Záróvizsga - Művészetelméleti és kurátori MA modul-képzés


Elméleti vizsga:


Az elméleti vizsga során a vizsgázó mindkét tételsorból húz egy-egy tételt.


Esztétikai tematikájú tételek

  1. Művész, műalkotás, befogadás
  2. Mimézis és reprezentáció
  3. Interpretáció és hermeneutika
  4. A képi fordulat
  5. A képiség története
  6. Esztétika és technikai reprodukálhatóság
  7. A modern esztétika születése

Megjegyzés: Az esztétika tételsorhoz nem adunk meg kötelező olvasmánylistát. Mivel a szóbeli rész a képzés teljes szakmai anyagát felöleli, ezért az adott tételekhez az azon a tárgyterületen meghirdetett kurzusok olvasmánylistáját kell figyelembe venni, valamint a hallgató szabadon felhasználhat bármilyen irodalmat, amelyet a téma kifejtéséhez hasznosnak tart. A tételeket szintetikusan felépítve, előadás formájában (bevezetővel és konklúzióval ellátva) kell kifejteni. A szóbeli tételek esetén a bizottság azt is értékeli, mennyire kreatív a hallgató egy-egy téma kidolgozásában és előadásában. Mennyire képes szintetizálni az elsajátított anyagot, és milyen előadói képességekről tanúskodik a felelet során. A szóbeli vizsgát a bizottság közösen értékeli.


Művészetelmélet-kurátor tematikájú tételek

 

1. Melyek a meghatározó jellemzői a kurátori gyakorlatról született nemzetközi szakirodalomnak az 1990-es évek óta?

 

1./B. Mutasson be egy magyar és egy idegen nyelvű szöveget az alábbiak közül:

 

Danto, C.: A remekművek és a múzeum. In.: Magyar Lettre, 1995/19.

elektronikus formában: http://epa.oszk.hu/00000/00012/00003/danto.htm

Brian O’Doherty: A fehér kockában. A galériatér ideológiája

Exindex 2013. jan. 3. Web. 2013. febr. 28.

elektronikus formában: http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=877

 

Appadurai, Arjun – Breckenridge, Carol A.: 2004 Gondolatébresztő múzeumok. A közszemlére tett örökség Indiában. In: A kulturális örökség. szerk. Erdősi Péter – Sonkoly Gábor, Budapest, L’Harmattan, Atelier (Atelier füzetek 7.), 305-321.

 

György Péter: Az eltörölt hely – a Múzeum. A múzeumok átváltozása a hálózati kultúra korában. New York, Természettörténeti Múzeum – egy példa. Budapest, Magvető, 2003.

 

Új intézményesség és szituatív kiállítás. In: Kékesi Zoltán, Lázár Eszter, Varga Tünde, Szoboszlai János szerk. A gyakorlattól a diszkurzusig: Kortárs művészetelméleti szöveggyűjtemény. Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2003.

elektronikus formában: http://www.mke.hu/adat/szoveggyujtemeny.pdf

 

Paul O’Neill: The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), Cambridge, MA. MIT Press, 2012.

 

Hoffmann, Jens – Lind, Maria: To Show or Not To Show. Mousse 2011/31;

elektronikus formában: http://www.moussemagazine.it/articolo.mm?id=759

 

O'Neill, Paul: Three Stages in the Art of Public Participation. The Relational, Social and Durational, 2010.

elektronikus formában: http://www.eurozine.com/pdf/2010-08-12-oneill-en.pdf.

 

Rogoff, Irit: From Criticism to Critique to Criticality. 2003.

elektronikus formában: http://eipcp.net/transversal/0806/rogoff1/en

 

Greenberg, Reesa – Ferguson, Bruce – Nairne, Sandy (szerk.): Thinking About Exhibitions. London, New York, Routledge, 1996.

 

Klonk, Charlotte: Spaces of Experience. Art Gallery Interiors from 1800 to 2000. London, New Haven, Yale University Press, 2009.

 

László, Zsuzsa (szerk.): Parallel Chronologies – An Archive of East European Exhibitions. elektronikus formában: http://tranzit.org/exhibitionarchive/

 

Park, Gill: A Space to talk: Curator, Artist, Collaborauteur. 2008.

elektronikus formában: https://web.archive.org/web/20121103053642/http://www.axisweb.org/dlFULL.aspx?ESSAYID=122

 

Anton Vidokle: Art Without Artists? 2010.

elektronikus formában: http://www.e-flux.com/journal/art-without-artists/

 

 

2. Jellemezze a hazai művészeti intézményrendszer átalakulását az 1990–2016 közötti időszakban, mutasson be egy kortársművészeti múzeumot (történet, gyűjtemény), egy nonprofit, és egy forprofit galériát (történet, kiállítási tevékenység, művészkör, programok, rezidenciák, magyar és nemzetközi vásárok).

 

2./B Mutasson be egy külföldi kortársművészeti intézményt (történet, gyűjtemény, kiállítási tevékenység).

 

3. Milyen tendenciák alakították az elmúlt pár évtizedben a művészeti és társadalmi múzeumok gyűjteményezési es bemutatási módjait nemzetközileg, és ennek milyen hazai vonatkozásait ismeri?

 

 

Gyakorlati vizsga:

 

Diploma kiállítás létrehozása. Az évfolyam hallgatóinak közös projektje. Az évfolyam hallgatóinak együtt kell kialakítania egy koncepciót, leosztania a részfeladatokat, azt dokumentálnia (munkanapló, dokumentáció formájában). Kiállító helyet találnia és megteremteni a szükséges infrastruktúrát. A projekt és a kiállítás bemutatása az záróvizsga hetében egy tényleges esemény formájában, mely két részből áll:

 

- a kiállítás prezentálása, megnyitása, koncepciójának felvázolása

-egy közös projekt bemutató, melyen minden hallgató nyilvánosan bemutatja a saját projekten belüli aktivitását 5 perces referátum formájában

 

A védés gyakorlati része bárki része nyilvános esemény. A tanszék által kijelölt szakmai koordinátor segíti a hallgatók munkáját.