Aradi Csenge Eszter: A kognitív metaforaelmélet irodalomértelmezésben való alkalmazási lehetőségei

A XVII. századi janzenista hatású francia próza tükrében


s200_csenge.aradiElőadásomban röviden ismertetem a kognitív metaforaelmélet irodalom- és diskurzuselemzési alkalmazásának alapelveit, ezt követően pedig összegzem eddigi kutatásaim legfontosabb eredményeit. Interdiszciplináris természetéből adódóan a metaforaelmélet alkalmasnak mutatkozik az összetett kultúratudományi kérdések feltárására, különös tekintettel a makroszintű gondolkodási tendenciákra és azok bonyolult belső viszonyrendszereire. Kutatásomban a XVII. századi francia irodalom két kiemelkedő alakjának, Blaise Pascal és François de La Rochefoucauld moralista írásain keresztül vizsgálom az önmegismerés, a tudás és a világ hierarchiájának (létezés nagy lánca) metaforáit, valamint azok egymással való relációit. Összhangban a metaforaelmélet módszertani kívánalmaival, kiemelt hangsúlyt fektetek az elemzett szövegek és metaforák megfelelő kontextualizációjára, eredményeimet a vonatkozó eszmetörténeti, vallási és filozófiai irányzatok perspektívájából értékelem.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.