Az elmúlt néhány évtized legjelentősebb oktatási vonatkozású fejlesztései az oktatási rendszerek különböző szintjein megvalósuló visszacsatoló mechanizmusok kiépítésére irányultak, ezért óriási fejlődésen ment át a pedagógiai értékelés elmélete és gyakorlata. A hagyományos tesztelési technikákról a technológiaalapú tesztelésre történő átállás azonban nemcsak lehetőségeket, de számos kérdést, problémát és kihívást is állít a kutatók elé. A disszertáció középpontjában a számítógép-alapú tesztelésre való átállás szükségességének, előnyeinek és hátrányainak, valamint lehetőségeinek áttekintése áll, miközben a 21. században kulcsfontosságúnak tartott problémamegoldó képesség fejlettségi szintjét mérő kutatások szintetizálása segítségével konkrét példán keresztül ismertetem az adatfelvétel és adatelemzés fejlődési tendenciáit és a számítógép-alapú tesztelés tág életkori intervallumban történő megvalósíthatóságát. A disszertáció első fejezetében áttekintem az információs és kommunikációs technológiák tanulásra és tanításra gyakorolt hatását, kitérek a változtatás oktatási szükségességére, valamint felvázolom az információs és kommunikációs technológiák (IKT) oktatási intergrációjának útjait. A második fejezet a pedagógiai mérés-értékelés technikáinak fejlődési tendenciáit ismerteti, míg a harmadik fejezet fő kutatási kérdése, hogy a számítógép-alapú tesztelés alkalmazható-e kisiskolás korban. Az egymásra épülő negyedik és ötödik fejezet a problémamegoldó képesség mérési lehetőségeinek változásán keresztül veszi górcső alá a számítógép-alapú tesztelésben rejlő mai lehetőségeket, miközben tág életkori intervallumban (9-19 éves korban) ismerteti a diákok dinamikus problémamegoldó képességének fejlődését, valamint áttekinti a változás fő tendenciáit és lehetséges okait. A technológiaalapú tesztelés lehetőségeinek kihasználása és az új elemzési eljárások ötvözésével olyan kutatási kérdésekre válaszolhattunk, amelyekre hagyományos technikákkal történő adatfelvételek és klasszikus tesztelméleti elemzések segítségével nem kerülhetett volna sor.