Prof. dr. Németh T. Enikő előadása.
Az oktató és a kurzus adatai |
|
Kurzus címe |
Pragmatika |
Oktató neve |
Prof. dr. Németh T. Enikő |
Oktató beosztása |
tanszékvezető egyetemi tanár |
Oktató tanszéke |
Általános Nyelvészeti Tanszék |
Oktató e-mail címe |
nemethen@hung.u-szeged.hu |
Az óra helye |
Auditorium Maximum (Egyetem u. 2.) |
Az óra időpontja |
szerda 12:00-13:30 |
A kurzus leírása |
|
Rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A Pragmatika kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a nyelvhasználat különböző formáinak (verbális kommunikáció, verbális információközlés és verbális manipuláció) tanulmányozásába, valamint megismertesse a hallgatókkal a klasszikus pragmatikai megközelítéseket a kommunikatív nyelvhasználat racionális és interperszonális oldalát egyaránt figyelembe véve. |
Részletes (hetekre bontott) tematika |
1. A pragmatika kialakulása, története, tárgya, lehetséges definiálási módjai. A megnyilatkozás jelentésének összetevői. Szemantika és pragmatika viszonya. 2. A nyelvhasználat különböző formái: verbális információközlés, verbális kommunikáció, verbális manipuláció, elszólás. A verbális információközlés és a verbális kommunikáció azonosságai és különbségei. 3. A manipulatív nyelvhasználat stratégiái és eszközei, a manipuláció felismerésének lehetőségei. 4. Álhírek. Manipuláció az álhírekben. 5. Grammatikai kompetencia–pragmatikai kompetencia–performancia. A nyelv egysége: a mondat, a nyelvhasználat egysége: a megnyilatkozás (típus és példány). 6. A kommunikatív nyelvhasználat vizsgálata a beszélő oldaláról. A beszédaktus-elmélet előzményei és kialakulása. J. L. Austin: konstatívok–performatívok, beszédaktusok. Lokúció, illokúció, perlokúció. Szerencsefeltételek. Az illokúciós aktusok austini klasszifikációja. 7. A beszédaktus-elmélet továbbfejlesztése: J. R. Searle. Megnyilatkozásaktus, propozíciós aktus, illokúciós aktus és ezek összefüggései. Az illokúciós aktusok jellemzése: előfordulás és szerkezet. Sikerességi feltételek. Az illokúciós aktusok searle-i klasszifikációja. Közvetett beszédaktusok. 8. A gricei interakcióelmélet: az együttműködési elv és a maximái: minőség, mennyiség, viszony és mód. Mondott és implikált jelentés. Konvencionális és társalgási implikatúrák: alkalmi és általánosított társalgási implikatúrák. 9. A leechi udvariasságelmélet: az udvariassági elv és maximái.
|
Olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
Kötelező olvasmányok (ha vannak) |
- Austin, J. L. 1990. Tetten ért szavak. Budapest: Akadémiai Kiadó. - Cseresnyési László 2007. Pragmatika: a kontextus tudománya. In: Hegedűs Rita – Nádor Orsolya (szerk.) Magyar nyelvmester. Budapest: Tinta Kiadó, 73–83. - Németh T. Enikő 2013. Nyelvhasználat, nyelvtan és pragmatika. Magyar Nyelv 109: 184–191. http://www.c3.hu/~magyarnyelv/13-2/nemet_t_132.pdf
|
Ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
Századvég 84. szám. 2017. Álhírek https://szazadveg.hu/RÃGI/alapitvany/régi/folyoirat/szazadveg-84-alhirek-201708.pdf |