
Dr. Markó András előadása.
|
Az oktató és a kurzus adatai |
|
|
Kurzus címe |
Bevezetés az őskor régészetébe |
|
Oktató neve |
Dr. Markó András |
|
Oktató beosztása |
egyetemi adjunktus |
|
Oktató tanszéke |
Régészeti Tanszék |
|
Oktató e-mail címe |
marko.andras@hnm.hu |
|
Az óra helye |
SZTE BTK főépület (Egyetem utca 2.) 123. terem |
|
Az óra időpontja |
kedd 10:00-12:00 |
|
A kurzus leírása |
|
|
Rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A tárgy a képzés egy bevezető, alapozó kurzusa, amely ismerteti az őskorkutatás hazai és nemzetközi történetét, legfontosabb módszereit és irányzatait. Korszakonként tárgyalja az őskor legfontosabb folyamatait az ember kialakulásától a vaskor végéig. A korszakok ismertetésében a hangsúly a paleolitikum esetében Afrika és Eurázsia, a neolitikum esetében a Közel-Kelet, a Balkán és a Kárpát-medence, a bronzkor és vaskor esetében a Kárpát-medence és Közép-Európa régészetére esik. Az előadás átfogó ismereteket nyújt: a régészettudomány történetéről és kutatási módszertanáról. |
|
Részletes (hetekre bontott) tematika |
1. Az őskor régészete: a leletek 2. Az őskor régészete: a kontextus, a feltárt objektumok 3. Az őskor régészete: az időrend 4. Az emberi evolúció és az őskőkor 5. Az újkőkor: a letelepedett életmód, a termelőgazdálkodás megjelenése és elterjedése 6. A rézkor (aeneolitikum, kőrézkor, késő-neolitikum) 7. A korai bronzkor 8. A középső bronzkor 9. A kései bronzkor 10. A korai vaskor 11. A késő vaskor 12. Kutatási irányzatok: a társadalom régészete, háztartásrégészet, hálózatelmélet |
|
Olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
|
Kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Vágó Ádám: A Kárpát-medence ősi kincsei – A kőkortól a honfoglalásig. Magyar Nemzeti Múzeum, Kossuth kiadó 2015. ISBN 978 963 09 8426 3.
C. Renfrew: A civilizáció előtt. Budapest 1995. ISBN 963 3896 959.
C. Renfrew – P. Bahn: Régészet. Elmélet, módszer, gyakorlat. Budapest 2005. ISBN 963 3898 099.
Visy Zs. (szerk.): Magyar régészet az ezredfordulón. Budapest 2003. ISBN 963 8629 177. |
|
Ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
- |