KUTATOK_EJSZAKAJA_22

Hetvenegy programnyi tudomány - Kutatók Éjszakája az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán

Két helyszínen több, mint hetven programmal vár Titeket az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara szeptember 30-án, a Kutatók éjszakáján!

A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara szeretettel vár mindenkit, aki egy estére szívesen belelesne a humán tudományok rejtélyeibe vagy épp próbára tenné tudását.


A programok során mindenkire gondoltunk: lakoma, játszóház, mozi, akadályversenyek, nyelvi vetélkedők és interaktív előadások várják a kicsiket és a nagyokat!


Szegeden, az Egyetem utcai épületünkben, de a Szent-Györgyi Albert Agórában is találkozhattok velünk, sőt, egy játékkal is készülünk Nektek: vegyétek kezetekbe megérkezésetekkor az útleveleteket, gyűjtsétek a pecséteket, dobjátok be varázslatos ládánkba, és szurkoljatok, hogy a tiétek legyen a hamisítatlan bölcsészes ajándékcsomagok egyike!


A játék feltétele legalább három pecsét megszerzése.

Sorsolás: szeptember 30-án, 19:30-kor és 21:50-kor az Egyetem utcai főépületünk aulájában.


Programjaink és a regisztrációs felületek a Kutatók Éjszakája hivatalos honlapján is elérhetők: https://app.kutatokejszakaja.hu/intezmenyek/szegedi-tudomanyegyetem-bolcseszet-es-tarsadalomtudomanyi-kar?fbclid=IwAR0t13kxpgAVDXpXRXBsBW9IGkW8jhryB3ZVAIqTsykBjvhozuLzvqh1FPA


Csatlakozzatok hozzánk - kutassunk most együtt egy éjszakán át!


Egy kis ízelítő programjainkból

(az előadás vagy program címére kattintva részletesebb leírást olvashat az előadás tartalmáról és előadóiról)


Egyetem utca 2. (BTK Főépület)


Pszichológiai Intézet, Szociál- és Fejlődéspszichológia Tanszék

17:00-19:00


Legyél te is pszicho-mitológus! (regisztrációs)


Az ellentétek vonzzák egymást? Az egykék barátságosabbak, mint akinek testvére van? Káros a Facebook használat? Játékos kalandozás a pszichológia tudományában. Leleplezzük a klasszikus pszichológiai tévhieteket. A résztvevők felmérhetik tudásukat, majd a program avatott szakemberi megmutatják, hogy mely ismeretek helyesek és melyek csupán tévhitek.


Általános Nyelvészeti Tanszék

17:00-19:40


Az SZTE Általános Nyelvészeti Tanszékének programjai betekintést adnak a tanszékhez kapcsolódó műhelyek jelenlegi friss kutatásaiba, egyúttal közös gondolkodásra és párbeszédre is hívják az érdeklődőket!


Hallod? 


Hogyan működik a hallás? Mi a szerepe a hallásodnak abban, hogy képes legyél elsajátítani az anyanyelvedet? Hogyan történik mindez? Sikerülhet-e elsajátítani egy nyelvet, ha nem hallasz? Gyere és kalandozz a hangok világában, tudj meg többet arról, hogy hogyan lettél nyelvhasználó a kezdetektől.

Az előadás izgalmas utazás lesz a hangok világában, érzékenyítő játékokkal, halláshoz kapcsolódó illúziókkal.


Értjük egymást? Alakítsuk közösen a gondolatainkat az autizmusról


Miként vélekednek az autista személyek arról, amit a nem autista személyek hisznek az autizmusról? Milyen hatással van a saját diagnózis megélésére az, hogy egy adott időszakban mit mond a tudomány vagy éppen a közhiedelem az autisztikus állapotról? Hogyan beszéljünk és hogyan ne beszéljünk az autizmusról, autista emberekkel?


Vajon Önt is manipulálják? Segítünk a végére járni!


Félinformációk, megtévesztő és csábító reklámok ömlenek ránk nap mint nap. Tényleg manipulálható bábok vagyunk, vagy megtanulhatjuk felvértezni magunkat a kritikus gondolkodás eszköztárával? Ennek járunk utána egy interaktív előadás során. Előadásunkban áttekintjük a leggyakrabban előforduló manipulációs és meggyőzési stratégiákat, majd hétköznapi szituációkat és reklámokat elemzünk a közönség bevonásával. Rámutatunk, hogy a kritikus gondolkodás jól fejleszthető, és segít tisztábban látni a hátsó szándékokkal és elhallgatásokkal teli médiakommunikáció világában.


