Oláh Adrienn Réka, DE BTK Pszichológia Intézet
Oláh Adrienn Réka
DE BTK Pszichológia Intézet
Az emocionális sírás, a könnytermelés fokozódása érzelmek hatására jellegzetes, humánspecifikus jelenség, amelyet biológiai, pszichológiai és szociokulturális tényezők befolyásolnak. Meglehetősen kevéssé kutatott területről van szó, így az eddigi eredmények részben ellentmondóak. A vizsgálat célja az egészségi állapot, a párkapcsolati elégedettség és a sírás összefüggéseit vizsgálni. A kérdőívet interneten keresztül és papír formában töltötték ki a vizsgálati személyek. A sírást a Frey-féle Sírási Kérdőívvel vizsgáltuk, a kérdőív emellett tartalmazta a Goldberg-féle Általános Egészségi Kérdőív 28 tételes változatát (General Health Questionnaire, GHQ; Goldberg és Hillier, 1979), a Kapcsolati Elégedettség Skálát (Hendrick, 1988; Martos és mtsai, 1988). A kérdőívet 281 személy töltötte ki, 201 nő és 80 férfi. Az átlagéletkor 26,53 év. A nők egy hónap alatt átlagosan 4,2 (± 5,0), a férfiak 1,2 (± 2,1) alkalommal sírnak, a nők szignifikánsan gyakrabban sírnak férfitársaiknál. A kapcsolati elégedettség és a sírási gyakoriság között szignifikáns negatív korreláció van. A depresszió pozitív kapcsolatban áll a sírási gyakorisággal: minél magasabb pontszámot ért el az illető a Depresszió alskálán, annál magasabb volt a sírási gyakorisága. A nőknél a sírás erősebb kapcsolatban áll az egészségi állapottal. Náluk a sírási gyakoriság szignifikáns módon (p ˂ 0,01) korrelál a Goldberg-féle Általános Egészségi Kérdőív összes alskálájával (Szomatikus panaszok, Szorongás és inszomnia, Szociális diszfunkció és Depresszió alskálával) és a kérdőív összpontszámával is. Míg a férfiaknál a Szomatikus panaszok alskálával, a Depresszió alskálával és a kérdőív összpontszámával korrelál a sírási gyakoriság. Figyelemre méltó, hogy a nők 78%-a, a férfiak 62%-a jobban érzi magát sírás után. Az eredmények szerint a sírás komplex jelenség, amely összefügg az egészségi állapottal, valamint a kapcsolati elégedettséggel is. A vizsgált tényezők közötti kapcsolat jellege különbözik a nőknél és a férfiaknál. Ezen összefüggések feltárására további vizsgálatok szükségesek.
Kulcsszavak: emocionális sírás, egészségi állapot, párkapcsolati elégedettség, Goldberg-féle Általános Egészségi Kérdőív, Kapcsolati Elégedettség Skála
Emotiona crying and its correlates
Emotional crying, which means the shedding of tears in response to an emotional state, is a humanspecific phenomenon. This type of crying is affected by biological, psychological and socio-cultural factors. Since this is an under researched field in psychology, there are contradictory results regarding the relation between crying and health. The aim of our study was to explore the relationship between state of health, relationship satisfaction and crying. The participation was voluntary and anonim. We used the following questionnaires: Crying Questionnaire from Frey, General Health Questionnaire, Relationship Assessment Scale. 281 person participated in our study, 201 women and 80 men. The average age was 26,5 years. According to our results, women cry more often than men (women cry 4,2, men 1,2 times per month). There is a significant negative correlation between the relationship satisfaction and the crying frequency. Crying frequency correlates to health state, this is true for both genders. In the case of women, crying frequency correlates to the GHQ somatic symptoms subscale, to the anxiety and insomnia subscal, to the social dysfunction subscale, to the depression subscal and to the global score of GHQ. In the case of men, crying frequency correlates to the somatic symptoms subscale, to the depression subscale and to the global score of GHQ. We found that 78% of women and 65% of men felt better after crying. According to our results, crying is a complex phenomenon, which correlates to health state, relationship satisfaction. In order to explore and understand the above mentioned relations better, we need more investigations.
Key words: emotional crying, health status, relationship satisfaction, Goldberg General Health Questionnaire, Relationship Satisfaction Scale