
Dr. Gyenge Zoltán
|
az oktató és a kurzus adatai |
|
|
a kurzus címe |
Kierkegaard – Mozart - Bergman |
|
az oktató neve |
Prof. dr. Gyenge Zoltán |
|
az oktató beosztása |
tanszékvezető egyetemi tanár |
|
az oktató tanszéke |
Filozófia Tanszék |
|
az oktató ímélcíme |
gye@philo.u-szeged.hu |
|
az óra helye |
BTK, Petőfi ép. I. (Petőfi S. sgt. 30-34., 2.emelet) |
|
az óra időpontja |
kedd 18:00–19:30 |
|
a kurzus leírása |
|
|
rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
Kierkegaard filozófiáját az egzisztencializmus előzményének tartják. Joggal. Nem volt még olyan filozófus – Nietzsche mellett – aki olyan elementáris hatást gyakorolt volna az európai kultúrára, mint ő. Ez a hatás kettős irányú: a művészetek hatása a gondolkodására, illetve Kierkegaard-é a 20. századi művészetekre. Köztudott, hogy legnagyobb élménye nem egy másik filozófus, hanem egy zene, Mozart zenéje volt, amely a filozófiában meglehetősen szokatlan. (Nietzschével itt is mutatnak párhuzamot, kiváltképp, ha Wagner-Nietzsche kapcsolatra gondolunk.) Kierkegaard filozófiája aztán Ibsentől, Rilkén, Kafkán, Thomas Mannon át hihetetlen népszerűvé vált, ami igaz a század legnagyobb filmrendezőjét, Ingmar Bergmanra nézve is. |
|
részletes tematika |
A kurzus három nagy részből áll:
|
|
olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
|
kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Kierkegaard: Vagy-vagy (Mozart elemzésekre vonatkozó részletek) Kierkegaard: A szorongás fogalma, Az ismétlés |
|
ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
Bergman: Laterna Magica, Ibsen: Nóra |