Hazudj, ha tudsz!


Észrevesszük-e a testi jelzésekből, hogy megtévesztenek minket? Vajon miért mond mást a száj és mást a test? Vajon miért gesztikulálunk, ha a szavainkból is megértenének minket? Az előadás betekintést nyújt a nem verbális jelzések evolúciójába, a nem verbális viselkedés alapismérveibe, a verbális és nem verbális viselkedés ellentmondásaiba. Emellett az előadás izgalmas testbeszédelemzésre invitál minden érdeklődőt, akik nyitottak arra, hogy elsajátítsák a nem verbális kommunikáció elemzési technikáját.


Álhírfelismerés nyelvészeti eszközökkel


Az interneten szinte korlátlanul, a valódi híreknél tízszer nagyobb eléréssel terjednek az álhírek. A Covid 19 járványban is bebizonyosodott, hogy az álhírek milyen súlyos károkat okoznak: Csak 2020 első 3 hónapjában az USA-ban 6000 fő került kórházba és 800-an meghaltak egyetlen álhír miatt. Az orosz-ukrán háborúban is példátlan mennyiségű álhír ömlik a világra, aminek a következményei jelenleg még beláthatatlanok. Mivel álhírek számos területen megjelennek, nyilvánvaló, hogy azonosításuk társadalmi és gazdasági szempontból nagy jelentőségű. De hogyan ismerhetők fel az álhírek? Vannak-e olyan jellemzőik az álhíreknek, amelyek alapján azonosíthatók az álhírgyanús szövegek?


Finnugor Tanszék
17:00-19:00


Fedezzük fel együtt a magyar és udmurt közötti rokon vonásokat! Terveink szerint az izsevszki Állami Udmurt Egyetem udmurt anyanyelvű hallgatói is bejelentkeznek a program során, így „online személyesen” lehet kérdezni tőlük, beszélgetni velük.


Egy rövid finn nyelvkurzust követően a résztvevők le is tesztelhetik frissen megszerzett tudásukat. Gyors versenyünkön értékes díjak is gazdára lelnek majd.


A program 3. részében a rokon nyelvek egy izgalmas területéről, az ún. evidenciális kategóriáról lesz szó. Ez a nyelvi kategória azt fejezi ki, hogy a beszélő milyen forrásból tudja azt, amiről beszél (látta, hallotta, következtet rá stb.). Az uráli nyelvek ebből a szempontból nagyon változatosak, sokféle evidenciális rendszerrel rendelkeznek. Az előadás erről tart egy rövid bemutatót, valamint ehhez kapcsolódóan feladatokat is kapnak a résztvevők.


A programunkat rövid találóskérdés-verseny zárja, természetesen nyereményekkel. Az uráli népek találós kérdéseinek a legjobbjait válogattuk össze!

Francia Tanszék
17:00 – 21:55


Az előadás a 18-19. században Magyarországon járt francia utazók országképét, a magyarokról kialakított véleményét mutatja be.


A frankofón Belgiumban turistaként járván vagy ideiglenesen ott élvén számos, a magyar, sőt a franciaországi szokásoktól eltérő civilizációs jelenségekkell találkozhatunk, illetve előírásokat kell betartanunk. Ezekből nyújt ízelítőt az előadás.


Az előadásban a közönség képet kaphat az első francia gyarmatbirodalom kialakulásáról és Kanada 17.századi történetéről francia útleírók beszámolóin keresztül.


Az előadás az irodalmi művek alapján készített filmek kapcsán az adaptáció másik irányát, a filmek alapján készített irodalmi művek történetét, jellemzőit, érdekességeit vizsgálja.


Az előadás a 19. századi turizmus néhány árnyoldalát mutatja be.


Az előadás a nyelvi udvariasság jelenségét járja körbe a frankofón társadalmakban. Kitérünk a tegezés és a magázás kérdéskörére, a „Hogy vagy?” típusú kérdésekre és néhány potenciálisan fenyegető beszédaktusra, mint a kérés és a kritika.


Az előadás betekintést enged a XIX. század végi Tahitin zajló gyarmatosítási folyamatokba, valamint összeveti a korabeli Tahitit Victor Segalen által készített térképek és irodalmi ábrázolások alapján napjaink turista-paradicsomként ismert Tahitijával.


