Bezár

az_anyanyelvtanitas_gyakorlata

Az anyanyelvtanítás gyakorlata

Az anyanyelvtanítás gyakorlata

2025. január 14.
2 perc

az_anyanyelvtanitas_gyakorlata

A kurzus címe: Az anyanyelvtanítás gyakorlata

Az óra helye: Mészöly Gedeon terem (Egyetem u. 2., II. emelet)

Az óra időpontja: csütörtök, 8:30-10:00 vagy 10:00-11:30 (választható)

Az első óra időpontja: 2025. február 13.


Az oktató neve és beosztása: dr. Zsigriné dr. Sejtes Györgyi egyetemi adjunktus

Az oktató tanszéke: Magyar Nyelvészeti Tanszék

Az oktató elérhetősége: sejtes@hung.u-szeged.hu, Tel.: +36 62 546 083, +36 62 546 303


A kurzus rövid leírása:

A kurzus célja

  • a magyar szakos pedagógusjelöltek felkészítése a funkcionális szemléletű anyanyelvtanítás gyakorlatára az élményalapú tanulás módszerével, a pedagógiai és nyelvészeti szempontok összehangolásával
  • olyan saját nyelvhasználati tudásra és anyanyelvi ismeretekre támaszkodó anyanyelv-tanítási szemlélet és szakmódszertan kialakítása, amely a felső tagozatos és a középiskolai osztálytermi gyakorlatban alkalmazható.


Részletes, hetekre bontott tematika:

  • A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvtanítás cél- és feladatrendszerének, követelményeinek, fejlesztési feladatainak áttekintése a köznevelés alapdokumentumainak tükrében (Nemzeti alaptanterv, kerettantervek 5–12. osztály)
  • A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvi nevelés interaktív és reflektív módszerei, munkaformái, feladattípusai a gyakorlatban
  • A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvtanítás eszközei (nyomtatott, illetve digitális tankönyvek, tananyagok) és alkalmazási lehetőségeik
  • A mérés, értékelés (diagnosztikus és fejlesztő) lehetőségei az anyanyelvórán
  • A szövegértési és szövegalkotási képesség fejlesztésének lehetőségei az anyanyelvi nevelésben
  • Az adaptív anyanyelvi nevelés, a differenciálás lehetőségei az anyanyelvórán
  • Az anyanyelvóra felépítése (óratervezet készítése)
  • Mikrotanítások a középiskolai tananyaghoz kapcsolódóan (helyesejtés, helyesírás, grammatika, kommunikáció)
  • Az anyanyelvi nevelés gyakorlati lehetőségei a tanórán kívül
  • A magyar nyelvi középiskolai felvételi és érettségi vizsga követelményei, felkészítés a felvételire és az érettségire.


Kötelező olvasmányok:

  • Kálmán László – Molnár Cecília: A nyelvi nevelés módszertana, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 2009. (ide kattintva érhető el)
  • Bánréti Zoltán (1998): Kommunikálj! Kommunikációs és nyelvi tréningek 14–18 évesek számára, Korona Kiadó, Budapest.
  • A hatályos Nemzeti alaptanterv és a Kerettantervek vonatkozó részei (5–12. osztály)


Ajánlott olvasmányok:

  • Pethőné Nagy Csilla (2005): Módszertani kézikönyv, Korona Kiadó. 204–300. ISBN 963 9589 05 5 (ide kattintva érhető el)
  • Bárdossy Ildikó – Dudás Margit– Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése, Pécs,Pécsi Tudományegyetem. ISBN 9636419205
  • Nemoda Judit: Kritikai gondolkodást fejlesztő magyarórák. (ide kattintva érhető el)

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek