Pragmatika

A Pragmatika kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a nyelvhasználat különböző formáinak (verbális kommunikáció, verbális információközlés és verbális manipuláció) tanulmányozásába, valamint megismertesse a hallgatókkal a klasszikus pragmatikai megközelítéseket a kommunikatív nyelvhasználat racionális és interperszonális oldalát egyaránt figyelembe véve.


Prof. Dr. Németh T. Enikő előadása.

Az oktató és a kurzus adatai

Kurzus címe

Pragmatika

Oktató neve

Prof. dr. Németh T. Enikő

Oktató beosztása

tanszékvezető egyetemi tanár

Oktató tanszéke

Általános Nyelvészeti Tanszék

Oktató e-mail címe

nemethen@hung.u-szeged.hu

Az óra helye

Auditorium Maximum (6722 Szeged, Egyetem utca 2.)

Az óra időpontja

szerda 12:00-13:30

A kurzus leírása

Rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás

A Pragmatika kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a nyelvhasználat különböző formáinak (verbális kommunikáció, verbális információközlés és verbális manipuláció) tanulmányozásába, valamint megismertesse a hallgatókkal a klasszikus pragmatikai megközelítéseket a kommunikatív nyelvhasználat racionális és interperszonális oldalát egyaránt figyelembe véve.

Részletes (hetekre bontott) tematika

1. A pragmatika kialakulása, története, tárgya, lehetséges definiálási módjai. A megnyilatkozás jelentésének összetevői. Szemantika és pragmatika viszonya.

2. A nyelvhasználat különböző formái: verbális információközlés, verbális kommunikáció, verbális manipuláció, elszólás. A verbális információközlés és a verbális kommunikáció azonosságai és különbségei.

3. A manipulatív nyelvhasználat stratégiái és eszközei, a manipuláció felismerésének lehetőségei.

4. Álhírek. Manipuláció az álhírekben.

5. Grammatikai kompetencia–pragmatikai kompetencia–performancia. A nyelv egysége: a mondat, a nyelvhasználat egysége: a megnyilatkozás (típus és példány).

6. A kommunikatív nyelvhasználat vizsgálata a beszélő oldaláról. A beszédaktus-elmélet előzményei és kialakulása. J. L. Austin: konstatívok–performatívok, beszédaktusok. Lokúció, illokúció, perlokúció. Szerencsefeltételek. Az illokúciós aktusok austini klasszifikációja.

7. A beszédaktus-elmélet továbbfejlesztése: J. R. Searle. Megnyilatkozásaktus, propozíciós aktus, illokúciós aktus és ezek összefüggései. Az illokúciós aktusok jellemzése: előfordulás és szerkezet. Sikerességi feltételek. Az illokúciós aktusok searle-i klasszifikációja. Közvetett beszédaktusok.

8. A gricei interakcióelmélet: az együttműködési elv és a maximái: minőség, mennyiség, viszony és mód. Mondott és implikált jelentés. Konvencionális és társalgási implikatúrák: alkalmi és általánosított társalgási implikatúrák.

9. A leechi udvariasságelmélet: az udvariassági elv és maximái.

 

Olvasmányok, kiegészítő anyagok

Kötelező olvasmányok (ha vannak)

Austin, J. L. 1990. Tetten ért szavak. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Cseresnyési László 2007. Pragmatika: a kontextus tudománya. In: Hegedűs Rita – Nádor Orsolya (szerk.) Magyar nyelvmester. Budapest: Tinta Kiadó, 73–83.

Németh T. Enikő 2013. Nyelvhasználat, nyelvtan és pragmatika. Magyar Nyelv 109: 184–191.

http://www.c3.hu/~magyarnyelv/13-2/nemet_t_132.pdf

 

 

Ajánlott olvasmányok (ha vannak)

Századvég 84. szám. 2017. Álhírek

https://szazadveg.hu/RÉGI/alapitvany/régi/folyoirat/szazadveg-84-alhirek-201708.pdf


Friss Hírek

Friss Hírek RSS

cikk_boritokepek_11

Az Angol-Amerikai Intézet által szervezett 7. angol tanulmányi verseny első, online fordulóján 81 diák vett részt a régió 16 középiskolájából. A második, szóbeli fordulón 9 diák vállalta a megmérettetést: április 20-án előadták prezentációikat és ugyanitt kiderült az is, ki és milyen eredményt ért el az intézet régi hagyományokkal rendelkező versenyén.