Bevezetes_a_neprajzba

Bevezetés a néprajzba

Dr. Apjok Vivien előadása.

Az oktató és a kurzus adatai

Kurzus címe

Bevezetés a néprajzba

Oktató neve

Dr. Apjok Vivien

Oktató beosztása

tanársegéd

Oktató tanszéke

Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék

Oktató e-mail címe

apjok.vivien@szte.hu

Az óra helye

SZTE BTK főépület (Egyetem utca 2.)

Bálint Sándor terem

Az óra időpontja

kedd 14:00-15:30

A kurzus leírása

Rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás

A kurzus célja, hogy a néprajztudomány alapvető fogalmaiba, kutatási területeibe, legfontosabb módszereibe betekintést adjon. Mindenki, akit érdekelnek az emberek, szeretné jobban megérteni a múlt és a jelen kulturális és társadalmi vonatkozásait, kíváncsi arra, milyen a néprajzi/kulturális antropológiai terepmunka, és hogyan kutatható többek között ma a természet és ember kapcsolata vagy a táplálkozás, jelentkezzen bátran a kurzusra!

Részletes (hetekre bontott) tematika

0. Óramegbeszélés, bevezetés (az első óra a kari orientációs nap miatt: 2023. szeptember 19).

Félév tematikájának, kurzus követelményeinek átbeszélése.

A kurzus arculata

1. Elméleti keretek I. Nép, kultúra, hagyomány, társadalom. Néprajzi alapfogalmak

Kötelező olvasmány:

Magyar Néprajzi Lexikon: néprajz, etnográfia, etnológia, nép, kultúra, hagyomány, folklór, népművészet, társadalom, paraszt, etnikai csoport, etnikum

Voigt Vilmos: Néprajzi és etnológiai alapfogalmak. Néprajz egyetemi hallgatóknak 36. Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék, Debrecen – 2017.

Kulturális és fizikai antropológia (22-23.), Antropológia és néprajz – a kultúrakutatás két iskolája (23-25), Kultúrafogalmak (36-30). In: Letenyei László: Kulturális antropológia. Elmélettörténet. Typotex Kiadó, 2012.

2. Elméleti keretek II. Mi és ők. A kulturális másság

Kötelező olvasmány:

Györffy György (szerk.): Julianus barát és a Napkelet fölfedezése 3 fejezete:

A Julianus első útjáról készült jelentés 1237-ből

Julianus második útjáról készült jelentése 1237-38-ból

Rubruk útleírása 1255-ből

3. Elméleti keretek III. Idő és tér a néprajzban

Kötelező olvasmány:

Magyar Néprajz VII.: Tér és idő

Pócs Éva: Tér és idő a néphitben

Hely, idő, emberek, társadalom a mesében

4. Források és módszerek I. A néprajzi kutatómunka forrásai és terepei

Kötelező olvasmány:

Balogh István: A néprajzi kutatás levéltári forrásai

Szőcsné Gazda Enikő: A néprajz írott forrásai

5. Források és módszerek II. A néprajzi/antropológiai terepmunka I.

Kötelező olvasmány:

Vajda László: A néprajzi anyaggyűjtés módszere és jelentősége
Borsányi László: A megfigyelési technikák az etnológiai terepmunkában

Fél Edit: A saját kultúrájában kutató etnológus

6. Források és módszerek III. A néprajzi/antropológiai terepmunka II.

Kötelező olvasmány:

Mészáros Csaba – Vargyas Gábor: Gyűjtés és terepmunka a néprajztudományban

Tömöri Szilvia: Néprajzi kutatás a virtuális térben?

Ajánlott olvasmány:
Kovács Éva (szerk.): Közösségtanulmány. Módszertani jegyzet

Nagy Károly Zsolt: A kulturális antropológiai terepmunka módszertana

7. Témák és területek I. Mindennapok és ünnepek

Kötelező olvasmány:

Verebélyi Kincső: Minden napok, jeles napok. Budapest: Timp Kiadó, 2005.

Ajánlott olvasmány:

Magyar Néprajz VII: Jeles napok, ünnepi szokások

8. Témák és területek II. Vallás, hit, rítus

Kötelező olvasmány:

Mircea Eliade: A szent és a profán. Bevezetés

Ajánlott olvasmány:
Frauhammer Krisztina: Bestsellerek és raritások Bálint Sándor népi vallásosság gyűjteményében

Magyar Néprajz VII: A katolikus magyarság vallásos életének néprajza

Magyar Néprajz VII: Protestáns egyházias szokások és magatartásformák

9. Témák és területek III. Kézművesség, kereskedelem

Kötelező olvasmány:

Balogh Pál Géza: Sajtkészítők a Balaton-felvidék helyi élelmiszerrendszerében. Táj és gazdaság összefüggései jelenkori kistermelői gyakorlatokban

Magyar Néprajz III: A kézművesség szerepe a falu anyagi kultúrájának alakításában. Bevezetés

10. Témák és területek IV. Természet és társadalom

Kötelező olvasmány:

Farkas Judit: „Megtalálnak a fák”. Gyümölcsész-mozgalom Magyarországon

Babai Dániel: „Az időjárás is szeszélyesebb, hamarább elváltozik…” A klímaváltozás lokális percepciója a Keleti-Kárpátokban

11. Témák és területek V. Táplálkozáskultúra

Kötelező olvasmány:

Kisbán Eszter: Étkezések, ételek - új formák és intézmények az újkori magyar táplálkozáskultúrában

Báti Anikó: A gyermek közétkeztetés néprajzi vizsgálata

12. Témák és területek VI. Zene és tánc

Kötelező olvasmány:

Varga Sándor: Néptáncgyűjtések adatolása és értelmezése (I. és II. fejezet)

Bolya Mátyás: Interaktív térképen a magyar népzene – úton a digitális bölcsészet felé

Magyar Néprajz VI: Magyar népzene. A kutatás története

13. Wrap-up és szemeszterzárás

Kézikönyvek és ajánlott olvasmányok:

Demény István Pál – Gazda Klára – Keszeg Vilmos – Pozsony Ferenc – Táncos Vilmos: Magyar népi kultúra. Alapfogalmak. Folklór. Anyagi kultúra. Kolozsvár – 2000.

Kósa László: A magyar néprajz tudománytörténete, Osiris Kiadó (több kiadás)

Voigt Vilmos: Néprajzi és etnológiai alapfogalmak. Néprajz egyetemi hallgatóknak 36. Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék, Debrecen – 2017.

Olvasmányok, kiegészítő anyagok

Kötelező olvasmányok (ha vannak)

A tematikában (szabadegyetemisták számára is érdemes elolvasni, hogy a témákhoz könnyebben tudjanak kapcsolódni)

Ajánlott olvasmányok (ha vannak)

A tematikában

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_24

A Times Higher Education új rangsort indított az egyetemek interdiszciplináris területeken elért tudományos eredményei és kiválósága mérésére. A 2024. november 21-én első alkalommal közzétett THE Interdisciplinary Science Rankings szerint a Szegedi Tudományegyetem teljesítménye kiemelkedő: a 251-300. helyezést érte el a nemzetközi mezőnyben, Magyarországon első helyen szerepel.