Az előadás – Georges de La Tour képeinek példáján – a szinte alig látható részletek jelentőségére hívja fel a figyelmet a festményeken


Játékos előadás az emberi beszédről, amely során bemutatásra kerül, hogy mennyi információt tudhatunk meg a másikról a hangja alapján

Magyar Nyelvészeti Tanszék
18:00 – 19:20


Építsünk szöveget! Az előadás azt járja körül Weöres Sándor: Téma és variációk műve alapján, hogy milyen alapok, „kötőanyagok” szükségesek ahhoz, hogy egy szöveg szöveg legyen.


Szólásaink és közmondásaink között számos olyan található, amelyekből megtudhatjuk, hogyan gondolkodtak elődeink a nőkről és a férfiakról, s ennek milyen nyelvi formát adtak az állandósult szókapcsolatokban.


Hogyan jelent meg a szegedi nyelvjárás a Rózsa Sándor filmben? Tudott-e Hofi Géza szegediesen beszélni? A Szeged környéki nyelvjárás filmben, kabaréban és regényben


Vajon miért van annyi alliteráló név a Harry Potterben? És a Marvel filmekben? A szavak elejének összecsengése közel sem csupán szépirodalmi díszítő eszköz, hanem egy megfontolt manipulációs módszer.

Német Irodalomtudományi Tanszék
18:00 – 20:00

AKADÁLYVERSENY (regisztrációs)
18:00 – 20:00

"Schnitzeljagd" avagy germanisztikai akadályverseny

Az érdeklődők egy kulturális akadályverseny keretében bepillantást nyernek a Német Irodalomtudományi Tanszék oktatási és kutatási profiljába.

Magyar Irodalmi Tanszék
18:00 – 21:00

A Magyar Irodalmi Tanszék oktatóinak programja, középpontban magyar szerzők kézirataival. Előadásokkal, csoportfeladatokkal, kvízjátékokkal várjuk az érdeklődőket, nem csak magyar szakosoknak!


El tudod olvasni Balassi Bálint kézírását? És titkosírását? Milyen nyelven van egy kézirat? Héber, perzsa vagy esetleg kopt? Mit tegyek, ha egy mű több szövegvariánsban maradt fenn? Melyik változat a korábbi? Melyik a jobb? Ezekkel és ehhez hasonló kérdésekkel, szövegolvasási feladatokkal, interaktív csoportjátékkal várják a tanszék régimagyarosai az érdeklődőket. A csoportos kvízjáték nyertes csapata könyvjutalomban részesül.


A Petőfi-levelezés legismertebb darabjának talán az a levél tekinthető, amelyet a költő Arany Jánosnak írt 1847. február 4-én, miután a nagyszalontai segédjegyző a Toldival elnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját. De azt vajon tudjuk-e, hogy néz ki ennek a levélnek a kézirata?


Mi történik a kézirattal a 20–21. században? Mikor tér át Móricz az írógép használatára, mit jelent Kosztolányinál a lapkivágat, és mit fogunk kutatni, ha majd Grecsó Krisztián műveinek változataira leszünk kíváncsiak? Az előadásban olyan kérdésekre keressük a választ, mire használja a kéziratokat a modern és kortárs irodalommal foglalkozó kutató – milyen titkokat rejtenek a félbehagyott regények Móricznál, miről árulkodnak Kosztolányi javításai, és vannak-e még kéziratok napjaink magyar irodalmában?

Régészeti Tanszék

18:00 – 21:00


Mi kis falunk? – Települések az őskori Kárpát-medencében


A gyakorlati foglalkozás keretén belül az őskor körülbelül 30.000 éves időszakának településeit, az ott élők mindennapjait mutatjuk be a falvaikban előkerült eszközök, állatok, növények maradványain keresztül.


Gazdálkodj okosan szarmata módra


A fiatalabbak játék keretében, a felnőttek kötetlen beszélgetés révén ismerkednek meg a Római Birodalom szomszédságában letelepedett szarmaták településrégészetének különféle vetületeivel.


Őseink otthona – Hol éltek Árpád-kori elődeink?


Rövid előadás és gyakorlati foglalkozás az Árpád-kori falvak témájában. A gyakorlati foglalkozás keretén belül az érdeklődők megismerhetik a 11–13. századi települések lakóinak mindennapi tárgyait.


Séta a középkori Szegeden


Képekkel illusztrált előadás a középkori és kora újkori Szeged városképéről és anyagi kultúrájáról


Játszóház kisrégészeknek 

(Kifejezetten kisgyerekeknek ajánlott)


A legfiatalabb érdeklődők egy kis időre maguk is régészekké válhatnak a nekik készült játékok segítségével.


