2025. május 30., péntek

lelek_navigator


impulzus_2018_november


lelektan

A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra


Holczer Adrienn, Kilencz Tünde, pdf-icon

SZTE BTK Pszichológiai Intézet


A tudatos jelenlét (mindfulness) az utóbbi években egyre nagyobb teret nyerő technika, olyan tudatállapot, melynek lényege egy elfogadó, ítélkezésmentes attitűd kialakítása. Elveit az élet több területén sikeresen alkalmazzák, azonban az implicit tanulással való kapcsolata kevésbé vizsgált területnek számít. Kutatásunkban egyetemista korú mintán (N=26) azt vizsgáltuk, hogy negatívan befolyásolja-e az implicit tanulást, ha ezt a tudatállapotot alkalmazzák. Ennek mérésére az aSRT feladat egy módosított változatát használtuk, mely annyiban tért el az eredetitől, hogy relaxációs gyakorlatként mutattuk be. Az instrukcióban a tudatos jelenlét alapelveire építettünk, manipulációnk eredményességét szubjektív élményt ellenőrző kérdésekkel teszteltük. Eredményeink szerint a tudatos jelenlét következtében az implicit tanulás kisebb mértékű, a megnövekedett figyelmi kontroll miatt inkább gátló hatása fejeződhet ki. A manipuláció hatására a kísérleti személyek alacsonyabb feszültségről számoltak be, illetve lassabb volt az átlagos reakcióidejük.

Kulcsszavak: tudatos jelenlét, implicit tanulás, figyelmi kontroll, aSRT, szekvenciatanulás



English abstract


The effect of mindfulness on implicit sequence learning
Adrienn Holczer, Tünde Kilencz
Szeged University, Department of Psychology


The technique of mindfulness is gaining ground rapidly nowadays; it is a state of mind which includes an accepting, non-judgemental attitude. It has already been used in many areas of life, but its relationship with implicit learning has not been examined entirely. In our study we examined a college-aged sample (N=26) whether the use of mindfulness has a negative influence on implicit learning. To measure this, we used a modified version of ASRT presented as a relaxation task. The instructions of the task were based on the axioms of mindfulness, moreover to control the effectiveness of manipulation, questions were asked about the subjective experience. Our results suggest that the use of mindfulness results in a reduced implicit learning. One possible explanation is that the effect is mediated by the improved attentional control. Furthermore, as a result of the manipulation, participants reported a lower level of stress, and their average reaction time was slower.

Keywords: mindfulness, implicit learning, attentional control, ASRT, sequence learning