A nemzetköziesítés jegyében és elsőként vesz részt a hazai tudományegyetemek közül az SZTE abban a nemzetközi auditálási folyamatban, amelyet a Campus Hungary Program támogat és a Tempus Közalapítvány szervez. Készül az SZTE intézményi értékelése a nemzetköziesítés területén.
A hazai felsőoktatási intézmények nemzetköziesítését támogató kísérleti projektben vesz részt a Szegedi Tudományegyetem.
Elsőként két magyar felsőoktatási intézmény, az SZTE és a BGF vállalta, hogy elkészíti saját önértékelő dokumentumát, aláveti magát a nemzetköziesedését minősítő akkreditációs folyamatnak.
A Szegedi Tudományegyetem hazai rangját mutatja – többek között – a „kiemelt egyetem” és a „kutatóegyetem” cím, továbbá a Felsőoktatási Minőségi Díj elnyerése.
A nemzetközi porondon az SZTE pillanatnyi helyét mérik a különböző felsőoktatási rangsorokban elfoglalt helyezések is. A nemzetközi tudományos életben betöltött szerepének súlyára utalnak például a publikációs indexek alapján készült összehasonlítások. Az oktatók és hallgatók nemzetközi mobilitásának növekvő aránya, az intézményi együttműködések bővülése ugyancsak fontos mérőszám. Hasonlóképpen mutatószám az idegen nyelvű oktatás nagyságrendje. És a példák sora folytatható, hiszen a Szegedi Tudományegyetem hosszú távú fejlesztési terveiben is szereplő cél a „nemzetköziesítés”. E téren a szép hagyományok ápolása mellett új kezdeményezések indultak útjukra.
Hol tart most az SZTE a nemzetköziesítésben? E kérdésre válaszolva az SZTE elsőként vetette alá magát – a hazai és Budapesten kívül működő egyetemek közül – egy akkreditációs folyamatnak. Ennek első, 2014 elején kezdődő szakaszában elkészült a gazdag adattartalmú, „Intézményi önértékelés a nemzetköziesítés területén” című dokumentum, magyar és angol nyelven. Ez a „Nemzetköziesítés a magyar felsőoktatási intézményekben” című pilot projekt audit eljárási dokumentumai alapján állt össze, a Campus Hungary program TÁMOP-4.2.4B/1-11/1 projekt keretében, a Tempus Közalapítvány szervezésében.
Most kezdődött a munka második szakasza. A Szegedi Tudományegyetemre érkezett 2014. március 27-én az auditorok csoportja. A munkabizottságot az ACA (Academic Cooperation Association), a brüsszeli székhelyű, nemzetközi felsőoktatási projektekkel foglalkozó szervezet igazgatója vezeti. A két napon át Szegeden tartózkodó auditorok többször is találkoznak az SZTE rektorával és más vezetőivel, a nemzetköziesítésben érintett intézményi egységeket irányítókkal. A nemzetközi felsőoktatási szakértők március 27-én tárgyaltak – többek között – az SZTE idegen nyelvű kurzusait szervező, illetve a kettős diplomát adó egységek vezetőivel, találkoztak a közös tantervfejlesztéssel, kredit elismertetéssel foglalkozó egyetemi szakértőkkel is. Szó esett a kutatásfejlesztésről, továbbá kérdezték az egyetemi hallgatók véleményét. Március 28-án – többek között – a nemzetközi mobilitási programok, a szolgáltatások kerülnek terítékre.
Az önértékelési dokumentumból megismert információkat így vetik össze az auditorok a helyszínen begyűjtött személyes tapasztalataikkal. Ezek alapján megfogalmazzák ajánlásaikat, amelyek az SZTE nemzetköziesítésének pillanatnyi állapotát minősítik, miközben a jövőre vonatkozó javaslatokat is tartalmaznak – tudtuk meg az SZTE Campus Hungary koordinátorától, Balogné Molnár Gabriellától, az SZTE Nemzetközi Mobilitási Iroda vezetőjétől.
Újabb nemzetközi megmérettetésben vesz részt az SZTE - GALÉRIA |
E nemzetközi auditról tanúsítványt kap SZTE. Az auditálás ajánlásait beépítheti az SZTE a nemzetköziesítés területére kidolgozandó új, 3 éves tervébe. E rövid távú program teljesítését 3 esztendő múlva majd mérlegre teszik. Akkor az intézmény nemzetköziesítését auditáló folyamat egy végső minősítő dokumentummal zárul.
Közben, várhatóan idén májusban, indul a kísérleti TÁMOP-projekt disszeminációja. Vagyis az SZTE ismerteti a kísérleti projektben használt módszert és a program teljesítésével együtt járó tapasztalatait azoknak az egyetemeknek, amelyek ezt követően vetik alá magukat a hazai felsőoktatás nemzetköziesítését támogató nemzetközi akkreditációnak. Mert e pilot projekt célja, hogy segítse minden magyar felsőoktatási intézményben fölmérni a nemzetköziesítési folyamatokat.
SZTEinfo