nyiltnap_szte

SZTE Nyílt Nap és Szülői Értekezlet - tudósítás

A Szegedi Tudományegyetem nyílt napján (február 4-én 9-15 óra között), is tárt kapukkal vár minden érdeklődőt az intézmény. Itt választ adnak a nagy kérdésre: miért válasszuk éppen a szegedi egyetemet? A dilemma eldöntésére február 24-ig kaptak haladékot a diákok.

DÉLELŐTTI ÖSSZEFOGLALÓ

Először szervez a szegedi universitas februári nyílt napot, közvetlenül a jelentkezési határidő előtt. A közvetlenül a nagy döntés előtt álló, jelentkezési lapjukat most beadó 12-13. osztályosokat, és a felsőoktatással még távolabbról ismerkedő 9-10-11. osztályosokat egyaránt szívesen fogadják a szervezők. A zord időjárás ellenére február 4-én fél 10 után nagyobb lendülettel érkeztek a felvételizni szándékozók.

Az egyetem Dugonics téri főépületének átriumában nagy a nyüzsgés a 12 kar standjainál, ahol nemcsak a szakokról és az egyetemista életről, hanem a felvételi új szabályairól, a helyi és a külföldi ösztöndíjakról, az önköltségi díjakról és a diákhitelről is hasznos információkat gyűjthetnek be az érdeklődők. Az adminisztráció labirintusában eltévedt diákoknak segítenek kitölteni a jelentkezési lapot is. A karok mellett itt az SZTE Klebelsberg-könyvtár, a Nemzetközi Mobilitási Iroda, az egyetem Kulturális Irodája, valamint a Diákhitel Központ is. Karrier jósdával is várják az érdeklődőket, az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó számítógépes képzési orientációs teszttel próbál segíteni a tanulóknak abban, képességei alapján ki milyen terület elvárásainak felelhet meg leginkább.

Nagy a várakozás a jogi és a gazdaságtudományi területen, ahol drasztikus módon megszűntek a szegedi egyetem állami helyei. Jelenleg a Gazdaságtudományi Kar vezetése azon fáradozik, hogy valamiféle ösztöndíjjal tudja segíteni a jelentkezőket. Saját kari, illetve külső céges forrásokat felhasználva nagy valószínűséggel lehetőség nyílik majd arra, hogy

tanulmányi eredmények alapján 40 hallgatónak könnyítsék meg a terheit: 20 embernek teljes, 20-nak pedig részleges fizetési támogatást nyújtsanak – tudtuk meg Berki Viktor marketinggyakornoktól.

– A felvételi tájékoztató pótlásában is közzétettük, hogy a jogász szakra felvételiző jól teljesítő hallgatóknak az első féléves tanulmányi eredmény alapján kiválósági ösztöndíj formában visszatérítjük az önköltséget – és ez még csak a kezdet, tervezzük további ösztöndíjak alapítását a jogi karhoz közel álló szakmai partnerek bevonásával – ígéri Karsai Krisztina, a szegedi Állami- és Jogtudományi Kar közkapcsolati dékánhelyettese. A támogatott hallgatók számát illetően úgy nyilatkozott: 10-et biztosan tudnak vállalni első körben. – Törekszünk arra is, hogy az egy félévben tankönyvre költendő összeget különböző támogatási formákkal redukáljuk, ennek kapcsán a kar rálép egy tanulási folyamatra is, e-learninges digitális tananyagokat kezd fejleszteni, idén ősztől már lesz ilyen – tette hozzá a dékánhelyettes. Azt is kiemelte, eddig kevésbé figyeltek rá a hallgatók, de az önköltségesek számára létezik részletfizetési és halasztott befizetési kedvezmény is.

Homoki-Nagy Mária oktatási rektorhelyettes szülői értekezletre várja az ide érkezett tanulókat és szüleiket 11 órától. A rektorhelyettes az új felsőoktatási törvényről, az állami ösztöndíjas keretszámokról, az önköltségi díjakról és új ösztöndíjakról is beszámol.


