Tudnivalók a portfólió elkészítéséhez[1]
Olasztanár MA szakosoknak
A 2010. június 25-n érvényes szabályok szerint:
Röviden a portfólió műfajáról[7]
A portfólió: módszer
1) célok kitűzése (mit akarok dokumentáltatni; milyen típusú portfólió lesz; ki olvassa);
2) tervezés (milyen dokumentomok bizonyíthatják az elért célt – kötelező/szabadon választott -; milyen pontokon vonom be a diákokat a portfólióval kapcsolatos döntésekbe; hogy és hol bonyolítom le a következő három (3-4-5) szakaszt;
3) előkészítés (hogyan ismertetem meg a diákokat a portfólió fogalmával és készítésének folyamatával);
4) visszajelzés (ki adja; milyen szempontok alapján; hányszor és mikor);
5) értékelés/irányadás (milyen célból kerül sor értékelésre; szummatív[8] vagy formatív[9] az értékelés; mik az értékelés szempontjai; kik, mikor és hogyan értékelik; hogy viszonyul az egyéb munkák értékeléséhez)
1) a célok megismerése: portfólió fogalmának megértése; céljának megismerése
2) anyaggyűjtés: ismerni a szóbajöhető ill. az előírt dokumentumok körét; dokumentálni az egyes dokumentumok keletkezését is; a reflexiókat rögtön csatolni a dokumentumhoz;
3) válogatás: a diák önálló munkája (melyet a szakvezető, mentor, tantárgypedagógus esetleg szempontokkal, kérdésekkel, visszajelzéssel segíthet); vagy az értékelési szempontok függvényében, vagy a portfólió céljának függvényében. A cél szempontjából felesleges dokumentumot ki kell hagyni!
4) reflexió: célja megvilágítani, hogy az egész portfólió – benne egyes dokumentumok – hogyan bizonyítja a cél elérését. A reflexió átláthatóvá teszi a tanulási folyamatot a bíráló számára is; segíti a bírálót a továbbvivő, a diák önreflexióját segítő kérdések megfogalmazásában, segíti a diákot a sikeres stratégiák kiválasztásában, a hiányosságok, újabb problémák azonosításában.
5) szerkesztés: vizuálisan is vonzó, világos, áttekinthető forma;
6) értékelés és irányadás: a tanuló az értékelésből tanultak alapján képes újabb, további tanulási célok kitűzésére; a felnőtt és autonóm tanuló maga is képes az önértékelésre, és a továbbhaladás útjának a kijelölésére.
Olasztanár MA
Portfólió bírálati szempontok[10]
Esszé: (max. 15 pont)
Dokumentumok: (max. 10 pont)
A portfólió egésze: (max. 15 pont)
Értékelés:
Összesen maximum 40 pont
0 – 17 = elégtelen
18 – 25 = elégséges
26 – 31 = közepes
32 – 36 = jó
37 – 40 = jeles
1.sz. Melléklet
Vastag betűvel a nyelvpedagógiai elméleti és gyakorlati (egyetemi) órákon elsajátítható tudásterületek, illetve készségek, képességek, vagyis a specifikusan nyelvpedagógiai tudás.
Normál betűvel a pedagógiai, pszichológiai tanulmányok során megszerzendő tudás, illetve kezdetben a tanítási gyakorlatokon, a szakvezető és a mentor irányítása alatt kibontakozni kezdő, később a tanári pálya alatt tovább fejlődő készségek és képességek.
Dőlt kisbetűvel a saját személyiség fejlesztésével kialakítható készségek.
2. sz. Melléklet
Általános útmutató a portfólió készítéséhez
Tanári MA szakos hallgatók részére
(A 15/2006 sz. OM rendelet 4. számú mellékletének 5.1.3 pontja szerint a tanári mesterképzés hallgatóinak portfóliót kell készíteniük.)
1. A portfólió fogalma
A portfólió = dokumentumdosszié (etimológiailag: „levélhordó tárca”); „olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).
A portfólió a pedagóguspálya megismerésére irányuló és a vezetőtanár irányításával végzett gyakorlat tapasztalatainak, valamint az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok során gyűjtött, illetve a tanítást, gyakorlatot kísérő szeminárium tapasztalatainak a rendszeres összegzése, e tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése vagy tanításához szükséges segédlet készítése.
2. A portfólió célja
A portfólió célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
A portfóliónak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismereteire támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes dolgozni.
