Bezár

Hírek

ai_generated_8733987_1920

„Szabályozott és átlátható” – mit jelent mesterséges intelligencia oktatási szabályozása az SZTE-n?

„Szabályozott és átlátható” – mit jelent mesterséges intelligencia oktatási szabályozása az SZTE-n?

2025. szeptember 24.
3 perc

ai_generated_8733987_1920

2025 júniusában a Szegedi Tudományegyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzata a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatos ponttal egészült ki:

„A Szegedi Tudományegyetem támogatja a mesterséges intelligencia szabályozott és átlátható alkalmazását az oktatásban és a hallgatói feladatok ellátásában, és annak intézményi elfogadott kereteit útmutatóban teszi közzé az oktatók és a hallgatók számára.”

Az említett útmutatók elkészültek az oktatóknak és a hallgatóknak, és közös alapelvük az átláthatóság, a felelős használat és az etikai megfelelés. Az alábbiakban a legfontosabb tudnivalókat emeljük ki, érdemes a dokumentumokat további tanácsokért tanulmányozni.


Az MI oktatásban történő használatának 5 pillére

1. Céltudatosság – az MI segíti, nem pedig helyettesíti a tanulást és a kompetenciafejlesztést
2. Átláthatóság – minden MI-használat dokumentálása kötelező.
3. Kritikus ellenőrzés – az MI-kimenetek kritikus ellenőrzése elengedhetetlen (pl.: pontosság, hivatkozások, következetesség).
4. Kurzus-szabályok betartása – az oktató által készített, a CooSpace-n és az órán közzétett tematika és követelmények az elsődleges hivatkozási pont.
5. Adattudatosság – a plágium, valamint a személyes és bizalmas adatok megosztása továbbra is tilos.


Mit jelent a szabályozás az oktatók számára?

Kurzus-szintű szabályozás: az oktató a tematikában és a követelményekben, a CooSpace felületen és az órán rögzíti az MI-használat feltételeit - az első órán érdemes ezeket át is beszélni.
Három lehetséges modell:
1. Teljes tiltás, 2) Részleges engedélyezés (meghatározott feladatokra, átláthatóan), 3) Teljes körű engedélyezés (állandó dokumentálási kötelezettséggel).
Értékelés újragondolása: az esszé- és házi feladatok mellett pl. prezentációk, interaktív elemek tehetik változatosabbá az értékelést.
Módszertani beépítés: az MI hasznos lehet pl. forráskutatásban, óravázlat készítésében, feladatgenerálásban – de mindig pedagógiai céllal, kritikus kontrollal. Az oktató is ossza meg hallgatóival, mikor és milyen céllal használ a kurzus során MI-t.
Detektorok: az MI-detektorok hamis pozitív és negatív találatokat is adhatnak, ezért kizárólag rájuk támaszkodni nem javasolt.

Az MI felsőoktatási használatáról Neptun kódjuk segítségével online tananyagokat érhetnek el az oktatók a Coursera for SZTE programban, 2025 őszén pedig online workshopsorozat indul neves szakemberek bevonásával.


Mit jelent a szabályozás a hallgatók számára?

Az MI nagyszerű segítség lehet a tanulásban, de tilos MI-generált tartalmat saját eredetiként beadni; kötelező feltüntetni az eszközt, lehetőség szerint annak verzóját, és a felhasználás mikéntjét
Kurzusonként eltérő lehet a szabályozás: mindig a tematika és a követelmények, illetve az oktatói tájékoztatás az irányadó (teljes tiltás / részleges / teljes engedély).
Szakdolgozat, diplomamunka készítésekor az MI használata megengedett, de csak átláthatóan (melyik eszköz, melyik verzió miben segített) az önálló elemzés és értelmezés mellett; a védésen a hallgatónak részletekbe menően bizonyítania kell saját tudását és megértését.
Tudatos adatkezelésre van szükség: publikus MI-eszközökben nem szabad érzékeny, személyes vagy intézményi bizalmas adatokat megosztani; az adatkezelési feltételek áttekintése ajánlott.

Aki többet szeretne tudni az MI használatáról, a Coursera for SZTE programban kreditért is elvégezhető kurzusokat talál.


Gyors ellenőrzőlista hallgatóknak és oktatóknak

Megengedett az MI használata a kurzusban? (tematika és követelmények, órai tájékoztatás)
Mit és hogyan használtam? Eszköz neve, verzió, ha ismert, felhasználás fel van tüntetve?
Kritikusan ellenőriztem az MI-kimenetet a szakmai pontosság és hivatkozások szempontjából?
Nincs személyes/bizalmas adat a promptban vagy a feltöltött anyagban? 
A feladat/értékelés tükrözi az önálló tudást és megértést (pl. szóbeli prezentáció, védés)?

A Tanulmányi és Vizsgaszabályzat új kiegészítése tehát felelősen javasolja az MI használatát az oktatásban: intézményi útmutató és a kurzus-szintű szabályok adnak keretet ahhoz, hogy az MI valóban a tanulást és az oktatást szolgálja.


Forrás: SZTEinfo / SZTE Oktatási Igazgatóság
Borítókép: pixabay.com

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek