Mind Heidegger, mind Gadamer szervesen illesztette saját filozófiájába művészetfelfogását. Ontológiai és hermeneutikai nézeteik rövid áttekintése után koncentrálunk művészetfilozófiájukra. Az egzisztenciális analitikától a léttörténés felé forduló, késői Heidegger a lét feltárását tekintve is a filozófia elé helyezte a költészetet. A késői szövegek elemzésével a létnek ezt a költői “mondását” értelmezzük. A műalkotás eredete című írás tanulmányozásával pedig alapvetően azt vizsgáljuk, miként működik az igazság Heidegger szerint a műalkotásban. Ezt a gondolatmenetet fejlesztette tovább Gadamer filozófiai hermeneutikájában, amikor kifejtette, hogy egyrészt minden esztétikának a filozófiai hermeneutikában kell feloldódnia. Másrészt a műalkotás lényege egy olyan egzisztenciálontológiai történés, ami a befogadás során zajlik, és lényegesen érinti a befogadó egzisztenciáját. Az Igazság és módszer, valamint más gadameri írások elemzésével bőséges tárházát fedjük fel a szerző nézeteinek.
részletes (hetekre bontott) tematika
olvasmányok, kiegészítő anyagok
kötelező olvasmányok (ha vannak)
Köt. irodalom:
Martin Heidegger: Lét és idő, Bevezetés;
Martin Heidegger: A műalkotás eredete;
Hans-Georg Gadamer: Igazság és módszer, I. rész; Hans-Georg Gadamer: A szép aktualitása.