A vizsgázónak egy tétel kapcsán kell tudásáról számot adni, s miután kihúzta a tételt (és az esetlegesen hozzátartozó mellékletet, segédletet), felkészül, vázlatot készíthet. A felelés során 7-10 perc áll rendelkezésére, hogy összefüggően és önállóan fejtse ki ismereteit és bizonyítsa, hogy mind elméleti, mind gyakorlati téren el tud igazodni a tanári pálya által támasztott tantárgypedagógiai kérdésekben. A kötelezőként megjelölt szakirodalmat a vizsgázó beépíti a feleletébe, az ajánlott irodalmak ismerete nem előírt, ám jelentősen segíti a vizsgázót a felkészülésben és tétele kifejtésében. A vizsgázónak nem arra kell törekednie, hogy reprodukálja a szakirodalmat, sokkal inkább annak értelmezésére, az abban foglaltak kritikus elemzésére, illetve az ezek kapcsán szerzett ismereteinek proaktív alkalmazására való alkalmasság bizonyítására.
A vizsgázó az önálló feleletének befejezése után az általa elmondottakhoz, a kihúzott tételhez vagy bármely másik (kapcsolódó) tétellel összefüggésben is kaphat rövid választ igénylő kérdéseket. A felelet értékelésének kiemelt szempontjai: logikai felépítés, szakmai tartalom, megformáltság.
TÉTELEK
· Alexandrov A. – Éger Gy. – Fenyődi A. – Jakab Gy.: Tanári szemmel – Az erkölcstan tantárgyról, Új Pedagógiai Szemle 2015/ 3-4. http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/tanari-szemmel-az-erkolcstan-tantargyrol
Ajánlott szakirodalom:
·Falus Katalin: Az emberismeret és etika tantárgy hazai helyzetéről a nemzetközi tapasztalatok tükrében, Új Pedagógiai Szemle, 2002, 7. http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-emberismeret-es-etika-tantargy-hazai-helyzeterol-a-nemzetkozi-tapasztalatok
·A társadalomismeret- és etikaoktatás európai gyakorlata, Szerk.: Falus Katalin, http://ofi.hu/tudastar/tarsadalomismeret/tarsadalomismeret
2. Tanítható-e az etika (az iskolában)? Az etika tantárgy specifikumai, taníthatóságának vitatott kérdései
· Kormos József: A filozófia és az etika tanítása, PPKE BTK, Bp.-Piliscsaba, 2016, 135-145. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kormosj-filozofiaetika.pdf
· Piper, Th. R. – Gentile, M. C. – Daloz Parks, Sh: Tanítható-e az etika?, BKE Gazdaságetikai Központ, 1994, 82-102.
· Homor Tivadar: Korszerűség az erkölcstan/etika tanításában, Iskolakultúra - 25. évf. 10. sz. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00198/pdf/EPA00011_iskolakultura_2015_10_14.pdf
· Kamarás István: Emberismeret és etika nálunk és más nemzeteknél, Iskolakultúra 2009. 10. sz. http://real.mtak.hu/58037/1/2_EPA00011_iskolakultura_2009-10.pdf
3. Az emberismeret és etika tantárgyak tanításának keretei (tantárgyak, modulok, önálló, összevont és integrált tanítási keretek, elmélet és gyakorlat).
· Gönczöl Enikő – Jakab György: Az iskolai erkölcsoktatás dilemmái, Új Pedagógiai Szemle – 2012/ 4-6. sz. 52-55.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00152/pdf/EPA00035_upsz_2012_04-06_052-055.pdf
· Jakab György: Etika és …, In: Az etikatanítás gyakorlata, Krónika Nova, 2003, 97-131.
· Szekszárdi Júlia: Felkészítés a felelős döntésre In: Az etikatanítás gyakorlata, Krónika Nova, Bp., 2003, 241-274.
· Lányi András: Az emberismeret és etika tantárgy elméleti hátteréről, Új Pedagógiai Szemle – 2012/ 4-6. sz. 56-77.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00152/pdf/EPA00035_upsz_2012_04-06_056-077.pdf
· Pavel Fobel: Alkalmazott filozófia és etika, In: Az alkalmazott filozófia esélyei, Áron K., Bp. 2002, 23-32.
· Homor Tivadar: Hogyan tanítom az etikát? Új Pedagógiai Szemle 2002/07-08. http://ofi.hu/tudastar/hogyan-tanitom-etikat
· Szűcs Ferenc: Lehet-e erkölcsöt tanítani? A tárgy megalapozása, célja, helye a többi tantárgy között, In: Támasz és talpkő, Tanulmányok az erkölcstan tanításához, Szerk.: Kelemenné Farkas Márta, Kálvin K., Bp, 1995. 125-132.
