Olasztanár MA
Szakdolgozati témakör-javaslatok[1]
Nyelvpedagógia
A) Esettanulmányok (leíró, értékelő, felderítő) (Kollár, Madarász)
1) A különböző idegen nyelvi készségek, képességek (nyelvi, kommunikatív, civilizációs-szociális) kialakítása, fejlesztése (írott, szóbeli szövegek értése, alkotása, nyelvtan, szókincs, kiejtés) az olaszórákon.
2) Különböző órákon és/vagy tanárok által használt nyelvpedagógiai, nevelési, kommunikációs, szervezési, oktatástechnológiai eljárások, stratégiák megjelenése az olaszórákon (külön-külön, vagy integráltan), pl.:
a) A különböző nyelvtanítási irányzatok, módszerek elemeinek megjelenése az olaszórákon.
b) A tanár-diák interakció módszerei az olaszórákon.
c) Az osztálymunka-szervezés módszerei az olaszórákon.
d) Az oktatástechnológiai lehetőségek felhasználása az olaszórákon.
e) Visszacsatolási technikák az olaszórákon (hibaelemzés, hibajavítás; a hibák összefüggése az alkalmazott idegennyelv-tanítási/tanulási módszerekkel).
f) Az óravezetés technikái az olaszórákon.
3) Tankönyv- és taneszközhasználat; a kisegítő anyagok használata.
4) Mérési és értékelési módszerek; tesztelés, teszttípusok; hibajavítás.
5) A tantervi idegennyelv-tanítási célkitűzések (NAT) megjelenése, konkretizálása a helyi tantervekben; a munkaközösségi és az egyéni tanmenetekben.
B) Tankönyvelemzések, tananyagértékelés (Kollár, Madarász)
6) Nyelvkönyvek UD-inek összehasonlító vizsgálata, elemzése; ezek tanításbeli konzekvenciái
7) L2 és LS: a nyelvpedagógiai különbségek és ezek tananyagbeli tükröződése
8) Különböző, a nyelvi tankönyvekben tükröződő nyelv(tan)felfogások és ezek nyelvtanításbeli következményei
9) Idegennyelv tanulási motiváció és tanulási/tanulói típusok (alkalmazott pszicholingvisztika)
C) Szinkrón és diakrón tanulmányok a nyelvpedagógia köréből (Doró, Kollár, Madarász)
10) Különböző nyelvvizsgák nyelvtudás-felfogásának összehasonlító elemzése
11) Kisgyermekkori nyelvtanítási gyakorlatok Magyarországon és máshol (pro és kontra)
12) Az idegennyelv-tanítás és idegennyelvi nevelés tanórán kívüli kiegészítő lehetőségei, hatékonysága (tanulmányi kirándulás, cserekapcsolat, színjátszókör idegen nyelven, drámapedagógiai gyakorlatok; nyelvi táborok, nyelvi versenyek, stb.)
A szakdolgozatok nyelve: magyar, olasz
Lehetséges konzulensek (SZTE BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék): Dr. Kollár Andrea egyetemi docens; Dr. Madarász Klára egyetemi docens
Dr. Madarász Klára
egyetemi docens, szakfelelős
[1]a tanári szakdolgozat tanulmány eleméhez; nem címek!