Film

Bevezetés a filmelméletbe

Dr. Sághy Miklós



az oktató és a kurzus adatai

a kurzus címe

Bevezetés a filmelméletbe

az oktató neve

Dr. habil. Sághy Miklós

az oktató beosztása

egyetemi docens

az oktató tanszéke

Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék

az oktató ímélcíme

saghy.miklos@gmail.com

az óra helye

Kristó terem

az óra időpontja

szerda, 18:00 - 19:30

a kurzus leírása

rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás

A Bevezetés a filmelméletbe című kurzus célkitűzése, hogy áttekintést nyújtson a filmelmélet-történet főbb irányzatairól, iskoláiról. A megközelítésmód két alapvető szempontot foglal magában: egyfelől történelmi személetet, mely a filmelmélet-írók munkáit megjelenésük időrendjének figyelembe vételével tárgyalja, másfelől probléma orientáltságot, miszerint az újra és újra megjelenő elméleti kérdések (mint pl. a film valósághoz való viszonya) egymással összefüggésben, egymással dialógusba állítva kerülnek tárgyalásra. A kurzus főbb témakörei: 1. a film mint médium 2. a film valósághoz való viszonya 3. a film és az avantgárd elméleti elképzelések 4. a film és a montázs 5. a szerző megjelenése 6. strukturalizmus módszerei a filmelméletben 7. a kritikai szempontok megjelenése a filmelméletben

részletes (hetekre bontott) tematika

1. hét:

A filmelmélet helye a filmtudományban

2. hét:

Medialitás; a film médiuma

3. hét:

A film jelteremtő apparátusa

4. hét:

A kezdetektől az első filmelméleti munkákig

5. hét:

Avantgard filmelméletek (francia impresszionizmus, absztrakt film, futurizmus, szürrealizmus, dada)

6. hét:

Az orosz montázselméletek (Vertov, Kulesov, Pudovkin, Eisenstein)

7. hét:

Formanyelvi megközelítés (Balázs Béla, Rudolf Arnheim, Hugo Münsterberg)

8. hét:

Filmelméleti realizmus (André Bazin, Siegfried Kracauer)

9. hét:

A szerzői elmélet

10. hét:

Strukturalizmus és filmszemiotika (Christian Metz)

11. hét:

Pszichoanalízis és filmelmélet

12. hét:

Feminizmus és filmelmélet

olvasmányok, kiegészítő anyagok

a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel)

-

kötelező olvasmányok (ha vannak)

Nemeskürty István: A mozgókép esztétikája a kezdetektől az első filmelméleti könyvekig (1907-1915). In: Filmtudományi Szemle 1. Magyar Filmtudományi Intézet, Budapest, 1972. 41-67.

 

Richter, Hans: A dada és a film. In: Metropolis, 2000/3. 44-46.

 

A futurista film kiáltványa. In: Metropolis, 1997tél – 1998 tavasz. 10-12.

 

Eisenstein, Szergej: Montázs 1938. In: Eisenstein: Válogatott tanulmányok. Áron Kiadó, Budapest, 1998. 151-184.

 

Balázs Béla: Látható ember. A film szelleme. Gondolat Kiadó, Budapest, 1984. 52-61., 62-69., 159-171.

 

Arnheim, Rudolf: A film mint művészet. Gondolat Kiadó, Budapest, 1985. 17-38.

 

Bazin, André: A fénykép ontológiája (16-23.), A filmnyelv fejlődése (24-43.), Tilos a montázs (48-59.) In: Bazin: Mi a film? Osiris Kiadó, Budapest, 1995.

 

Truffaut, Francois: A szerzők politikája. In: Francois Truffaut. Osiris Kiadó, Budapest, 1996. 67-74.

 

Metz, Christian: A denotáció problémái. Ill. A film strukturális vizsgálata. In: A mozgókép szemiotikája. Szerk. Hoppál Mihály – Szekfű András. MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont Szakkönyvtára, Budapest, 1974. 73-99., 101-115.

 

Baudry, Jean-Louis: Az apparátus. In: Metropolis 1999/nyár 10-23.

 

Doane, Mary-Ann: Film és maszk. A női néző elmélete. In: Metropolis 2000/4 24-36.

 

Nánay Bence: A beállítás és ellenbeállítás filozófiája. A varratelmélet kritikai vizsgálata. In: Metropolis 2005/1. 8-20.

ajánlott olvasmányok (ha vannak)

Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories. An Introduction. Oxford University Press, London-Oxford-New York, 1976.

 

Bordwell, David - Carroll Noel (szerk.): Post-Theory: Reconstructing Film Studies. University of Wisconsin Press, Madison, 1996.

 

Bujdosó Dezső (szerk.): Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény II. A film. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989.

 

Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945-1990. Osiris, Budapest, 1998.

 

Hill, John – Church Gibson, Pamela (szerk.): The Oxford Guide to Film Studies. Oxford University Press, New York, 1998.

 

Nelmes, Jill (szerk.): An Introduction to Film Studies. Routlege, London, 1996.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.