4. Alapdokumentumok az emberismeret és etika tantárgyak tanításában (NAT, kerettanterv, tanmenet, tématerv, óraterv stb.).
· Nemzeti Alaptanterv: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor vagy http://www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/32/PDF/2012/14.pdf
· Az EMMI által közzétett hivatalos dokumentumok:
o Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára:
http://doc.hjegy.mhk.hu/20125H20000051_1.PDF
o Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyamára:
http://doc.hjegy.mhk.hu/20125H20000051_2.PDF
o Kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára:
http://doc.hjegy.mhk.hu/20125H20000051_3.PDF
· 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről, http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=157752.234401
· Kerettantervek: http://kerettanterv.ofi.hu/
· A tanítás mestersége: A tanterv kérdései, http://tanmester.tanarkepzo.hu/
· Gönczöl Enikő – Morvay Zsuzsanna: Kerettanterv és helyi tanterv – a gyakorlatban, Új pedagógiai szemle – 2012/ 4-6. sz. 35-51.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00152/pdf/EPA00035_upsz_2012_04-06_035-051.pdf
· Fenyődi Andrea: A tantárgy tartalmáról. A kerettantervről. http://www.erkolcstant-tanitok.hu/2013/09/18/a-tantargy-tartalmarol-a-kerettantervrol/ és http://www.erkolcstant-tanitok.hu/2014/04/16/beszamolo-az-elso-eves-tapasztalatokrol/
5. Az etika tantárgy érettségi követelményei és a felkészülés / felkészítés módszertani vonatkozásai.
Kötelező szakirodalom:
· Az Etika érettségi vizsga hivatalos dokumentumai:
§ Részletes vizsgakövetelmények:
o Ember- és társadalomismeret, etika: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/ember_es_tarsadalomismeret_etika_vk.pdf
o Emberismeret és etika: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/emberismeret_es_etika_vk.pdf
· A vizsga leírása:
o Ember- és társadalomismeret, etika: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/ember_es_tarsadalomismeret_etika_vl.pdf
o Emberismeret és etika: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/ember_es_tarsadalomismeret_etika_vl.pdf
Ajánlott szakirodalom:
· Kelemen Erzsébet: Emberismeret és etika (Középszintű szóbeli érettségi tételek és Jegyzetek a tanítási órákhoz), Kairosz K. Bp., 2010
6. Az etika érettségi II. – A projektérettségi: a módszertől a megvalósulásig
· Falus Katalin – Jakab György: A projektérettségi, http://ofi.hu/falus-katalin-jakab-gyorgy-projekterettsegi
· Falus Katalin és Jakab György: A projektérettségi tapasztalatai. Új Pedagógiai Szemle, 2005/10. sz. 3−22.
Ajánlott szakirodalom:
· Útmutató a projektkészítéshez: http://dload.oktatas.educatio.hu/erettsegi/nyilvanos_anyagok_2018osz/emberism_etika_utmutato_projekthez_2018okt.pdf
· Bóna Gézáné Maksay Mária: A projektérettségi tanulságai, tapasztalatai; http://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tobbek-Projekterettsegi-Bona.pdf
· Földes Petra: A magyarországi projektoktatás tapasztalatairól interjúk a projektpedagógiáról, http://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tobbek-Projekterettsegi-Foldes.pdf
7. Értékelési módok – hogyan értékeljük a tanulói tevékenységeket etikaórán és azon túl?
Kötelező szakirodalom:
· Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Szerk.: Falus Iván, Nemzeti Tk., Bp., 2003, 386-416.
· Kormos József: A filozófia és az etika tanítása, PPKE BTK, Bp.-Piliscsaba, 2016, 217-219. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kormosj-filozofiaetika.pdf
· Fenyődi Andrea: Erkölcstanári segédkönyv a gimnáziumok 5-6. évfolyama számára, Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar Pedagógia Tanszék, Pécs, 27-29. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_fenyodi_andrea_erkolcstan/fenyodi_andrea_erkolcstan_29_29.html
·A tanítás mestersége: Az értékelés problémái, http://tanmester.tanarkepzo.hu/ertekeles
·Knausz Imre: A tanulói teljesítmények értékelése, In: Az évszámokon innen és túl …, Műszaki Könyvkiadó, Bp. 2001, 51-60.
