A közoktatás fejlesztését célzó kutatások támogatására negyedik alkalommal hirdette meg pályázatát a Magyar Tudományos Akadémia. A program célja a nevelés és az oktatás fejlesztésének új tudományos eredményekkel való megalapozása, a pedagógiai gyakorlat feltárása, valamint a tudásátadás és értékközvetítés módszereinek és szemléletének megújítása. A pályázat eredményeként újabb 14 kutatócsoport kezdheti meg munkáját négyéves támogatással, amiből 5 csoport karunk Neveléstudományi Intézetéből és Pszichológiai Intézetéből került ki.
A felhívásra 33 érvényes pályázat érkezett, melyeket a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottsága értékelt, majd az Akadémia elnöke ezen javaslatok elfogadásával 14 pályázat támogatásáról döntött. A támogatott csoportoknak évente jelentést kell készíteniük a munkájuk előrehaladásáról, valamint többek között olyan feltételeknek kell megfelelniük, mint a nemzetközi rangos folyóiratban való publikálás, konferencián és tudományos fórumokon való szereplés, valamint a kutatások transzparenciáját biztosító honlap működtetése. A kiíró célja mindezzel az, hogy a kutatások mérhetően és bizonyíthatóan hozzájáruljanak a közoktatás fejlesztéséhez.
A Szegedi Tudományegyetem öt kutatócsoportja mellett támogatásban részesült még az Eötvös Loránd Tudományegyetemről négy, a HUN-REN kutatóhálózattól kettő, illetve a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetemről valamint a Magyar Képzőművészeti Egyetemről egy-egy kutatócsoport. A támogatásra javasolt kutatócsoportok különböző területekhez köthetőek: a matematikai és természettudományokhoz, a bölcsészet- és társadalomtudományokhoz, az élettudományokhoz és a művészeti területhez is.
Az SZTE BTK nyertes pályázatai:
Kutatócsoport vezető |
Befogadó intézmény |
Kutatási téma |
Csíkos Csaba |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet |
A pedagógiai tudás és a matematikai pedagógiai tartalmi tudás metakognitív elemeinek mérése és fejlesztése |
Fejes József Balázs |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet |
Bizonyítékokon alapuló szövegértés-fejlesztés: fókuszban az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése |
Kasik László |
Szegedi Tudományegyetem Pszichológiai Intézet |
Az iskolai kudarc okai és következményei 15–18 évesek körében – feltárás és fejlesztés |
Korom Erzsébet |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet |
A természettudományos műveltség összetevőinek vizsgálata és interdiszciplináris fejlesztése a közoktatásban és a tanárképzésben |
Molnár Gyöngyvér |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet |
Digitális technológiák a diákok tanulási potenciáljának és gondolkodási képességének fejlesztésére |
A nyertes pályázatok teljes listája, valamint a Magyar Tudományos Akadémia kapcsolódó cikke ide kattintva érhető el.
Krizsán Dóra / SZTE BTK
Forrás: MTA