Molnár Gyöngyvér: Technológiaalapú tesztelés az oktatásban - a problémamegoldó képesség fejlődésének értékelése



mgyAz elmúlt néhány évtized legjelentősebb oktatási vonatkozású fejlesztései az oktatási rendszerek különböző szintjein megvalósuló visszacsatoló mechanizmusok kiépítésére irányultak, ezért óriási fejlődésen ment át a pedagógiai értékelés elmélete és gyakorlata. A hagyományos tesztelési technikákról a technológiaalapú tesztelésre történő átállás azonban nemcsak lehetőségeket, de számos kérdést, problémát és kihívást is állít a kutatók elé. A disszertáció középpontjában a számítógép-alapú tesztelésre való átállás szükségességének, előnyeinek és hátrányainak, valamint lehetőségeinek áttekintése áll, miközben a 21. században kulcsfontosságúnak tartott problémamegoldó képesség fejlettségi szintjét mérő kutatások szintetizálása segítségével konkrét példán keresztül ismertetem az adatfelvétel és adatelemzés fejlődési tendenciáit és a számítógép-alapú tesztelés tág életkori intervallumban történő megvalósíthatóságát. A disszertáció első fejezetében áttekintem az információs és kommunikációs technológiák tanulásra és tanításra gyakorolt hatását, kitérek a változtatás oktatási szükségességére, valamint felvázolom az információs és kommunikációs technológiák (IKT) oktatási intergrációjának útjait. A második fejezet a pedagógiai mérés-értékelés technikáinak fejlődési tendenciáit ismerteti, míg a harmadik fejezet fő kutatási kérdése, hogy a számítógép-alapú tesztelés alkalmazható-e kisiskolás korban. Az egymásra épülő negyedik és ötödik fejezet a problémamegoldó képesség mérési lehetőségeinek változásán keresztül veszi górcső alá a számítógép-alapú tesztelésben rejlő mai lehetőségeket, miközben tág életkori intervallumban (9-19 éves korban) ismerteti a diákok dinamikus problémamegoldó képességének fejlődését, valamint áttekinti a változás fő tendenciáit és lehetséges okait. A technológiaalapú tesztelés lehetőségeinek kihasználása és az új elemzési eljárások ötvözésével olyan kutatási kérdésekre válaszolhattunk, amelyekre hagyományos technikákkal történő adatfelvételek és klasszikus tesztelméleti elemzések segítségével nem kerülhetett volna sor.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep

William Shakespeare szonettjeinek új magyar fordítását is bemutatták a 95. Ünnepi Könyvhéten. Június 14-én az SZTE Klebelsberg Könyvtárban Prof. Dr. Szőnyi György Endre, az SZTE BTK Angol Tanszék oktatója beszélgetett a kötet fordítójával, Fazekas Sándorral.