi környezet biztosított, viszont az mindenképp ellenőrzést kíván maga után, hogy ez megfelelően működik-e a valóságban. Az előadást Meggyesné Hosszú Tímea bővítette ki, aki diagramok segítségével mutatott be néhány feladatot, melyeken a tréning során részt lehetett venni. Ilyen volt például a Richter-skála, amikor a résztvevőknek egy-egy állításra 1-től 5-ig kellett pontozással véleményt alkotni.


Ezután Gyarmathy Éva előadása következett a diszlexiásokról. Kezdetnek a technikával babrált az asztalon. – Egy kis környezetváltoztatás, mert kinek így jó, kinek úgy jó – vezette fel gondolatait. Előadása során megtudhatták a vendégek, hogy a diszlexiások száma a legnagyobb az egyetemen. Majd ismertette a résztvevőkkel, hogy maga a diszlexia miért alakulhat ki. Az okok közé sorolható például a gyermekeknél a fejlődési szakaszok kimaradása, mint például a négykézláb mászásé. Ennek a következménye pedig, hogy nem alakul ki a jobb és bal agyfélteke között a megfelelő összhang, és nem tudják kiegészíteni egymást megfelelően. – Ez pedig probléma, de a probléma nem bajt jelent! tette hozzá ezután. Ahogyan hallhatták a látogatók, a gyermek és felnőtt diszlexiásoknál a problémát meg kell oldani, és nem „felmenteni alóla”. Emellett a diszkrimináció sem segít, és az sem, hogy egyes magyarországi egyetemeken kizáró ok a diszlexia bizonyos szakok elvégzése esetén. Szó esett még arról is, ma a gyerekek 30 százaléka kap papírt arról, hogy nem fér össze az iskolával. – Én adnék egy papírt az iskolának, hogy nem fér össze a gyerekkel fejtette ki véleményét Gyarmathy Éva. Ugyanis a mai világ a gyermekek jobb agyféltekéjét mozgatja meg jobban. Tehát a vizuális képességeik, a képzelet, a zene élvezete, az érzelmek, a mozgás, a humor és az egészekben való látás, ami erősödik. Míg ezzel szemben az iskola a bal agyféltekére épít, mely az írást, az olvasást, a számolást, a logikát, az elemzést, a viszonyokat, a részleteket és a sorozatokat fejlesztené. Sokszor a nem diszlexiás gyermekek sem tudják rendszerbe foglalni az egyetemi tanulmányaikat, nem tudnak egyszerre jegyzetelni és figyelni is, de a tanár nem engedi, hogy felvegyék az óra anyagát. A diszlexiásokhoz való alkalmazkodás következtében lehet, hogy nemcsak az ő helyzetüket lehetne megkönnyíteni, de ezáltal a többi hallgató tanulmányát is elő lehetne segíteni.

 

A részletes program:

 

2014. május 5.

 

- Május 5-én 16 órától este 20 óráig látogatható a Mini láthatatlan kiállítás a JATE Klub nagytermében. Kizárólag egyetemi polgárok (hallgatók és nem oktató dolgozók) vehetnek részt rajta. A belépéshez regisztráció ajánlott.

 

2014. május 6.

 

- Május 6-án 10.00-12.00 és 13.00-18.00 óra között tart nyitva továbbra is a Mini láthatatlan kiállítás a JATE Klub nagytermében.

- A Képességek Napját 10 és 17 óra között rendezik meg az SZTE Rektori Hivatal épületében és a Dugonics téren.

- A SANSZ-napot 10 órakor nyitja meg a Rektori Hivatal földszinti tárgyalójában Sebőné Szenes Márta, az SZTE esélyegyenlőségi koordinátora és Homoki-Nagy Mária oktatási rektorhelyettes.

- 10 óra 10 perctől mutatkoznak be az érdekvédelmi szervezetek.

- 11 órától pedig „Nem adom fel!” címmel kezdődik beszélgetés Papp Szabolccsal, aki a Nem Adom Fel Alapítványt képviseli.

- 11 és 17 óra között szakmai bemutatót rendeznek az Átriumban és a Dugonics téren kerekesszékes akadálypályával, zsonglőrbemutatóval és oktatással, élő könyvtárral, érzékenyítő játékokkal, segéd- és szimulációs eszközök bemutatójával és terápiás kutyabemutatóval. Itt mutatkoznak be az együttműködő szervezetek is: Csongrád Megyei CSEÖH, Kreatív Formák Alapítvány, Kiút Alapítvány, IH Rendezvényközpont, Napos Oldal Alapítvány, Napra Forgó Nonprofit Közhasznú Kft., Nem Adom Fel Alapítvány, SINOSZ, S.O.S. Telefonos Lelki Elsősegély Szolgálat, Szivárvány Autizmus Egyesület, Vakok Csongrád Megyei Egyesülete.

 

SZTEinfo

fotók: Herner Donát


Korábban írtuk:

Az Esélyegyenlőség Világnapja a szegedi egyetemen

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

boritokep__12_

A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Pszichológiai Intézete ügyvivő szakértő/intézeti ügyintéző munkatársat keres, határozatlan idejű munkaviszonyra.


Jelentkezési határidő: 2024. április 10. (szerda)