Középkori és Kora Újkori Magyar Történeti Tanszék

18:00 – 21:25


A 15 éves háború nyitánya: a székesfehérvári/pákozdi csata


Az előadás a 15 éves háború vagy Hosszú háború (1593–1606) kezdeteit tárgyalja. Bemutatja Szinán nagyvezír őszi hadjáratát (Veszprém és Palota elfoglalása), majd visszavonulása után a Hardegg győri főkapitány vezette császári-királyi sereg ellentámadását, Székesfehérvár rövid ostromát, végezetül pedig a Haszán budai pasa ellen vívott győztes „pákozdi” ütközet (november 3) részleteit.


Kérdések és lehetséges válaszok a Muhi csatával és a Tatárjárással kapcsolatban


Az előadás a Muhi csata néhány, a mai napig vitásnak mondható kérdését vizsgálja (pl.: a magyar hadvezetés teljesítménye, a magyar veszteség stb.) és keresi a szóba jöhető válaszokat. A Tatárjárással kapcsolatban elsősorban Batu kivonulásának az elképzelhető okait vizsgálja.


Bölcs lapockacsont, szerencsét hozó csillagok. Jóslás a 13. századi mongol hatalmi központokban


Egyének és közösségek - úgy a múltban, mint ahogyan a mai napon is - mindig is igényt tartottak arra, hogy belátást nyerjenek a jövőbe. Ez az univerzális igény kortól, világnézettől és kultúráktól függően jóslási gyakorlatok számtalan változatát hívta életre. Előadásomban azt mutatom be, hogy a 13. századi mongol uralkodói udvarokban és hatalmi központokban mi volt a szerepe a jóslásnak, milyen módokon fürkészték az eljövendőt, s ennek milyen szerepe volt a különböző kultúrák közötti tudástranszferben.


Királyi taktika a kényszerpályán: II. András Aranybullájának célja


Korábbi és újabb elméletek (Karácsonyi János, Zsoldos Attila) összegzésén és kritikáján túl kísérletet teszek arra, hogy újra gondoljuk II. András 1222. évi Aranybullájának célját. Az előadás során felvillantjuk az Aranybulla kiadásának néhány képzőművészeti ábrázolását, dél-alföldi vonatkozásait.


Chalkédóni Leó: egy furcsa ikonteológia és háttere a késő 11. századi Bizáncban


Az ikonkultusz a bizánci vallásosság és öntudat központi eleme volt. Válsághelyzetben a pártoskodó klikkek eszközévé vált, mely révén ítélőszék elé állíthatták az ellenfelek egymást. Előadásom egy ilyen vitáról szól, mely I. Alexios Koménos császár (1081–1118) uralkodása alatt zajlott.


Béketárgyalások mint a Habsburg (magyar)-oszmán diplomáciai érintkezések színterei (1606–1642)


A béketárgyalások a történelem folyamán az egyik fontos színterét jelentették a diplomáciai érintkezéseknek. Előadásom középpontjába a 17. század első felének azon Habsburg (magyar)-oszmán béketárgyalásait állítom, amelyek Magyarország területén, a határ közelében zajlottak le (Zsitvatorok (1606), Komárom (1618), Gyarmat (1625), Szőny (1627 és 1642)), és azok forrásanyagára támaszkodva mutatom be a diplomáciai érintkezés néhány jellemzőjét (például: tárgyalások helyszínei, körülményei, kivitelezése, ceremóniák, protokoll stb.).


Hilaris dator - a jókedvű adakozó. Anonymus Béla királya - Anonymus Álmosa


Anonymus és Gestája a középkori magyar történelem egyik legnagyobb rejtélye. Vajon Anonymusunkat milyen cél vezethette, amikor a pogány magyarok honfoglalásának történetét megírta? S miért jelennek meg Gestája eseményeiben a 12. századi magyarság ellenfelei és harcai? Melyik Béla lehet a Jegyző királya? S mi kötheti össze e Bélát Álmossal?


Az 1652. évi vezekényi csata, ahol négy Esterházy családtag életét vesztette


1652. augusztus 26-án sor került a magyarországi végvári katonaság és a portyázó törökök által megvívott vezekényi csatára, ami az Esterházy család számára tragikus veszteséget eredményezett a négy, csata közben elhullott családtag miatt. Előadásomban a csatáról szóló eddigi ismereteink összefoglalását követően elsősorban a történések utóéletét (csatáról szóló információk áramlása, vizsgálatok menete) mutatom be, ami érdekes tanulságokkal szolgálhat.


