Prof. Dr. Németh T. Enikő
az oktató és a kurzus adatai |
|
a kurzus címe |
Pragmatika |
az oktató neve |
prof. dr. Németh T. Enikő |
az oktató beosztása |
egyetemi tanár |
az oktató tanszéke |
Általános Nyelvészeti Tanszék |
az oktató ímélcíme |
nemethen@hung.u-szeged.hu |
az óra helye |
TIK Kongresszusi terem |
az óra időpontja |
szerda 12-14 |
a kurzus leírása |
|
rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A Pragmatika kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a nyelvhasználat különböző formáinak (verbális kommunikáció, verbális információközlés kommunikatív szándék nélkül és verbális manipuláció) a tanulmányozásába, valamint megismertesse a hallgatókkal a klasszikus pragmatikai megközelítéseket a kommunikatív nyelvhasználat racionális és interperszonális oldalát egyaránt figyelembe véve. |
részletes (hetekre bontott) tematika |
A pragmatika kialakulása, története, tárgya, lehetséges megközelítési módok. A tágabb értelemben vett jelentés összetevői. Szemantika és pragmatika viszonya. A nyelvhasználat különböző formái: verbális információközlés kommunikatív szándék nélkül, verbális kommunikáció, manipuláció, elszólás. A verbális információközlés és a verbális kommunikáció azonosságai és különbségei. A manipulatív nyelvhasználat stratégiái és eszközei (reklám- és politikai propagandaanyagok alapján). A nyelv egysége: a mondat, a nyelvhasználat egysége: a megnyilatkozás (típus és példány). A kommunikatív nyelvhasználat vizsgálata. A beszédaktus-elmélet filozófiai előzményei és kialakulása. J. L. Austin: konstatívok-performatívok, beszédaktusok. Egy mondat kiejtésekor végrehajtott aktusok Austin szerint. Szerencsefeltételek. Az illokúciós aktusok austini klasszifikációja. A beszédaktus-elmélet továbbfejlesztése: J. R. Searle. Egy beszédaktus végrehajtásának aktusai és ezek összefüggései. Az illokúciós aktusok jellemzése: előfordulás és szerkezet. Sikerességi feltételek és a belőlük elvonható szabályok. Az illokúciós aktusok searle-i klasszifikációja. Közvetett beszédaktusok a searle-i értelmezésben. A gricei interakcióelmélet: az együttműködési elv és a maximái. Mondott és implikált jelentés. Konvencionális és társalgási implikatúrák: alkalmi és általánosított társalgási implikatúrák. A leechi udvariasságelmélet: az udvariassági elv és maximái. |
olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel) |
CooSpace támogatással folyik a kurzus. |
kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Austin, J. L. 1990. Tetten ért szavak. Budapest: Akadémiai Kiadó. Cseresnyési László 2007. Pragmatika: a kontextus tudománya. In: Hegedűs Rita – Nádor Orsolya (szerk.) Magyar nyelvmester. Budapest: Tinta Kiadó, 73–83. Németh T. Enikő 1994. Megnyilatkozás: típus-példány. Néprajz és Nyelvtudomány 35, 69–101. |
ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
|