·Hatékony tanulás, Szerk.: Nahalka István, Bölcsész Konzorcium, 2006, 36-44. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
·Pethőné Nagy Csilla: Módszertani kézikönyv, Korona K., Bp., 2007, 190-204.
8. Az ismeretközlés formái, komplex készség- és képességfejlesztés az etikaórákon.
Kötelező szakirodalom:
· Kövesi Györgyi: Emberismeret az iskolai gyakorlatban, In: Az etikatanítás gyakorlata, Krónika Nova, Bp., 2003, 285-300.
· Jakab György: Az esettanulmányok dicsérete, http://ofi.hu/tudastar/jakab-gyorgy-090617-1
· A tanítás mestersége: A kompetencia és a kompetenciaalapú oktatás, http://tanmester.tanarkepzo.hu/kompetencia
Ajánlott szakirodalom:
· Erkölcsi esettanulmányok – egy foglalkozás tükrében, http://ofi.hu/tudastar/modszertani-segedanyag/erkolcsi-esettanulmanyok
· Pálvölgyi Ferenc: Az értékközpontú erkölcsi nevelés konstruktív rendszere, https://btk.ppke.hu/uploads/articles/180416/file/Az%20%C3%A9rt%C3%A9kk%C3%B6zpont%C3%BA%20erk%C3%B6lcsi%20nevel%C3%A9s%204%20(PF).pdf
9. Tanórán kívüli tevékenységformák. Szakmai szervezetek (pl. MFT, IPO, EETE), az etika oktatását segítő versenyek, rendezvények (pl. FIDI, filozófiai teaházak).
Kötelező szakirodalom:
· Kamarás István: Embertan-erkölcstan sztori, Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, Pécs, 2015, 113-119.
·Filozófiatanári segédkönyv a gimnáziumok 11-12. évfolyama számára, Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar Pedagógia Tanszék, Pécs, 33-44. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_farkas_zoltan_filozofia/farkas_zoltan_filozofia_1_1.html
Ajánlott szakirodalom:
· Tégy többet! etika verseny, https://moderniskola.hu/2018/06/az-elet-erzelmi-oldalat-fogjak-meg-avagy-igy-zajlott-a-tegy-tobbet-etika-verseny/ és http://hellonyiregyhaza.hu/tartalom/1488/orszagosan-egyedulallo-versenyt-szervezett-a-tunderkonyvtaros-2017-05-02
· Magyar Filozófiai Társaság, http://www.mft-hps.hu/
10. Az oktatás szervezési módjai, munkaformák etikaórákon: a (fél)frontálistól a differenciált óratartásig
Kötelező szakirodalom:
· Homor Tivadar: Hogyan tanítom az etikát? Új Pedagógiai Szemle 2002/07-08. http://ofi.hu/tudastar/hogyan-tanitom-etikat
· Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika, 14. fejezet - Az oktatás szervezési módjai (M. Nádasi Mária) https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/ch14.html
· Kopp Erika – Ollé János – Zágon Bertalanné: Tanórai differenciálás – oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 37-56.
Ajánlott szakirodalom:
· Pethőné Nagy Csilla: Módszertani kézikönyv, Korona K., Bp., 2007, 82-94., 179-189.
· A tanítás mestersége: A differenciálás, http://tanmester.tanarkepzo.hu/differencialas
11. A kooperatív és kollaboratív óravezetés lehetőségei az etikatanítás során. (Esetek, minták, helyzetek és oktatási módszerek.)
· Az emberismeret-etika tanításához ajánlott feladattípusok, http://ofi.hu/az-emberismeret-etika-tanitasahoz-ajanlott-feladattipusok
· A kooperatív módszertan elméleti és gyakorlati alapjai, Szerk.: Dr. Hanák Zsuzsanna, http://www.hefop.ektf.hu/anyagok/kooperativ_modszertan.htm
· Zöldy Pál: Etikai ismeretek tanítása a serdülőknek interaktív módszerrel, In: Az etikatanítás gyakorlata, Krónika Nova, Bp., 2003, 223-241.
· A tanítás mestersége: A kooperatív tanulás, http://tanmester.tanarkepzo.hu/kooperativ_tanulas
· Hatékony tanulás, Szerk.: Nahalka István, Bölcsész Konzorcium, 2006, 81-106. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
12. Az etika tankönyvek (szöveggyűjtemények, segédanyagok stb.) kiválasztásának és gyakorlati adaptálásának oktatásszervezési (jogi), szakmai és nevelési szempontjai.[2]
· Homor Tivadar: Hogyan tanítom az etikát? Új Pedagógiai Szemle 2002/07-08. http://ofi.hu/tudastar/hogyan-tanitom-etikat
·23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/jogszabalyok/jogszabalyok
Ajánlott szakirodalom:
· A Filozófia és etika módszertan eLearning felület vonatkozó anyagai, mellékletei, https://moodle.gyakg.u-szeged.hu/filozofia/
· Az újgenerációs etikatankönyvek bemutatása, http://www.erkolcstant-tanitok.hu/tankonyvek/felso-tagozat/
· A Nemzeti Közoktatási Portál tantárgyi anyagai, https://portal.nkp.hu/Search?subjectId=2#teacher-block
13. IKT-módszerek az etikatanításban.
Kötelező szakirodalom:
· Nádori Gergely – Prievara Tibor: IKT módszertan. Kézikönyv az info-kommunikációs eszközök tanórai használatához, 8-13., 23-39., 45-50., 21., 23., 44. és 60. foglalkozásvázlat, http://tanarblog.hu/attachments/3192_IKT_modszertan.pdf
· IKT-tan- és segédanyagok etikából (és filozófiából):
o Sulinet etika tárgyú anyagai: http://regi.sdt.sulinet.hu/Player/default.aspx?g=105c6980-2a42-4402-a4a5-1d6ca489edd6&cid=2aaca2f8-a71a-4122-87bd-e589c0248aee és http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/tag/all/etika,
o A Nemzeti Közoktatási Portál tantárgyi anyagai, https://portal.nkp.hu/Search?subjectId=2#teacher-block
Ajánlott szakirodalom:
· Kőfalvi Tamás: e-tanítás. Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban, Nemzeti Tk. Bp.2006, 11-35, 56-76.
· Zanza.tv: https://zanza.tv/utmutatok és https://zanza.tv/etika és https://zanza.tv/filozofia és https://zanza.tv/tarsadalomismeret
· A Filozófia és etika módszertan eLearning felületének vonatkozó anyagai, mellékletei, https://moodle.gyakg.u-szeged.hu/filozofia/
14. A szövegértés, szövegfeldolgozás, szövegalkotás szerepe az etikaoktatásban
Kötelező szakirodalom:
· Az emberismeret-etika tanításához ajánlott feladattípusok – szövegértelmezés, http://ofi.hu/az-emberismeret-etika-tanitasahoz-ajanlott-feladattipusok
· Kormos József: A filozófia és az etika tanítása, PPKE BTK, Bp.-Piliscsaba, 2016, 237-266. (vonatkozó részek) https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kormosj-filozofiaetika.pdf
· Kerner Anna: Esszé a középiskolában. A filozófiai esszé, http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=164
Ajánlott szakirodalom:
· Fenyő D. György: Hogyan olvasnak a fiatalok? In: Az olvasás össztantárgyi feladat, 208-215. http://mek.oszk.hu/10600/10605/10605.pdf
· Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel, Műszaki K. Bp., 2008, 5-22.
15. A vita és az érvelés mint az etika sajátos feladata
Kötelező szakirodalom:
· Kormos József: A filozófia és az etika tanítása, PPKE BTK, Bp.-Piliscsaba, 2016, 177-187., 252-263. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kormosj-filozofiaetika.pdf
·Eck Júlia - Géher István - Komárik Anna - Pintér Borbála - Szálkáné Gyapai Márta: Anyanyelvi beszédkultúra (digitális tananyag), Disputa, http://www.okm.gov.hu/letolt/retorika/egeszre/keret.htm
·Hunya Márta: A disputa program, http://www.kka.hu/_soros/kiadvany.nsf/44cfa372d3c5a279c1256e9600682640/dfd9dd049983bfb3c1256e1900651f43/$FILE/A%20disputa%20program.pdf
Ajánlott szakirodalom:
· Galambos Rita – Adam Grohe – Kiss László – Mikó Gábor – Takács Viktória – Vajnai Viktória: Dilemma, disputa, demokrácia – kézikönyv a vitakultúra fejlesztéséhez, Demokratikus Ifjúsági Alapítvány, 2010, 149-174. https://i-dia.org/
·Molnár Cecília Sarolta: Disputa: a vitatkozás tanítása, Nyelv és Tudomány, 2012. július, https://www.nyest.hu/hirek/disputa-a-vitatkozas-tanitasa
Filozófiatanári segédkönyv a gimnáziumok 11-12. évfolyama számára, Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar Pedagógia Tanszék, Pécs, 63-68. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_farkas_zoltan_filozofia/farkas_zoltan_filozofia_1_1.html