A kurzus címe: Szövegtan és tanulás
Az óra helye: SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola, igazgatói iroda (Boldogasszony sgt. 8.)
Az óra időpontja: péntek, 10:00-11:30
Az első óra időpontja: 2025. február 14.
Az oktató neve és beosztása: dr. Zsigriné dr. Sejtes Györgyi egyetemi adjunktus
Az oktató tanszéke: Magyar Nyelvészeti Tanszék
Az oktató elérhetősége: sejtes@hung.u-szeged.hu, Tel.: +36 62 546 083, +36 62 546 303
A kurzus rövid leírása:
A kurzus célja a pedagógusjelöltek felkészítése a felső tagozatos és középiskolás tanulók szövegértési képességének fejlesztésére kognitív, funkcionális, pragmatikai keretben, interdiszciplináris megközelítésben. Mindeközben a hallgatók egyéni szövegértési képessége is fejlődik az élményalapú tanulás során.
Részletes, hetekre bontott tematika:
- A nyelvről szóló ismeretek és a nyelvhasználati tudás veszélyes kettőssége a szövegtanban
- Életkori sajátosságok
- Metakogníció a fejlesztési folyamatban
- Kognitív, funkcionális, pragmatikai nyelvészeti keret
- A szövegértés mint koncepcióvezérelt folyamat
- A szöveg ismérvei, szövegtípusok, szövegfajták, forma
- A szöveg használatközpontú fogalma
- Szövegértési műveletek: információ-visszakeresés, kapcsolatok, összefüggések felismerése, értelmezés, szövegek összehasonlítása
- A szövegek összehasonlítása gondolkodási művelet szerepe a megértés folyamatában
- Szövegtipológia
- A szövegfeldolgozási stratégiák általános sémáinak alkalmazása különböző típusú szövegeken.
Kötelező olvasmányok:
- Csépe Valéria (2012). Az olvasás rendszere, fejlődése és modelljei. In: Pléh Csaba – Lukács Ágnes (szerk.): Pszicholingvisztika (pp. 339–370). Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN: 9789630594998 (ide kattintva érhető el)
- Ostorics László, Szalay Balázs, Szepesi Ildikó & Vadász Csaba (2016). PISA2015 Összefoglaló jelentés Oktatási Hivatal, Budapest (ide kattintva érhető el)
- Zs. Sejtes Györgyi (2017). A szövegértési képességfejlesztés alternatív megközelítési lehetősége „top down” keretben mintafeladatokkal. In: Karlovicz János Tibor (szerk.): Válogatott tanulmányok a pedagógiai elmélet és szakmódszertanok köréből. (pp.314-320). Komárno: International Research Institute. ISBN 978-80-89691-40-1
Ajánlott olvasmányok:
- D. Molnár Éva, Molnár Edit Katalin & Józsa Krisztián (2012). Az olvasásvizsgálatok eredményei. In: Csapó Benő (szerk.): Mérlegen a magyar iskola (pp.17–82.). Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest. ISBN 978-963-19-7233-7
- Zs. Sejtes Györgyi (2015). Szövegelünk? Szövegeljünk! A szöveg fogalma a pedagógiai alkalmazás tükrében. In: Torgyik Judit (szerk.): Százarcú pedagógia (pp. 3–10). Komárno: International Research Institute. ISBN 978-80-89691-17-3.