KÉRDÉS-FELELET AZ SZTE NYÍLT NAPJÁN

Homoki-Nagy Mária: „Minden hallgató egyenlő”

A Szegedi Tudományegyetem nyílt napján (február 4-én 11-12 óra között) a diákok és a szülők előzetes kérdéseire válaszolt az oktatási rektorhelyettes, Homoki-Nagy Mária. A dilemmázásra, mérlegelésre még van idő: a jelentkezési lapok beadási határideje február 24., addig kell a továbbtanulásról legjobb döntés meghozni.

 

Miért érdemes továbbtanulni? – ismételte meg az egyik e-mailben érkezett kérdést Homoki-Nagy Mária jogtörténész professzor, a Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese az SZTE nyílt napján. – Mert a tanulással a fiatalember világa kitágul, mert mélyebben megismerhet egy tudományterületet, mert az érdeklődési körének megfelelő végzettséget szerezve felkészültebben kezdhet önálló életet – fogalmazott az SZTE oktatásért felelős rektorhelyettese, mikor az előzetes kérdésekre is válaszolva a továbbtanulási irány jó megválasztásához adott szempontokat és új információkat a nyílt napi fórumon.

Miért a Szegedi Tudományegyetem a legjobb választás?Mert Szegeden a 91 éve befogadott kolozsvári egyetem hagyományaira támaszkodva 2000-ben olyan integrált egyetem született, amely a felsőfokú képzés széles kínálatával vonzza a fiatalokat: a bölcsészettől kezdve a műszaki és természettudományokig, illetve a felsőfokú szakképzéstől kezdve az alap- és mesterképzésen át egészen a doktori képzésig. Friss felmérés igazolja, hogy az SZTE bármely szakán és képzési formájában szerzett diplomával a fiatalok 65-70 százaléka az első 6 hónapban, míg 85-90 százaléka 1 éven belül biztos álláshoz jut, és azt tartósan meg is tartja.

– Hogyan tovább a felsőoktatási törvény új szabályai között?Azon az úton haladjanak a továbbtanulási cél meghatározásakor, amelyen elindultak, mikor az érdeklődési körüknek megfelelően választottak fakultációt, érettségi tárgyat! – javasolta a középiskolásoknak az SZTE oktatás rektorhelyettese. – Ne tántorítson el senkit, ne az legyen a döntésnél az elsődleges szempont, hogy van vagy nincs állami ösztöndíjas keretszám a diák érdeklődési körének megfelelő képzésen. Az örömmel tanult ismeretekkel messzebbre jut az ember, a kényszerből rá erőltetett területen diplomásként sem boldogul úgy, mint ha az érdeklődésének megfelelő helyen dolgozna.

– Menet közben megváltoztatható a szakom?Az SZTE kapuján belépő számára újabb kapuk nyílnak – fogalmazott Homoki-Nagy Mária, aki a képzési területen belüli és a karok közti átjárhatóságot vázolva, példákat említve jellemezte az egyetemisták mozgásterét.

– Mi az azonosság és a különbség az állami támogatott, az önköltséges és a részösztöndíjas képzések között?Az SZTE szemszögéből minden hallgató egyenlő – hangsúlyozta a rektorhelyettes. Azt javasolta a jelentkezőknek, hogy a felvételi lap kitöltésekor az általuk választott szakon mindhárom képzési formát jelöljék meg. Vázolta: az állami finanszírozású és az önköltséges helyek között létezik az átjárhatóság: a törvény erejénél fogva a rosszul tanuló állami ösztöndíjas kikerül e csoportból, míg a helyére léphet a jól tanuló, addig költségtérítést fizető diák.

– A jó diploma reményében megéri diákhitelt felvenni? – Az új forma, a Diákhitel 2 csakis az önköltségi díjra fordítható, nem a diák, hanem közvetlenül az intézmény kapja meg. Ugyanakkor mint minden kölcsön, a diákhitel igénylését is át kell gondolni, mert azt a munkába állást követően vissza kell fizetni.

– Meddig lehet egyetemista az egyetemista?A legtöbb alapképzés 6 szemeszter, vagyis 3 év, és követelményeinek teljesítésére legfeljebb 8 szemesztert vehet igénybe a hallgató az állami finanszírozású helyeken. Ebbe belefér az is, hogy legalább 1 szemesztert külföldi egyetemen tanuljon például ERASMUS ösztöndíjjal. A felsőoktatási törvény a maga eszközeivel arra ösztönzi a hallgatót, hogy ne húzza el egyetemi tanulmányai időszakát.

– Az SZTE államilag támogatott keretszámait hogyan lehet lebontani szakokra? Például: orvos és egészségtudományi képzésben az alapszakra jutó 230, az osztatlan képzésnél olvasható 380 helyből valójában mennyi jut például az általános orvos, illetve a fogorvos, vagy a gyógyszerész szakra? – A képzési területekre eddig megadott keretszámokon belül például az állami támogatottságú helyekből a szakok részesedését csak a felvételi ponthatár meghúzást követően tudja meg az egyetem, a szülő és a gólya egyaránt.

– Mit tegyen az a diák, aki az SZTE olyan szakjára készült, amely most nem, vagy a korábbinál kevesebb állami támogatottságú keretszámot kapott?Jelentkezzen az eredeti elképzelése szerinti szakra! Ugyanis az állami ösztöndíjas keretszám csökkentésében leginkább érintettebb 3 kar – SZTE Állam és Jogtudományi, Bölcsészettudományi, valamint Gazdaságtudományi Kara – olyan tanulmányi ösztöndíjakat alapít, amelyek segítségével a jól tanuló hallgatói csökkenthetik, vagy kiválthatják az önköltségi díjat attól a pillanattól, hogy beiratkoztak. Közben a képzés költségeit is csökkentik a szegedi egyetemen például a drága tankönyvek helyett az úgynevezett e-könyvek számának növelésével. A Szegedre távolabbról érkező diákok számíthatnak a kollégiumi elhelyezésre is. Ebből a korábbinál nagyobb arányban részesülhetnek az önköltségi díjat fizető hallgatók. Ugyanakkor az idegen nyelvi képzés is erős, az SZTE hallgatóinak adott a lehetőség, hogy az egyetemi tanulmányaik idején elérjék, hogy legalább egy világnyelven képesek kommunikálni. Az is az SZTE jellemzője, hogy oktatói felelősségüknek érzik, hogy a lehető legjobb tudást adják át hallgatóiknak – zárta mondandóját Homoki-Nagy Mária.

Az SZTE oktatási rektorhelyettese a fórumot követően további egy órán át válaszolt a hozzá személyesen forduló szülők és diákok kérdéseire.

Kérdezni továbbra is lehet a szovivo@rekt.u-szeged.hu címen, a felvételivel, a szegedi továbbtanulással kapcsolatos válaszokat közöljük a www.u-szeged.hu hírfolyamban, a http://www.facebook.com/SZTE.felveteli oldalon a SZTEblogban.

 

TÖBB MINT 200 ÉRDEKLŐDŐ A NYÍLT NAPON

A zord téli időjárás ellenére 200-250 érdeklődő látogatott el a Szegedi Tudományegyetem központi, Dugonics téri épületében rendezett nyílt napra. Február 4-én az universitas mind a 12 kara és az egyetemi központi szervezetek is részt vettek, hogy a diákokat és szüleiket eligazítsák a felsőoktatás útvesztőiben. Itt választ kaptak a nagy kérdésre: miért válasszák éppen a szegedi egyetemet? A dilemma eldöntésére február 24-ig kaptak haladékot a diákok.

