2.3. TANÁCSADÁS ÉS ISKOLAPSZICHOLÓGIAI SZAKIRÁNY
2.3.1. RÖVID LEÍRÁS
A Tanácsadás- és iskolapszichológia szakirányon a hallgatók megismerkednek a tanácsadás különféle elméleti irányzataival, az életvezetési, pálya- és munkatanácsadás elméleteivel és a krízis-elméletekkel. Megismerik továbbá a tanácsadás és az iskolapszichológia különböző területein használt diagnosztikai eljárásokat, az iskolapszichológia elméleti irányzatait, feladatát és munkamódszereit, az oktató-nevelő intézmények szervezeti sajátosságait, a pedagógia, a gyermekvédelem, a gyermek és serdülő pszichiátria tanácsadásban és iskolapszichológiában hasznosítható eredményeit. A hallgatók felkészítést kapnak a diagnosztikai és tanácsadási módszerek alkalmazására a gyakorlatban különböző életkorú kliensekkel való foglalkozás esetében, az egyéni-, csoport – és családi tanácsadásra, a fejlődés és a változás elősegítésére, pszichológiai ellátás nyújtására a prevenció különböző szintjein. A szakirány megalapozza az MA diplomát követő szakképzések (pl. iskolapszichológiai, klinikai, egészségpszichológiai szakképzés) elvégzését, a kutatói érdeklődéssel rendelkezők számára továbbá megnyitja a doktori iskolába jelentkezés lehetőségét.
2.3.2. A KÉPZÉS HÁLÓTERVE
2017 ősszel megkezdett tanulmányok esetében:
A többi szakiránnyal közös kurzusok:
TANTÁRGY | Ea /Gyak | Kredit | Félév |
Fejlődéslélektani mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Kognitív pszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Személyiséglélektani mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Szociálpszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 3 | 1. |
Pszichopatológiai alapismeretek | Ea. | 2 | 1. |
Módszertani készségfejlesztés: többváltozós statisztika | Gy. | 3 | 1. |
Módszertani készségfejlesztés: kritikai gondolkodás | Gy. | 3 | 1. |
Pályaszocializáció és kommunikációs készségfejlesztés | Gy. | 4 | 1. |
Pszichológus etika | Ea. | 2 | 3. |
A szakirány saját kurzusai:
TANTÁRGY | Ea /Gyak | Kredit | Félév |
Karrier és életvezetési tanácsadás | Gy. | 2 | 2 |
Tanácsadás elméletei és irányzatai | Ea. | 3 | 2 |
Addiktológiai alapismeretek | Ea. | 3 | 2 |
Diagnosztikai módszerek a tanácsadásban és az iskolában | Ea. | 2 | 3 |
Intervenciós és fejlesztő módszerek | Gy. | 2 | 3 |
Gyermek pszichodiagnosztika | Gy | 2 | 3 |
Az iskolapszichológia elméletei, szervezeti keretei és módszerei | Ea | 2 | 2 |
Szocializációs zavarok és következményeik | Ea | 2 | 2 |
A preventív magatartás alapjai | Ea | 2 | 2 |
A tanácsadás speciális területei | Ea. | 2 | 2 |
Az önszabályozás és a személyes növekedés modelljei | Ea. | 2 | 2 |
Esetvezetés a tanácsadásban | Ea. | 2 | 3 |
Gyermek- és serdülő pszichiátria | Ea. | 4 | 1 |
Iskola- és oktatásszociológia | Ea. | 2 | 2 |
Vezetett kutatómunka | Gy. | 10 | 3 |
A Rorschach-teszt alapjai – elmélet és alkalmazás | Gy. | 5 | 2 |
Rorschach 2 | Gy | 2 | 3 |
Kapcsolati és kommunikációs tanácsadás a gyógyításban (választható) | Gy. | 5 | 2 |
Nevelési tanácsadás a gyakorlatban | Gy. | 5 | 2 |
Terepgyakorlat 1 | Gy. | 10 | 3 |
Terepgyakorlat 2 | Gy. | 10 | 4 |
Szakdolgozat | Gy. | 20 | 4 |
Záróvizsga |
2017 ősz előtt megkezdett tanulmányok esetében:
TANTÁRGY | Ea /Gyak | Kredit | Óraszám | Félév |
Személyiségpszichológia mesterfokon | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Fejlődéslélektani mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Kognitív pszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Szociálpszichológiai mesterkurzusok | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Pszichopatológiai alapismeretek | Ea. | 2 | 2 | 1 |
Módszertani készségfejlesztés: többváltozós statisztika | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Módszertani készségfejlesztés: kritikai gondolkodás | Gy. | 2 | 2 | 1 |
Pályaszocializáció és kommunikációs készségfejlesztés | Gy. | 4 | 2 | 1 |
Pszichológus etika | Ea. | 2 | 2 | 3 |
Karrier és életvezetési tanácsadás | Gy. | 2 | 2 | 2 |
Tanácsadás elméletei és irányzatai | Ea. | 3 | 2 | 2 |
Kríziselméletek | Ea. | 3 | 2 | 2 |
Diagnosztikai módszerek a tanácsadásban és az iskolában | Gy. | 2 | 2 | 3 |
Intervenciós és fejlesztő módszerek | Gy. | 2 | 2 | 3 |
Gyermek pszichodiagnosztika | Gy | 2 | 2 | 3 |
Az iskolapszichológia elméletei, szervezeti keretei és módszerei, | Ea | 2 | 2 | 2 |
Szocializációs zavarok és következményeik | Ea | 2 | 2 | 2 |
Preventív magatartás alapjai | Ea | 2 | 2 | 2 |
Speciális kurzusok – 3db | Ea. | 2-2-2 | 2 | 3 |
Gyermek- és serdülő pszichiátria | Ea. | 4 | 2 | 1 |
Iskola- és oktatásszociológia | Ea. | 2 | 2 | 2 |
Vezetett kutatómunka | Gy. | 10 | 2 | 3 |
Intézményen belüli gyakorlat 1 | Gy. | 5 | 15 | 2 |
Intézményen belüli gyakorlat 2 | Gy. | 5 | 15 | 3 |
Terepgyakorlat | Gy. | 10 | 40 | 3 |
Terepgyakorlat | Gy. | 10 | 40 | 4 |
Tudományos publikációk készítésének és prezentációjának módszertana | Gy. | 2 | 2 | 4 |
Szakdolgozati konzultáció | Gy. | 3 | 2 | 4 |
Szakdolgozat írás | 15 | 4 | ||
Záróvizsga |
2.3.3. SZAKMAI GYAKORLAT
A tantervi gyakorlati órákon kívül a gyakorlati képzés két fő keretét egyrészt az intézményen belüli gyakorlatok (lsd. tantervek), másrészt az egybefüggő szakmai terepgyakorlat adja. A 90 órás tanácsadás és 90 órás iskolapszichológiai terepgyakorlatok olyan intézmények keretében folynak, ahol nagy szakmai tapasztalattal, és szakpszichológusi végzettséggel rendelkező kollégák dolgoznak. A mentortanárok bevezetést nyújtanak a szakterület főbb munkaformáiba, eközben kisebb önálló feladatokkal bízzák meg a diákokat, és az elvégzett tevékenységet közösen értékelik. A Szegedi Egyetem Pszichológiai Intézete Szeged mellett a Dél-alföldi térség több nagyvárosában (Gyula, Hódmezővásárhely, Szolnok), valamit Budapesten is rendelkezik gyakorlóhelyekkel. A levelező képzésben résztvevők számára igyekszünk lehetőséget biztosítani a lakóhelyükhöz közel eső településen a gyakorlat elvégzésére.