A kurzus címe: Az anyanyelvtanítás gyakorlata
Az óra helye: Mészöly Gedeon terem (Egyetem u. 2., II. emelet)
Az óra időpontja: csütörtök, 8:30-10:00 vagy 10:00-11:30 (választható)
Az első óra időpontja: 2025. február 13.
Az oktató neve és beosztása: dr. Zsigriné dr. Sejtes Györgyi egyetemi adjunktus
Az oktató tanszéke: Magyar Nyelvészeti Tanszék
Az oktató elérhetősége: sejtes@hung.u-szeged.hu, Tel.: +36 62 546 083, +36 62 546 303
A kurzus rövid leírása:
A kurzus célja
- a magyar szakos pedagógusjelöltek felkészítése a funkcionális szemléletű anyanyelvtanítás gyakorlatára az élményalapú tanulás módszerével, a pedagógiai és nyelvészeti szempontok összehangolásával
- olyan saját nyelvhasználati tudásra és anyanyelvi ismeretekre támaszkodó anyanyelv-tanítási szemlélet és szakmódszertan kialakítása, amely a felső tagozatos és a középiskolai osztálytermi gyakorlatban alkalmazható.
Részletes, hetekre bontott tematika:
- A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvtanítás cél- és feladatrendszerének, követelményeinek, fejlesztési feladatainak áttekintése a köznevelés alapdokumentumainak tükrében (Nemzeti alaptanterv, kerettantervek 5–12. osztály)
- A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvi nevelés interaktív és reflektív módszerei, munkaformái, feladattípusai a gyakorlatban
- A felső tagozatos és a középiskolai anyanyelvtanítás eszközei (nyomtatott, illetve digitális tankönyvek, tananyagok) és alkalmazási lehetőségeik
- A mérés, értékelés (diagnosztikus és fejlesztő) lehetőségei az anyanyelvórán
- A szövegértési és szövegalkotási képesség fejlesztésének lehetőségei az anyanyelvi nevelésben
- Az adaptív anyanyelvi nevelés, a differenciálás lehetőségei az anyanyelvórán
- Az anyanyelvóra felépítése (óratervezet készítése)
- Mikrotanítások a középiskolai tananyaghoz kapcsolódóan (helyesejtés, helyesírás, grammatika, kommunikáció)
- Az anyanyelvi nevelés gyakorlati lehetőségei a tanórán kívül
- A magyar nyelvi középiskolai felvételi és érettségi vizsga követelményei, felkészítés a felvételire és az érettségire.
Kötelező olvasmányok:
- Kálmán László – Molnár Cecília: A nyelvi nevelés módszertana, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 2009. (ide kattintva érhető el)
- Bánréti Zoltán (1998): Kommunikálj! Kommunikációs és nyelvi tréningek 14–18 évesek számára, Korona Kiadó, Budapest.
- A hatályos Nemzeti alaptanterv és a Kerettantervek vonatkozó részei (5–12. osztály)
Ajánlott olvasmányok:
- Pethőné Nagy Csilla (2005): Módszertani kézikönyv, Korona Kiadó. 204–300. ISBN 963 9589 05 5 (ide kattintva érhető el)
- Bárdossy Ildikó – Dudás Margit– Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése, Pécs,Pécsi Tudományegyetem. ISBN 9636419205
- Nemoda Judit: Kritikai gondolkodást fejlesztő magyarórák. (ide kattintva érhető el)