Tudnivalók a tanári szakdolgozat
tanulmány/segédlet elemének elkészítéséhez
Olasztanár MA szakos hallgatóknak
A tanulmány/segédlet tartalmával kapcsolatos tudnivalók
A tanári szakdolgozat tanulmány/segédlet eleme a tanári mesterszak képzési és kimeneti követelményei értelmében (8.5.) csakis a tanítás-tanulás valamely problémájának feldolgozása lehet. Szakterületi diszciplináris munka nem nyújtható be tanári szakdolgozatként.
A tanári szakdolgozatban bemutatandó tudás a KKK 8.5. szerint: A hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos, szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
A tanári szakdolgozat két összetevője: 1) portfólió 2) tanulmány vagy oktatási segédlet
1. A portfólió: a pedagóguspálya megismerésére irányuló, és a vezetőtanár irányításával végzett gyakorlat tapasztalatainak, valamint az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok során gyűjtött, illetve a tanítást, gyakorlatot kísérő szeminárium tapasztalatainak a rendszeres összegzése. [1]
2. A tanulmány vagy oktatási segédlet: a (portfólióban /is/ rendszerezett) gyakorlati tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése; illetve a tanításhoz szükséges segédlet készítése (minimálisan 5 kredit értékben).
A tanulmánynak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismereteire támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjeinek, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes kidolgozni.
Tanulmány: 15-25 oldal között, 5 kredit, 150 munkaóra
A tanulmányban bemutatandó tudás a MAB állásfoglalása szerint: „A tanulmánynak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismereteire támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes kidolgozni.”
A feladat: a KKK 8.5. szerint: A gyakorlatokon szerzett és a portfólióban bemutatott tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése […]. Felépítése a szakirodalmi tanulmány műfajának megfelelő, terjedelme 27000-45000 leütés (kb. 15-25 oldal között).
A tanulmány értékelésének szempontjai (holisztikus ítélet):
Segédlet: 5 + X + min.5 oldal, 5 kredit, 150 munkaóra
A segédletben bemutatandó tudás: a MAB állásfoglalása szerint: „A segédletnek tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismereteire támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes kidolgozni.”
A feladat a KKK 8.5. szerint: „[Egy] szaktárgy egy részterülete […] tanításához szükséges segédlet készítése.” Részei:
Az empirikus vizsgálat dokumentumai:
A segédlet értékelésének szempontjai (holisztikus ítélet):
A TZV szakdolgozat tanulmány/segédlet elemével kapcsolatos hivatalos tudnivalók
1. Mindenki, aki első tanári képesítés megszerzéséért dolgozik, elkészíti a szakdolgozat tanulmány/segédlet részét. (Vagy egy tanulmányt, vagy egy segédletet.)
Tehát azok, akik korábban nem rendelkeztek tanári végzettséggel vagy korábban pedagógusi végzettséget (óvodapedagógus, tanító) szereztek, írnak tanulmányt/segédletet.
Akik már rendelkeznek korábbi tanári végzettséggel (egyetemen vagy főiskolán szerzett nem bolognai tanári diploma, bolognai tanári mesterszak), azok nem írnak tanulmányt/segédletet.
2. Aki ír tanulmányt/segédletet, az egyetlen dolgozatot készít, akár egy, akár két szakon szerez képesítést éppen.
3. A tanári szakdolgozat tanulmány/segédlet eleme a tanári mesterszak képzési és kimeneti követelményei értelmében (8.5.) csakis a tanítás-tanulás valamely problémájának feldolgozása lehet. Szakterületi diszciplináris munka nem nyújtható be tanári szakdolgozatként.
A TZV szakdolgozatvédés eleme
1. Az egységes tanári záróvizsgán a szakdolgozat bemutatásának és védésének nyelve magyar.
2. A bírálatokat a védés időpontja előtt egy héttel kapja meg a tanárjelölt, hogy fel tudjon készülni a védésre. A bíráló a bírálatban feltehet kérdéseket, amelyekre a védés során válaszolnia kell a tanárjelöltnek.
3. A tanárjelölt bemutatja szakdolgozatát (tanulmányát/segédletét, illetve portfólióját) és válaszol a bírálatokban megfogalmazott észrevételekre, illetve kérdésekre.
4. A TZV bizottság tagjai kérdéseket tehetnek fel, amelyekre a tanárjelöltnek válaszolnia kell.
A TZV összesített érdemjegyét alkotó rész-érdemjegyek (egyenlő súllyal):
1) a tanári szakdolgozat érdemjegye (értékeli a témavezető és az opponens); ez az összes bírálat értékleteinek átlaga (3 érdemjegy átlaga); vagyis 1) a tanulmány/segédlet témavezetője értéklete, 2) a tanulmány/segédlet opponense értéklete és 3) a portfólió bírálójának értéklete. Ha a szakdolgozat valamelyik jegye elégtelen, az összesített részjegy elégtelen és nem kerül sor a tanári záróvizsgára.
2) „a tanári szakdolgozat (ezen belül a portfólió) bemutatása és védése (értékeli a TZV Bizottság),
3) a szóbeli vizsga, vagyis a TZV során elhangzott szóbeli felelet (értékeli a TZV Bizottság), vagyis a tételes számonkérés jegye
4) a gyakorló iskolában végzett (csoportos) tanítási gyakorlat érdemjegye (értékeli a gyakorló iskola szakvezetı tanára),
5) az ötödik félévi összefüggő közoktatási gyakorlat érdemjegye (értékelik a bázisiskola mentortanára, a módszertan és a pedagógikum oktatói).
Ha az öt érdemjegy közül bármelyik elégtelen, akkor a TZV is elégtelen.
A megismételt TZV során csak az elégtelennel minősített összetevőt kell megismételni.