Távoktatás vagy digitális oktatás, és jó-e ez nekünk?

Nagy érdeklődés kísérte Az Odunak, a Bölcsészkar virtuális társalgójának első online programját: a meghívott vendégelőadóval, Prievara Tiborral közel száz érdeklődő beszélgetett a hazai digitális oktatással kapcsolatos tapasztalatokról, nehézségekről, aggodalmakról és módszertani kérdésekről.


Prievara Tibor


Prievara Tibor az Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium angoltanára, A 21. századi tanárEgy pedagógiai szemléletváltás személyes története című könyv (Neteducatio Kft., 2015) szerzője, a TanárBlog egyik alapítója, a hashtag.school e-learning keretrendszer egyik megalkotója. Az utóbbi hetekben szerzőtársával, Nádori Gergellyel számos cikket, bejegyzést jelentettek meg a járványhelyzetben alkalmazható tanítási módszerekről, tapasztalatokról, és mindenki számára elérhetővé tették A 21. századi iskola című könyvüket. Április 17-én az ő online előadásával és a vele folytatott virtuális, bárki számára nyitott beszélgetéssel indult Az Odunak, a szegedi Bölcsészkar virtuális kávézójának izgalmas, sok aktuális kérdést, problémát tárgyaló, tavaszi programsorozata.

Az Odu 2020 márciusában nyitotta meg a kapuit a Facebookon. Azzal a céllal jött létre, hogy a járványhelyzetben lehetőséget teremtsen az online találkozásoknak, eszmecseréknek, vitáknak, hogy a személyes kapcsolatok minimalizása ellenére is beszélgethessenek a diákok, a tanárok, az egykori hallgatók, a szegediek és nem szegediek, a bölcsészek és a bölcsész érdeklődésűek. Tavaszi programsorozata keddenként és péntekenként este 6 órától kínál izgalmas kikapcsolódást, mely mindenki számára elérhető és interaktív. A 20-25 perces videóelőadások vagy -beszélgetések után a meghívott vendégeknek (tanároknak, íróknak, műfordítóknak, rendezőknek, a színházi szcéna meghatározó alkotóinak, filozófusoknak, művészettörténészeknek, szerkesztőknek) cseten a közönség is kérdéseket tehet fel, melyekre élő videón keresztül rögtön válaszol a kérdezett.

Nagy siker és hatalmas lelkesedés fogadta az első, a 21. századi tanárok? címet viselő, virtuális programot: Prievara Tibor tapasztalataira, helyzetértékelésére és a digitális oktatással kapcsolatos meglátásaira, módszertani javaslataira rengetegen voltak kíváncsiak. A Bölcsészkar kétségkívül jól ráérzett arra, mennyire aktuális és különösen fontos most ez a téma, ráadásul Prievara kiváló előadónak és beszélgetőpartnernek bizonyult. A hasznos információkat tartalmazó, a digitális oktatás és a távoktatás különbségeit is tisztázó előadásban és beszélgetésben a digitális oktatási módszerek egyik első hazai alkalmazója többek között a tanulói figyelem felkeltésének, az aktivitás lekövetésének, a számonkérés és a puskázás, csalás kizárásának a lehetőségeiről beszélt, illetve kiemelte a leghatékonyabb oktatási módszereket, miközben fontos anomáliákra is felhívta a figyelmet. Az előadást igen sokan követték, a vendégek rengeteg hozzászólást és kérdést tettek föl az előadónak, többek között az idei érettségiről, a különböző, a digitális oktatáshoz szükséges szoftverekkel és platformokkal kapcsolatos adatvédelmi problémákról, a digitális okatatás és a távoktatás különbségéről. Aki véletlenül lemaradt volna az első programról, a Bölcsészkar virtuális társalgójában, Az Oduban megtekintheti a videót.


Legközelebb április 21-én vehetünk részt Az Odu interaktív virtuális programján. Akkor Vágvölgyi B. András Kolorádó Kid című filmjét vetítik le, ezt követően a rendezővel-forgatókönyvíróval Sághy Miklós, a Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék docense beszélget, de közben hozzászólásban bárki felteheti a saját kérdését vagy megírhatja véleményét, észrevételeit a filmről.


A programok helyszíne tehát az SZTE BTK Az Odu nevű csoportja: https://www.facebook.com/groups/AzOdu/, ahova bárki kérheti fölvételét – ebben az esetben a programokon kívül tett bejegyzéseket is látja. Az előadások, beszélgetések idejére a Kar mindenki számára kinyitja virtuális kávézóját.

Bővebb információ az április 21-ei eseményről: https://www.facebook.com/events/530471747641907/