3. A portfólió tartalma
Darling-Hammond és Snyder (2000, 536-537.) háromféle dokumentumtípust sorol fel:
a) a tanítás illetve a gyakorlat során készített dokumentumok (óravázlat; hospitálási napló; óramegfigyelésekről készített feljegyzések; tematikus terv; tanórán kívüli tevékenység terve; tanítási óráról/iskolai foglakozásról készített audio-/ videofelvétel; képek; fényképek; szakmai munkaközösségi megbeszélés során készített jegyzetek, kiegészítő anyagok, dolgozatok, a tanítványok munkái),
b) a tanárjelölt reflexióit tartalmazó dokumentumok (a tanításon kívüli iskolai tevékenységekről (szakkör, testületi értekezlet, szülői értekezlet stb.) szóló feljegyzések saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; az iskolán kívüli tevékenységek köréből szerzett tapasztalatok írásos rögzítése saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; előadásokról készített és saját megjegyzésekkel (reflexiókkal) kísért jegyzet; valamely pedagógiai probléma leírása és a kezelésére/megoldására irányuló saját javaslatok; konferencián készített jegyzet reflexiókkal, tanári tanulási napló, reflektív jegyzetek az egyes dokumentumok magyarázatára),
c) a jelölt tanításáról mások által készített dokumentumok és értékelések (mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármely tevékenységére kapott, köztük akár az évfolyamtársak kritikai észrevételei).
A portfólió dokumentumai a hallgatóhoz rendelt mintatanterv függvényében értelemszerűen eltérőek lehetnek.
A jelölt maga válogathatja a dokumentumokat, de az a feladata, hogy portfóliójában a fejlődési útját az értékelő (és mások) számára nyilvánvalóvá, követhetővé tegye. A portfólióhoz bevezetőt kell írni, amelyben leírja alapvető céljait és a portfólió felépítését. Tartalomjegyzéket kell készíteni, világos és áttekinthető rendszerbe kell szervezni (és összefűzni) az anyagot. Minden egyes dokumentummal kapcsolatban három kérdésre kell világos eligazítást adni:
A dokumentumok gyűjtése folyamatosan történik, ezen belül a kitüntetett alkalmak a tanári mesterképzésbe beépített gyakorlatok, melyek kötelező részei a portfóliónak (Közoktatási gyakorlat I., II., III. -; Szakterületi iskolai gyakorlat -; Összefüggő egyéni gyakorlat dokumentumai).
Az alábbi táblázat tartalmazza azokat a dokumentumtípusok, amelyek a tanári portfólió választható részébe kerülhetnek:
Dokumentumtípusok |
Órai megfigyelések rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre) |
Szakcikk összegzése, értékelése |
A tanulók értékelése (teszt, feleltetés, portfólió stb.) |
Egy gyermek fejlődéséről készült esettanulmány |
A jelölt tanulásszervezésre vonatkozó felfogása, az olvasottakra való hivatkozással |
Külső szervekkel való kapcsolat dokumentumai |
Számítógépes dokumentumok (internetes keresés eredményei) |
Egy kooperatív munkát tükröző óra dokumentumai (terv, összegzés) |
Bármilyen terv (óra-, tematikus terv, órán kívüli tevékenység terve) |
Bármilyen dolgozat, fogalmazvány, ami a sztenderdekkel (kompetenciákkal) összefügg |
Mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármilyen tanári tevékenységére kapott |
Látogatások dokumentumai, beleértve a jelölt szakmai látogatásait és a gyerekekkel tett látogatásokat is |
Közeli és távoli célkitűzések, valamint ezek teljesítése |
Speciális bánásmódot igénylő gyerekek számára készített egyéni terv |
Gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel készített interjúk |
Pedagógiai napló (a gyerekek nevének említése nélkül) |
Óravázlat |
Levelezés a szülőkkel |
Az információs és kommunikációs technológia alkalmazásának bizonyítékai |
Előadáson, konferencián készített jegyzetek reflexiókkal |
Megfigyelések jegyzőkönyvei |
Évfolyamtársak kritikai észrevételei |
A jelölt tanításfilozófiájának kifejtése |
Fényképek, képek, videofelvételek |
Tanulók portfóliói |
A jelölt által olvasott és reflektált öt évnél nem régebbi szakcikkek |
Valamely probléma megoldásának leírása |
Önképzési tervei, elképzelései |
Szakmai szervezetben, bizottságban való részvétel |
A jelölt által készített anyagok (taneszköz, poszter) |
Önkéntes tevékenység leírása |
Falus és Kimmel (2003, 66-68. o.)
A fő követelmény, hogy a portfólió mutassa be (dokumentálja) a jelöltnek az iskolai gyakorlat valamennyi területén (tanítás; tanításon kívüli iskolai tevékenység; iskolán kívüli tevékenység) elvégzett munkáját. Ez a megfelelés alapkövetelménye.
A portfólió értékelésében/minősítésében ugyanakkor a fő szempont nem a mennyiség, hanem a tanári mesterség (kompetenciák) mind szélesebb területének lefedése; a reflexiók szakmaisága, mélysége, a fejlődési út bemutatása.
4. A portfólió értékelése[12]
A Hallgató neve:..........................................................................................................................
szakja:.......................................................................................................................
