A tanári mesterszakra való belépés előfeltétele a 10 kreditnyi pedagógiai – psziochológiai előkészítő modul (BA/ Bsc) elvégzése.
A nevelés-oktatás alapismeretei |
|
|
A nevelés-oktatás tudományos alapjai |
3-6 |
4 |
2 |
k |
2 |
ea |
Nevelés-tudományi Intézet |
A gyermek fejlődése és megismerése |
3-6 |
4 |
2 |
k |
2 |
ea |
Pszichológiai Intézet |
Tanári munka, tanári készségek |
|
|
|
4 |
|
|
|
A tanári munka pszichológiai alapkérdései |
3-6 |
5 |
2 |
k |
2 |
ea |
Pszichológiai Intézet |
Hatékony tanári kommunikáció |
3-6 |
5 |
2 |
gyj |
2 |
gy |
Pszichológiai Intézet |
Tantárgy neve: A tanítás-tanulás fejlődéslélektani alapjai
(A nevelés-oktatás pszichológiai alapjai c. tantárgy tárgyeleme)
|
A tantárgyért felelős szervezeti egység: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
|
Kód: |
Kreditszám: 2 |
Kontaktóraszám: 2 |
Előfeltételek: |
A kurzus jellege:Előadás,Szeminárium,Gyakorlat |
Az értékelés formája: Kollokvium, Gyakorlati jegy |
Tantárgy leírása: A személyiség fejlődésével, az értelmi és érzelmi fejlődéssel kapcsolatos elméletek és kutatási eredmények. A gyermekre és nevelésére, oktatására vonatkozó tudományosan megalapozott ismeretek. A pszichés fejlődés életkori és egyéni sajátosságai. A tanulás idegtudományi alapjai. Az érzelmek szerepe a nevelés-oktatás gyakorlatában. Az érzelmi intelligencia alkotó tényezői és szerepe. |
Kötelező olvasmányok: Pszichológia pedagógusoknak. Szerk: N.Kollár K., Szabó É. Osiris Bp. 2004. Fejlődéslélektan .Cole, M., Cole, S.R., (Szerk.: Csibra G.) Osiris Bp. 1998. Csépe V.: A kognitív fejlődés neuropszichológiája. Gondolat Bp. 2005. Goleman, D.: Érzelmi intelligencia. Háttér Bp. 1999. Vajda Zs., Kósa É.: Nevekléslélektan. Osiris Bp. 2005. |
Tantárgyfelelős: Dr. Kőrössy Judit Oktatók: Dr. Kőrössy Judit |
Tantárgy neve: A szocializáció, a társas környezet pszichológiája (A tanítás-tanulás fejlődéslélektani alapjai c. tantárgy tárgyeleme)
|
A tantárgyért felelős szervezeti egység: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
|
Kód: |
Kreditszám:2 |
Kontaktóraszám:2 |
Előfeltételek: |
A kurzus jellege: Előadás,Szeminárium, Gyakorlat |
Az értékelés formája: Kollokvium, Gyakorlati jegy |
Tantárgy leírása:A tanulói csoportok és a nevelőtestületek életének általános szociálpszichológiai és iskolai funkciójukból következő speciális jellemzői. A tanulók és a tanárok testi-lelki-szellemi egészségét veszélyeztető tényezők; mentálhigiéné és megküzdési stratégiák. |
Kötelező olvasmányok: Pszichológia pedagógusoknak. Szerk: N. Kollár K., Szabó É.. Osiris Bp. 2004 Vajda Zs., Kósa É.: Nevekléslélektan. Osiris Bp. 2005. Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Szerk: Mészáros A. ELTE Eötvös Kiadó Bp. 1997. Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. Szerk: Szekszárdi J. OKI kiadó Dinasztia tankönyvkiadó 2001. |
Tantárgyfelelős: Dr. Szabó Éva Oktatók: Dr. Szabó Éva
|
Tantárgy neve: A tanulók és tanulócsoportok megismerése
(A tanítás-tanulás fejlődéslélektani alapjai c. tantárgy tárgyeleme)
|
A tantárgyért felelős szervezeti egység: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
|
Kód: |
Kreditszám: 2 |
Kontaktóraszám: heti 1 v. 2 óra |
Előfeltételek: |
A kurzus jellege: Előadás Szeminárium Gyakorlat |
Az értékelés formája: Kollokvium, Gyakorlati jegy |
Tantárgy leírása: A tanulók megismerésének módszerei és eszközei. A megfigyelés eszközei, kérdőívek, tesztek használata. Az iskolai életben részt vevő személyek és csoportok (tanulók, tanulócsoportok, tanárok, nevelőtestület) kapcsolatrendszerének ismerete. |
Kötelező olvasmányok: Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez. Szöveggyűjtemény. Pedellus Debrecen, 2004. Fejlődéslélektani vizsgálatok: társas kapcsolat és személyiség. Szerk: Kósáné Ormai V., Járó K., Kalmár M.. Tankönyvkiadó, 1985. Neveléslelektani vizsgálatok. Szerk: Kósáné Ormai V., Porkolábné Balogh K., Ritoók Pálné. Tankönyvkiadó, Bp. 1987. |
Tantárgyfelelős:Dr. Jámbori Szilvia Oktatók: Dr.Jámbori Szilvia
|
Tantárgy neve: Kommunikáció és konfliktuskezelés az iskolában (A tanári szerep, a tanári munka és fejlesztése tárgy gyakorlati tárgyeleme)
|
A tantárgyért felelős szervezeti egység: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
|
Kód: |
Kreditszám:2 |
Kontaktóraszám: heti 1 v. 2 óra |
Előfeltételek: |
A kurzus jellege: Előadás Szeminárium Gyakorlat |
Az értékelés formája: Kollokvium Gyakorlati jegy |
Tantárgy leírása:Az iskolai, illetve a tanulási-tanítási folyamatban zajló interakciók és kommunikációs folyamatok sajátosságai, elemzési szempontjainak ismerete, ezek alkalmazásának képessége. A tanári kommunikáció és a tanítási készségek fejlesztése. Konfliktushelyzetek elemzésének képessége, a tanítási folyamat kommunikációs helyzeteinek szakszerű irányítása. |
Kötelező olvasmányok: Horváth Szabó K. Az agresszió és kezelése: tanári kézikönyv. Szociális és Családügyi Minisztérium, Bp., 2001. Horváth Szabó K. Konfliktusok az iskolában. OKI, Bp. 1991. Szitó I.: Kommunikáció az iskolában. ELTE Soksz. 2003. Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Szerk: Mészáros A. ELTE Eötvös Kiadó Bp. 1997. |
Tantárgyfelelős: Dr. Szabó Éva Oktatók: Dr. Szabó Éva, dr. Szenes Márta
|