szinhaz

Színházak a járvány idején és a „Járvány Utáni Pillanatban” Barda Beáta dramaturg, a Trafó igazgatója volt Az Odu vendége

Május 8-án a Bölcsészkar virtuális kávézójában ggöny fel? Színházak a járvány után címmel Barda Beátát, a Trafó – Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatóját Jászay Tamás, az SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének adjunktusa kérdezte. Mi fog történni a színházakkal, az előadásokat létrehozó alkotókkal, színházi szakemberekkel és nem utolsó sorban a színházrajongókkal, a közönséggel a járvány után? – különösen aktuális, sokakat érintő, aggasztó és megválaszolhatatlan kérdés. Éppen ezért Barda és Jászay nem kívántak ezzel kapcsolatban konkrét, biztos válaszokat megfogalmazni, helyette inkább a jelenlegi helyzetet értékelték és tekintentték át több (egészségügyi, gazdasági, színházelméleti, alkotói, befogadói, hazai és nemzetközi stb.) szempontból. A beszélgetés legizgalmasabb és a jövőre tekintve a legproduktívabb pillanatai a különböző tapasztalatok feltárása és megosztása volt: ezek a tapasztalatok értelemszerűen elsődlegesen a Trafóhoz kötődtek, de rajtuk keresztül a hazai (hangsúlyosabban a független) és nemzetközi előadó-művészeti szcéna pandémiára adott reakciói, kényszermegoldásai és művészi megszólalásmódjai, formái, így a jövőbeli lehetséges irányvonalak, irányelvek is körvonalazódtak.


színház1


A Trafó mint „Magyarországon az egyetlen európai mércével is értelmezhető befogadó színház, egyedüálló műfaji, színházi, esztétikai és nyelvbéli sokszínűségével” azért speciális helyszín, mert nincs saját társulata, hanem a régi transzformátorépületből kialakított terében hazai és az élvonalba számító külföldi produkciókat fogad be vagy segít ezek megvalósításában. A „függetlenek minisztériumaként” hangsúlyosan segíti a legkiszolgáltatottabb és legnehezebb helyzetben levő független társulatokat, jóllehet – mint ahogy Barda hangsúlyozta – az intézmény nem független, hanem „városi színház”, amit a főváros finanszíroz. Gazdag repertoárját (tánc, színház, új cirkusz, zene és ezek keveréke) mindig egy évre előre megtervezi, így a pandémia az egész hátralevő évadot (és a következő évad pontos megtervezésének a lehetőségét) törölte el, de az új kávéházuk megnyitását is lehetetlenné tette.


Jászay szerint a járványhelyzet után újra kell gondolnunk, mit értünk egyáltalán a színház mibenlétén, habár maga a Trafó is eleve mozgékonyan kezeli (és mozgékonnyá teszi) a hazai színházfogalmunkat. Barda mesélt azokról a formanyelvi és technikai, a hagyományos színházi kereteket kitágító eszközökről, amik a Trafóhoz kapcsolódó produkciók frissességét, üdeségét, progresszivitását adják. Szerinte a járvány követkeményeként (akár az intézményeket érintő járványügyi megkötésekből kifolyólag) ezekből a radikális, kísérletező, a színház definícióját, terét, megvalósulását kitágító, újraértelmező „előadásokból” világszerte jóval több lesz. A pandémia miatt bezárt színházak „digitális átállása”, az archív felvételek megosztása azonban nem ilyen kísérletezés, és hosszú távon gazdasági és befogadói szempontból se járható út, miközben persze ezáltal most óriásit tágult a világunk, lehetőséget kaptunk az otthonunkból a New York-i, dél-afrikai, londoni színházakba való bejárásra. Jászay kérdésére Barda elmondta, a Trafó a repertoárjából olyan előadásokat oszt meg, amik a sík képernyőn nézve is élvezetesek, de május végére terveznek egy eleve ebben a digitális térben készülő installációt bemutatni. A Take a Seat! online Trafó esteken az intézmény virtuális Nagytermében foglalhat helyet a néző, és láthat tíz héten át szombat esténként előadásokat, mint pl. Kelemen Kristóf Megfigyelőkjét. Ez a kezdeményezés támogatja a társulatokat, hiszen a nézőnek jegyet kell váltania. Különösen fontos most a szolidaritás, a sokak számára túlélést biztosító támogatások és segélyalapok, ennek szükségességére, mikéntje, anomáliáira és pozitívumaira érthető módon szintén kitértek Az Odu vendégei, akárcsak a jegyvisszaváltás kérdésére. A színház mint intézmény azonban Barda szerint nem biztos, hogy demokralizálódni fog, hiszen a színházaknak mindig fontos lesz a jegybevétel, és nagy a veszély, hogy a járvány okozta gazdasági válság erősíteni fogja a társadalmi rétegek közötti szakadékot, így előfordulhat, hogy a színház, tágabban a kultúra az elit privilégiumává válik.


Nemcsak az intézmények, hanem az alkotók is világszerte reagálnak a kialakult helyzetre, Jászay példaként említette a New York-i 12 perces zoom-operát, Barda pedig Frenák Pál Társulatának táncvideóját. A megváltozott befogadói terek kapcsán mind Jászay, mind Barda hansúlyozta a színház élő élményének primátusát, a tényleges interakció fontosságát (a színház egyik definíciója lehetne az, hogy „művészek és nézők együttes testi jelenléte”, mondta Jászay), a személyesség varázsát, aminek több évszázados tradíciója van.


Hogy valóban mi lesz a JUP-ban, azaz a „Járvány Utáni Pillanatban” (©Jászay), nem lehet még tudni, de az biztos, hogy rengeteg embert érint – alkotót és műkedvelőt egyaránt –, és mind hazai, mind nemzetközi szinten egyre több a párbeszéd erről. Éppen ezért akármi lesz, akárhogy, egy valami biztos: lesz színház.


Aki kíváncsi a teljes beszélgetésre, meghallgathatja a Bölcsészkar virtuális kávézójában: https://www.facebook.com/tamasjaszay/videos/10158362825549637/

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.