DÉLELUTÁNI ÖSSZEFOGLALÓ:

150-200 fő regisztrált előre a rendezvényre, többségük vidéki volt, akik valószínűleg a nagy havazás miatt nem is tudtak eljönni – tájékoztatott Gusztosné Thékes Andrea PR-referens. A felvételi keretszámok ismeretében nem csoda, hogy rendkívüli népszerűségnek örvendett a diákhitel-tájékoztatás, igen sok szülő is megfordult az asztalnál. Szinte telt ház előtt tartotta meg „szülői értekezletét” Homoki-Nagy Mária oktatási rektorhelyettes, aki az új felsőoktatási törvényről, az állami ösztöndíjas keretszámokról, az önköltségi díjakról és új ösztöndíjakról is beszélt. A legkeresettebb standok szokás szerint a bölcsész-, természettudományi és informatikai, a jogi és a gazdasági karoké, illetve a Juhász Gyula Pedagóguskaré voltak – tette hozzá a PR-referens. Folyamatosan érkeztek diákok az 5-ös terembe, ahol a felvételi lapok kitöltésében segédkeztek a szervezők. Gusztosné Thékes Andrea elmondta, voltak olyan diákok, akik valóban ekkor töltötték ki és küldték el online jelentkezésüket.

A legnépszerűbb standnak tehát a diákhitel asztala bizonyult. Barbócz Judit, a Diákhitel Központ regionális képviselője elmondta, az új konstrukció, a Diákhitel 2., más néven a kötött felhasználású, kétszázalékos kamattal működő diákhitelt az önköltség fizetésére lehet fordítani, és a teljes önköltség erejéig felvehető (szemben a „régi” diákhitellel, ahol a költségtérítéses hallgató félévente csak 250 ezer forintot igényelhetett). Az igényelt összeg félévente egy az egyben közvetlenül az intézményhez kerül. Barbócz Judit elmondta, a Szegedi Tudományegyetem kötötte meg először az erre vonatkozó egyezményt a Diákhitel Központtal. A Diákhitel 2. mellett a hallgató felveheti a korábbi típusú, nyolc százalékos kamattal ketyegő szabad felhasználású diákhitelt is. Itt egységesen havi 50 ezer forint vehető fel, tanulmányi félévenként maximum 250 ezer, a korhatár pedig 40-ről 35 évre módosult. Ez azt is jelenti, hogy ha valaki 34 évesen igényli, akkor a 35-dik évébe lépésétől meg kell kezdenie a törlesztést. Az évközben keletkezett kamat a naptári évfordulóval – december 31-gyel – a tőkéhez hozzáíródik, a következő év január 1-jétől a kamatszámítás alapja már ez az összeg lesz. A kötelező törlesztés a hallgatói jogviszony megszűnését követő negyedik hónap első napjától nyílik meg mind a kétfajta diákhitel esetében. A törlesztő részlet a mindenkori minimálbér 6 százaléka az első két évben, a harmadik évtől jövedelem függvényében határozzák meg a részletet. A kötött felhasználású diákhitelnél legalább 4, de az eladósodottság mértékének függvényében 20-24 százalék is lehet ez a szám.

Az asztalok között találtuk az uniface.hu-t is, amely a pécsi és a szegedi egyetem közötti együttműködésnek köszönhetően valósult meg. A Facebookon keresztül is lehet regisztrálni, majd felvételi tesztsor után kerülhetünk be a virtuális (szegedi) egyetemre, és tíz játéknapon keresztül próbálhatjuk ki az egyetemista létet: virtuális órákon érettségi tesztsorokat kell kitölteni, három egyetemi előadásba hallgathatunk bele, valamint megismerkedhetünk a várossal, az egyetemi épületekkel. Ezután kapcsolódó kérdésekre kell válaszolni, és az így szerzett pontok alapján a játék végén értékes tárgyi nyereményeket kaphatunk. Virtuális egyetemi játék keretében próbálhatják ki a diákok, milyen egyetemistának lenni.


SZTEpress

 

 

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.