Kitűnő (3 pont) |
Jó (2 pont) |
Nem kielégítő (1 pont) |
Tanári értékelés |
|
Világosság: (Egyértelműen látható, hogy a szerző tisztában van a hospitálás és az oktatási gyakorlat céljaival.)
|
A bizonyítékok maguktól értetődők vagy gondos magyarázatokkal ellátottak. |
A legtöbb bizonyíték magyarázattal bír, vagy világos a helye és szerepe, de a magyarázatok nem mindig világosak. |
Nincsenek kommentárok, vagy ha vannak, akkor zavarosak: a dokumentumokból nem tűnik ki, hogy a szerző számára világos a feladatok célja. |
|
Gondolati mélység: (A bizonyítékokban megjelenik a magas szintű szakmai tudás alkalmazása a tanári tevékenység gyakorlatában. Pontos a szaknyelv használata. Szakirodalommal alátámasztott az érvelés.)
|
Felülmúlja, vagy túlmutat a követelményeken, kreatív, magas színvonalú gondolkodás és érvelés jellemzi. |
Eléri a kívánatos szintet. Gondolkodása és érvelése kellően magas színvonalú, de nincs benne eredetiség. |
Nem teljesíti a minimális elvárásokat sem. Gondolkodása sekélyes és zavaros. |
|
Egység: (A dokumentum összeállítása koherenciát, logikus felépítést mutat.) |
A cél és a téma mindvégig világosan a középpontban van, evidens. Minden rész az egészet szolgálja, nincsenek felesleges részek. |
A célt megjelölte, a téma világos a bizonyítékokból, de vannak felesleges anyagok, nem a portfólióba illő részek. |
A cél nem világos, a téma vagy nem derül ki, vagy túl széles, az egyes anyagok nem állnak össze egységgé. |
|
Változatosság: (A portfólió szerzője tevékenységéhez a módszerek és eszközök, dokumentum típusok széles skáláját alkalmazta.)
|
Dinamikus: médiumok, színek, módszerek, eszközök és anyagok széles skáláját használja. |
Többféle anyagot, módszert, eszközt, médiumot és színt használ. |
Csak egy vagy két médiumot, módszert, eszközt használ. |
|
Forma:
|
Rendezett, jól szerkesztett, megfelel a formai követelményeknek, nincsenek helyesírási és gépelési hibák. |
Nagyjából rendezett, vannak benne gépelési, helyesírási hibák, a formátum kissé zavaros. |
Rendetlen, hanyag, sok hiba maradt benne, nem felel meg a formai követelményeknek. |
|
Elért pontok összesen: |
|
x Falus Iván - Kimmel Magdolna: A portfólió. Gondolat kiadó Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Bp. 2003. 30-32. p. (A dokumentum az említett mű felhasználásával készült.)
Irodalom
[1] Részletes eligazítás található a NI honlapján, „ A tanári záróvizsga menete” című dokumentumban, amely az SZTE Pedagógusképzési Bizottság által 2009. dec. 3-n elfogadott változat szövege szerint lett megfogalmazva.
[2] A másik összetevője egy tudományos igényeket kielégítő tanulmány, vagy egy tanítási segédlet. Ehhez témákat ajánl a Neveléstudományi Intézet, a Pszichológia Intézet, illetve az Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék. A téma csakis a tanítás/tanulás valamely problémájának a feldolgozása lehet. Kétszakosok is csak egy tanulmányt/segédletet írnak. Akinek már van korábbi tanári végzettsége, az nem ír tanulmányt/segédletet. A témát a 3. félév végéig ki kell választani. A tanulmányt/segédletet 3 nyomtatott példányban kell leadni, ápr. 30. illetve nov. 30-i határidővel, a témavezető egységéhez. A segédlet esetében beválásvizsgálatot is kötelező készíteni.
[3] Összefüggő szakképzettségenkénti gyakorlat
[4] A portfólió műfaji követelményeiről ld. részben a jelen dokumentumot, részben Falus-Kimmel (2003): A portfólió c. könyvét, részben a NI honlapját.
[5] Lehetséges, hogy ez változni fog; érdemes a NI honlapját figyelemmel kísérni.
[6] A TZV összesített érdemjegyét egyébként 5 részjegy átlaga alkotja: a tanári szakdolgozat (3 jegy átlaga), a szakdolgozat védése, a szóbeli tételes számonkérés, a gyakorló iskolai tanítási gyakorlat érdemjegye, az ÖSZGY érdemjegye. Ha bármelyik elégtelen, a TZV is elégtelen.
[7] Egy részletesebb, általános, de az olasztanároknak is ötleteket, útmutatást adó portfólió-leírást a 2. sz. mellékletben találhatnak.
[8] Szummatív értékelés: összegző értékelés, a tanulási folyamat befejezése után, minősítő, szelektív funkcióval.
[9] Formatív értékelés: formáló, segítő értékelés, a tanulási folyamat során kerül rá sor, célja annak megállapítása, hogy milyen területen kell még a diáknak fejlődnie annak érdekében, hogy a tanulási folyamat kitűzött céljait elérje.
[10] V.ö. az SZTE Pedagógusképzési Bizottság által 2009. 12.03-n elfogadott, A tanári záróvizsga menete c. dokumentumban foglaltakkal, 2. táblázat, a szakdolgozat elemei
[11] V.ö. 1.sz. melléklet
[12] Ezek kiegészítő szempontok lehetnek az olasztanár MA szakosok számára fentebb megadott értékelési szempontok mellett.