Az oktató és a kurzus adatai |
|
a kurzus címe |
Bevezetés az európai etnológiába |
az oktató neve |
dr. Varga Sándor |
az oktató beosztása |
egyetemi adjunktus |
az oktató tanszéke |
Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék |
az oktató ímélcíme |
vasandor@gmail.com |
az óra helye |
SZTE BTK Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék, Bálint Sándor terem (fsz.) |
az óra időpontja |
szerda, 16.00–17.30 |
A kurzus leírása |
|
rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
Az előadások első része során a hallgatók képet kapnak az európai etnológia történetéről, változásairól, eszméiről és módszereiről. A második részben korunk ökológiai problémái által felvetett kérdéseket, és az azokra adható lehetséges válaszokat tárgyaljuk a néprajz szemszögéből. A kurzus utolsó részében a 20. század első felében megjelenő szellemáramlatokról (evolucionizmus, pszichoanalitikus iskola, francia szociológiai iskola) beszélünk, amelyek nagy hatással voltak az európai etnológiára.
|
részletes (hetekre bontott) tematika |
I. Az etnológia története 1. Az európai etnológia kezdetei, az etnológia mint tudomány 2. Az etnológia tárgya és az első elméletek, az etnológia, mint társadalomtudomány 3. Az európai etnológia határainak kiterjesztése, az európai etnológia perspektívái
II. Az európai etnológia fogalmai 4. Identitás és etnicitás, társadalom és gender 7. Folyamatok a kultúrában, jelképek és rituálék
III. Az európai etnológia módszerei és a terep 8. Terepmunka 9. Mikrotörténelem, anyagi kultúra 10. Gondolkodás, érvelés és cselekvés, az etnológiai írás
IV. Paradigmaváltások. Újabb megközelítések az európai etnológiában és ennek hatásai a magyar néprajzkutatásra.
V. Társadalom – kultúra – környezet Változások a kultúrában. Ökológiai kérdések – kulturális válaszok. A holisztikus szemlélet a magyar néprajzban.
VI. Természettudományos ismeretek a néprajzban. Az unilineáris evolúcióról. A neoevolóció és a kulturális ökológia. Új evolúcionista megközelítés a kultúrakutatásban: a humánetológia.
VII. A pszichoanalitikus néprajz és a kultúra és személyiség iskola A pszichoanalzis hatása a kultúra kutatásra a 20. században.
|
Olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel) |
Coospace |
kötelező olvasmányok (ha vannak) |
Andrásfalvy Bertalan 2004 Hagyomány és környezet, in: Andrásfalvy Bertalan – Domokos Mária – Nagy Ilona (szerk.) Az idő rostájában. Tanulmányok Vargyas Lajos 90. születésnapjára. III. Bp. 117-138. http://www.alkotmanyossagi-muhely.hu/2004_febr_27_andrasfalvy_hagyomany_kornyezet.htm 2006 Biofilia, az élő természettel való kapcsolat, in: Selmeczi Kovács Attila szerk. Lélek és Élet. Ünnepi kötet S. Lackovits Emőke tiszteletére. Veszprém. 134-138. 2009 Dunának, Oltnak… http://www.folkradio.hu/folkszemle/andrasfalvy_dunanakoltnak vagy in: Halász Péter (szerk.) „Dunának, Oltnak egy a hangja.” A „bartóki modell” és a közművelődés. Bp. 2007. 7-17. 2013 A víz a magyar történelemben. Magyar Tudomány 2013/11. http://www.matud.iif.hu/2013/11/06.htm Benedict, Ruth 1982 A kultúra mintái, in: Tálasi István (szerk.) Néprajzi Szöveggyűjtemény. I. Bp. 191-202. Bodrogi Tibor 1991 Az evolucionizmus kialakulása: a mítosztól a tudományig, in: uő. Az Ancient Society előzményei. Népi Kultúra – Népi Társadalom XVI. Bp. 24-62. Borsos Balázs 1994a Roy Rappaport és a kulturális ökológia. Liget 1994/6. Bp. 77-85. Csányi Vilmos 2003 Az emberi természet. Humánetológia. Bp. Fél Edit 1948 A magyar népi társadalom életének kutatása, in uő. Régi falusi társadalmak. Bp. 323-369. (Első megjelenés: A magyar népkutatás kézikönyve II/13. Bp. 1948) Freud, Sigmund „A totemizmus visszaütközése a gyermekkorban” c. fejezet, in: uő. Totem és tabu. A vadnépek és a neurotikusok lelki életének némely megegyezéséről. (Bármelyik kiadásból) Gowdy, John M. 2004 A biodiverzitás értéke - Piacok, társadalom és ökológiai rendszerek, Kovász VIII. 1-4. 44-73. http://kovasz.uni-corvinus.hu/kov15/gowdy.php Hofer Tamás 2001 Fél Edit és a magyar társadalmak kutatása, in. Fél Edit Régi falusi társadalmak. Bp. 9-24. Jung, Carl Gustav 1993 A tudattalan megközelítése, in: uő. Az ember és szimbólumai. Bp. 89. 2004 Bevezetés az európai etnológiába. Debrecen Malinowski, Bronislaw 1936 Anyajogú család és Ödipusz komplexus, in: Szerelem és ösztönélet (Az emberismeret különszáma) II/3. Bp. 1-31. Mauss, Marcel 1999 Tanulmány az eszkimó társadalmak évszakonkénti változásairól, in: uő. Szociológia és antropológia. Bp. 449- 536. 199 Tanulmány az ajándékról. Az ajándékcsere formája és értelme az archaikus társadalmakban. in: uő. Szociológia és antropológia. Bp, 195-242; vagy Café Bábel 23. http://www.cafebabel.hu/szamok/penz/mauss Nagy Olga 1989 A törvény szorításában. Paraszti értékrend és magatartásformák. Bp. Niedermüller Péter 1989 A néprajztudomány válaszútjai, avagy a kultúrakutatás elméleti dilemmái. BUKSZ. I/1. 79-84; vagy in Kézdi Nagy Géza szerk.: A magyar kulturális antropológia története. Bp. 2008. 428-438. 2005 Az antropológia metamorfózisai: perspektívák a (késő) modern társadalomban. Tabula 2005.8. 3-18. Róheim Géza 1984 A kultúra pszichoanalitikus értelmezése, in: uő. Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata. Bp. 614-642, 643-663. Sárkány Mihály 2000 A társadalomnéprajzi kutatás hazai története, in: Paládi-Kovács Attila szerk. Magyar Néprajz VIII. Társadalom. Bp. 29-66. http://mek.niif.hu/02100/02152/html/08/12.html Steward, Julian 1997 A kulturális ökológia fogalma és módszere, in: Bohannan, Paul – Glazer, Mark (szerk.) Mérföldkövek a kulturális antropológiában. Bp. 442-456. White, Leslie 1973 A kultúra fejlődése. Az ember és a kultúra. Szociológiai füzetek 5. Bp. 220-241.
|
ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
Andrásfalvy Bertalan 2007 A Duna mente népének ártéri gazdálkodása. Bp. Arthur Koestler 2002 A dajkabéka esete. Bp.
+ A Kovász (http://kovasz.uni-corvinus.hu) c. folyóirat számai.
|