Tóth Zoltán János és Molnár Dávid.
Idén hétszázötven kutatóból 155 szerepelt sikeresen az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj pályázaton, közülük 20-an az SZTE fiatal munkatársai. A hazai tudományosság 1997-ben alapított, teljesítmény-alapú, egyik legnívósabb ösztöndíját karunk négy oktatója nyerte el – ebben a cikkünkben Tóth Zoltán János és Molnár Dávid mutatkozik be, előző írásunkban pedig Dávid Nóra Margarétát és Kiss Renáta Máriát ismerhették meg az olvasók.
"Mivel többször próbálkoztam korábban, először el sem akartam hinni, hogy végre megkaptam az ösztöndíjat, utána pedig annyira megörültem neki, hogy kis híján elfelejtettem visszajelezni, hogy elfogadom. Szerencsére végül még időben észbe kaptam..."
A kutatásom középpontjában egy bizonyos ifjabb Joachim Stegmann (†1678) áll, akinek kéziratos művei egészen a közelmúltig lappangtak, s csakis azért sikerült rájuk bukkanom, mert nemcsak a 17. század vége óta hagyományozódó címeiket, hanem Stegmann kézírását is ismertem, és azzal is tisztában voltam (ez is nagyon fontos), hogy a nemzetközi szakirodalom hosszú ideje összemossa őt azonos nevű unokaöccsével, aki Danzigban hunyt el.
De kezdjük onnan, hogy ki is volt ez a pasas. Szóval, Stegmann 17. századi unitárius gondolkodó volt, bejárta fél Európát, s a vitatkozás volt a lételeme, majd – ahogy az a legnagyobb vitázókkal is gyakran megesik – megsértődött valamin, és Hollandiát is otthagyva, végül Kolozsvárra települt – évi 100 forintos fizetésért. Persze magával hozta a könyvtárát is, ami nem kis dolog lehetett, ugyanis – mai tudásunk szerint – az övé volt a korabeli Erdély legnagyobb unitárius magángyűjteménye. Ezt végül az itteni egyházra hagyta, így maradhattak ránk kéziratai is. Ezek közül kettő különösen becses: az egyikben Descartes-tal (igen, azzal a Descartes-tal), a másikban pedig Johann Coccejus holland református teológussal vitatkozik. Descartes-ot persze „csípőből” leateistázza, Coccejust pedig halálosan gyűlöli: teste még ki sem hűl, amikor Stegmann – sok év után! – letisztázza ellene irányuló munkáját. Ennek hátterében súlyos valláspolitikai konfliktus áll: Coccejus – főként az 1650-es években – azok mellett fejtett ki ügyes propagandát, akik nem akarták Hollandiába befogadni a Lengyelországból száműzött unitáriusokat, mondván, ezek eretnekek. Talán ennyiből is látszik: ezek a szövegek nemzetközi összefüggésrendszerbe ágyazódnak, ugyanakkor persze egyúttal arra is ráirányítják a figyelmet, hogy Erdély – sok épp erre büszke nyugat-európai országgal ellentétben – már nagyon korán a „szabad világ” része volt (a „vallásszabadságra” célzok), és ennek köszönhetően nagyon izgalmas figurák fordultak meg itt és találtak ideiglenes vagy éppen végleges menedéket.
Mivel többször próbálkoztam korábban, először el sem akartam hinni, hogy végre megkaptam, utána pedig annyira megörültem neki, hogy kis híján elfelejtettem visszajelezni, hogy elfogadom az ösztöndíjat. Szerencsére végül még időben észbe kaptam, úgyhogy most már nincs mese, melózni kell… Talán ez végszónak is jó lesz.
Lengyel Nikolett / SZTE BTK
Borítókép: mta.hu