2.2. KOGNITÍV ÉS NEUROPSZICHOLÓGIAI SZAKIRÁNY
2.2.1. RÖVID LEÍRÁS
A Kognitív és neuropszichológiai szakirány elmélyíti az alapvető kognitív rendszerek (észlelés és cselekvés, nyelv, gondolkodás) működésének, fejlődésének és kutatási módszereinek ismeretét, kitérve a neuropszichológia, a pszicholingvisztika, az evolúciós és biológiai pszichológia területeire. A szakirány hallgatói megismerik a kognitív idegtudomány, a pszichiátria, a neurogenetika és a viselkedésgenetika kognitív pszichológiában hasznosítható legújabb eredményeit, diagnosztikai módszereit és fejlődési tendenciáit. A tantárgyi programban nagy hangsúlyt kap az önálló kutatómunkára való felkészítést. A hallgatók alkalmassá válnak a modern kísérleti pszichológia módszertanának alkalmazására, önálló kutatómunka megtervezésére és kivitelezésére, valamint gyakorlati munka végzésére a kognitív tudomány alkalmazott területein. A szakirány erős felkészítést ad további doktori tanulmányok folytatására hazai vagy külföldi doktori iskolákban, és megalapozza az MA diplomát követő szakképzések (pl. klinikai, egészségpszichológiai, és neuropszichológiai) elvégzését.
2.2.2. A KÉPZÉS HÁLÓTERVE
2017 ősszel megkezdett tanulmányok esetében:
A többi szakiránnyal közös kurzusok:
TANTÁRGY | Ea /Gyak | Kredit | Félév |
Fejlődéslélektani mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Kognitív pszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Személyiséglélektani mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Szociálpszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Pszichopatológiai alapismeretek | Ea. | 2 | 1. |
Módszertani készségfejlesztés: többváltozós statisztika | Gy. | 3 | 1. |
Módszertani készségfejlesztés: kritikai gondolkodás | Gy. | 3 | 1. |
Pályaszocializáció és kommunikációs készségfejlesztés | Gy. | 4 | 1. |
Pszichológus etika | Ea. | 2 | 3. |
A szakirány saját kurzusai:
TANTÁRGY | Ea Gyak | Kredit | Félév |
Kognitív rendszerek 1. Észlelés | Ea. | 2 | 1 |
Kognitív rendszerek 2. Alvás és emlékezet | Ea. | 2 | 2 |
Kognitív rendszerek 3. Magasabb rendű kognitív folyamatok | Ea. | 2 | 3 |
Új utak a kognitív tudományban | Ea. | 2 | 1 |
Klinikai neuropszichológia és diagnosztika | Ea. | 3 | 2 |
Klinikai pszichológia és pszichoterápia | Gy | 2 | 3 |
A Rorschach-teszt alapjai – elmélet és alkalmazás | Gy. | 5 | 2 |
Rorschach 2 | Gy | 2 | 3 |
Kognitív rendszerek fejlődése és modellezése. Agyi képalkotó eljárások | Ea. | 2 | 2 |
Programozás 1. | Ea | 3 | 2 |
Programozás 2. | Gy. | 2 | 3 |
Fejezetek a fejlődéslélektan területeiből | Ea. | 2 | 2 |
Kognitív idegtudomány | Ea. | 3 | 2 |
Fejlődés- és neuropszichiátria | Ea. | 2 | 3 |
Vezetett kutatómunka | Gy. | 10 | 3 |
Intézményen belüli gyakorlat 1 | Gy. | 10 | 2 |
Intézményen belüli gyakorlat 2 | Gy. | 10 | 3 |
Terepgyakorlat | Gy. | 10 | 4 |
Szakdolgozat | Gy. | 20 | 4 |
Záróvizsga |
2017 ősz előtt megkezdett tanulmányok esetében:
TANTÁRGY | Ea /Gyak | Kredit | Óraszám | Félév |
Személyiségpszichológia mesterfokon | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Fejlődéslélektani mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Kognitív pszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Szociálpszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Pszichopatológiai alapismeretek | Ea. | 2 | 2 | 1 |
Módszertani készségfejlesztés: többváltozós statisztika | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Módszertani készségfejlesztés: kritikai gondolkodás | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Pályaszocializáció és kommunikációs készségfejlesztés | Gy. | 4 | 2 | 1 |
Pszichológus etika | Ea. | 2 | 2 | 3 |
Kognitív rendszerek és patológia 1. Észlelés | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Kognitív rendszerek és patológia 2. Humán emlékezet, | Ea. | 2 | 2 | 2 |
Kognitív rendszerek és patológia 3. Magasabb rendű kognitív folyamatok | Ea. | 2 | 2 | 3 |
Új utak a kognitív tudományban | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Klinikai neuropszichológia és diagnosztika | Gy. | 3 | 2 | 2 |
Klinikai pszichológia és pszichoterápia | Gy | 2 | 2 | 3 |
Fejezetek a kognitív pszichológia területeiből | Gy. | 4 | 2 | 2 |
Kognitív rendszerek fejlődése és modellezése 1. | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Kognitív rendszerek fejlődése és modellezése 2. | Ea. | 2 | 2 | 2 |
Evolúciós és biológiai pszichológia | Ea | 3 | 2 | 2 |
Fejezetek a fejlődéslélektan területeiből | Gy. | 3 | 2 | 2 |
Kognitív idegtudomány | Gy. | 3 | 2 | 2 |
Fejlődés-, és neuropszichiátria | Ea. | 2 | 2 | 3 |
Vezetett kutatómunka | Gy. | 10 | 2 | 3 |
Intézményen belüli gyakorlat 1 | Gy. | 10 | 15 | 2 |
Intézményen belüli gyakorlat 2 | Gy. | 10 | 15 | 3 |
Terepgyakorlat | Gy. | 10 | 40 | 4 |
Tudományos publikációk készítésének és prezentációjának módszertana | Gy. | 2 | 2 | 4 |
Szakdolgozati konzultáció | Gy. | 3 | 2 | 4 |
Szakdolgozat írás | 15 | 4 | ||
Záróvizsga |
2.2.3. SZAKMAI GYAKORLAT
A gyakorlati kurzusokon túl a gyakorlati képzés keretét egyrészt az intézményen belüli vezetett kutatómunka, másrészt az egybefüggő szakmai terepgyakorlat adja. A terepgyakorlathoz a klinikai neuropszichológia és a gyermekpszichiátria területei közül lehet választani. Az SZTE Neurológiai Klinikáján töltött gyakorlat alatt a hallgatók betekintést kapnak a neurológiai kórképekben jelentkező pszichés eltérések értelmezésének gyakorlatába, a diagnosztikai eljárások (CT, MR, EEG) és a neuropszichológiai tesztek gyakorlati alkalmazásába. A Klinikán dolgozó klinikai pszichológusok mellett hallgatóinknak aktív közreműködésre van lehetőségük a gyakran kialakuló affektív tünetek kezelésében. Az SZTE Pszichiátriai Klinika Rehabilitációs Osztályán szubakut, illetve interepizódikus állapotban lévő pszichiátriai betegek vizsgálatára, illetve a rehabilitációs foglalkozásokba való bekapcsolódás révén a gyógyulási folyamat megismerésére és segítésére van lehetősége hallgatóinknak, képzett szakpszichológusok felügyelete mellett.