Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
A verseny az OKTV mellett a legrangosabb megmérettetés az olasz nyelvet tanuló diákok számára. Tanszékünk minden évben műfordítói pályázatot ír ki; egy magyarul még nem publikált kortárs olasz prózai mű egy részletét jelöljük ki.
A diákok jeligével pályáznak. A verseny helyszíne minden évben valamely magyarországi középiskola, a díjátadásra is a rendező intézményben kerül sor.Győztesek:
A verseny témája az ókori történelem és kultúra. Minden évben változik a tematika: ókori Róma, ókori Görögország, ókori Kelet, az ókori kultúra továbbélése volt a téma az előző években. Az idei téma az ókori Egyiptom.
A verseny csapatok közreműködésével folyik és kétfordulós: írásbeli feladatból (esszé és rejtvények) és szóbeli előadásból (prezentáció) áll.
Vigyikán Attila és Vigyikánné Horák Andrea
Egyéni verseny, 3 fordulóban. Az első kettőt az iskolákban írják meg, a harmadik, döntő fordulót a BTK-n. Az 1. forduló latin nyelvtani teszt, a 2. fordítás latinról magyar nyelvre szótárral, a 3. műveltségi teszt előre megadott témában (az idei téma a thébai mondakör és a „jó császárok” kora volt).
A verseny két kategóriában zajlik, az 1. kategóriába a 10. évfolyamig, a 2. kategóriába a 11–12. évfolyamos tanulók kerülnek.A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék (a továbbiakban: Tanszék) második alkalommal hirdeti meg a „Barátod az Internet – hogyan segít, hogy művelt is legyél?” című kreatív műveltségi versenyét. Tanszékünk fontosnak tartja, hogy minél szélesebb körű, élő kapcsolattal rendelkezzen a középiskolás diákokkal. A Tanszék először, a 2017/2018-as tanévben a fenti címmel hirdette meg informatikai és egyben műveltségi versenyét, a 2018/2019-es tanévben ismét meg szeretnénk hirdetni a versenyt.
A verseny célja
A tanulmányi verseny célja, hogy megmutassuk: az informatika és a műveltség mennyire szorosan összefügg, hogy a kettő milyen hatékonyan tudja egymást segíteni. Továbbá, hogy úgy segítse digitális írásbeli készségeik fejlődését, hogy egyben műveltséget ad, s rávezeti a diákokat, hogy a „keresés” önmagában kevés, hiszen műveltség nélkül hatékony keresés sem végezhető, tehát a klasszikus, tudásközpontú műveltség és a modern technológia nem kizárja, hanem erősítheti egymást. Szeretnénk, ha a megoldott feladatok alapján maguk a diákok bizonyítanák be azt, hogy az Internet használata nem egyszerűen csak egy eszköz a tanuláshoz, hanem annál sokkal több: egy hasznos és jó barát. A verseny során minél nagyobb teret szeretnénk engedni a versenyzők kreativitásának. A diákok a megfelelő internetes ismeretekkel és digitális eszközökkel oldják meg az egyes feladatokat – s így legyen a tanulás egyben szórakozás is.1. forduló
Angol és amerikai irodalom, történelem, kultúra, nyelv
Feleletválasztós teszt interneten, 100 kérdés, 150 perc
2019. március 25. hétfő 15:30.
Minden kérdés feleletválasztós (igaz-hamis, melyik a helyes változat, melyik a helytelen változat).
– 70 kérdés: irodalom, történelem, kultúra, ország-ismeret. Az általános műveltségi ismeretekre vonatkozó kérdéseken kívül csak olyan kérdések szerepelnek, amelyekre a válasz egyértelműen megtalálható a Nemzeti Tankönyvkiadó által a 9-10-11. évfolyamok számára kiadott tankönyvekben, de természetesen a tudásanyagnak nem feltétele, hogy a diákok ezeket a könyveket használják.
– 30 kérdés: nyelvi ismeretek.
Ideális esetben tehát azoknak a 12. (illetve 4.) évfolyamos középiskolásoknak a jelentkezését várjuk, akik az első három középiskolai év anyagát már elsajátították, de a jelentkezés természetesen valamennyi diák számára nyitott.
A verseny lebonyolítása on-line internetes, számítógépes formában történik. Ehhez az iskolának biztosítania kell megfelelő számú és megbízható internetes, számítógépes hozzáférést, valamint tanári felügyeletet a versenyző diákok számára a megadott időpontban. A versenyen csak azok a regisztrált diákok vehetnek érvényesen részt, akiknek az írásbeli forduló után a versenykörülményeikről az iskola igazolást küld nekünk.
2. forduló
A szóbeli forduló első részére otthon készülhetnek fel a versenyzők, a feladat pedig a következő (a feladat leírásának minden eleme fontos):
Mutass be maximum öt (5) percben angol nyelven valamelyik történelmi korszakból egy olyan jellegzetes alkotást, amely megítélésed szerint megtestesíti a kor legfontosabb kérdéseit, eszméit, problémáit. Indokold meg választásodat! Előadásod során vázlatra támaszkodhatsz, és a kiválasztott alkotás szemléltetéséhez használhatsz fénymásolatot vagy diát, de mondanivalódat szabadon, felolvasás nélkül, önállóan kell előadnod.Bíró-Müller Judit), Ujvári Réka (Szeged, Deák Ferenc Gimnázium, felkészítő tanár: Bató Ágnes), Vastag Zsolt (Orosház, Táncsics Mihály Gimnázium Szakgimnázium és Kollégium, felkészítő tanár Szabó Melinda:)