Szégyen és reprezentativitás - A szegedi boszorkányüldözés hagyománya


Bár szegedi boszorkányüldözések hazánk legismertebb boszorkányperei, mégis elmondhatjuk, hogy nem igazán tipikusak a hazai boszorkányperek tekintetében.


Mit csinált a felső-magyarországi Feldobrist háromtól ötig?


Sokak gondolataiban a parancsnoklók és hadvezérek úgy élnek, mint akik egész életükben csatáról-csatára jártak és harcoltak minden nap. Csapatuk élén vívtak az ellennel. Erejüknél csak bátorságuk lehetett nagyobb. E hősi pózzal szemben azonban a valóság egészen más volt. Valójában a harc életük kis részét tette ki. A szürke hétköznapokban ugyanis leginkább „unalmas” adminisztratív feladatokkal foglalkoztak. Előadásomban Ferdinand Graf von Hardegg, az 1591 és 1592 között ideiglenesen megbízott felső-magyarországi Feldobrist példáján keresztül szeretném felvillantani, milyen financiális, hadszervezeti és diplomáciai kihívásokkal kellett nap mint nap szembenéznie a tisztséget betöltő személynek.


Klasszika-Filológiai és Neolatin Tanszék

18:00 – 21:30


Érintkező univerzumok: a 2022-ben alakult Antikvitás és Reneszánsz Kutatóközpont bemutatkozása


A rövid bevezető előadás a két korszak közötti kapcsolatból kiindulva az ókori művelődésre és annak tágabb kronológiai határok közötti újjászületésére fókuszáló rendkívül változatos kutatási lehetőségeket vázolja fel.


A görög-római műveltség hasznossága, évszázadok óta történő újjászületése a szaknyelvekben


Hasznos-e ma latinul vagy pláne görögül tudni? Mit adhat ezen nyelvek ismerete a modernd nyelvek elsajátításához. Aligha van alkalmassabb ember, hogy beszéljen erről, mit Kadvány Gergely nyelvész PhD-hallgató, aki latin és olasz szakot is végzett.


Kutatásmódszertani kalandok és kihívások a PhD-fokozatig vezető úton, avagy néha kell egy nyúl, aki a kutató után viszi a puskát


Előadásom alapvető célkitűzése, hogy a hallgatóságnak röviden felvázoljam a kutatói lét kihívásait, kalandjait és olykor szürreálisnak ható epizódjait, ezzel is rávilágítva a hivatás sokszínűségére, nem hallgatva el annak szépségeit és nehézségeit sem.


Nero dicsérete


Üldözte a keresztényeket, felgyújtotta Rómát, megölette nevelőjét, Senecát, sőt, saját anyját is. Van-e mit dicsérni Nero császáron? Erre keres választ az előadás.


Az antikvitás reprezentációja a társasjátékokban


A latin nyelven keresztül megőrződött kultúra napjainkban is jelentős hatást gyakorol a nyugati kultúrára. A társasjátékok készítőit is megihleti az antik kultúra. Az előadás olyan társasjátékokra fókuszál, amelyek témája épít az antikvitásra


A bor a római kultúrában (regisztrációs)


Ismert tény, hogy a rómaiak szerették a jó bort és értettek a termeléséhez. De miképpen volt jelen a bor a római kultúrában?Az előadás ezekkel a kérdésekkel foglalkozik és bemutat a római borkultúrával kapcsolatban néhány érdekes részletet is.


Lakoma (regisztrációs)


A lakoma nemcsak egy platóni dialógus címe, de egy antik életérzés is: egy jó lakomán van tudós beszélgetés, zene és jó irodalom, és persze ínyenc fogások is. Esténk második részében egy ilyen lakomára invitáljuk az érdeklődőket.


Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
18:00 – 22:00


Sok szeretettel várunk mindenkit szeptember 30-án a Kutatók Éjszakája keretein belül megrendezett Kommozi eseményre! A BTK udvarán vetítjük le a szegedi kommunikáció- és médiatudomány szak tavasszal végzett hallgatóinak szakdolgozati filmjeit.

Ókortörténeti Tanszék
16:00-20:00


Az Ókortörténeti Tanszék oktatói és PhD-hallgatói érdekes előadásokkal várják a Kristó Gyula teremben az ókor csodálatos világa iránt érdeklődőket. Az előadások előtt és után az Egyetem utca 2-ben a 3. emeleti folyosón lehetőség nyílik ókori tematikájú kvízzel, kifestőkkel, múmia-készítővel és puzzle-játékkal játszani. A Wittmann-teremben pedig az Ókori bankárok nyomában címmel virtuális szabadulószoba vár mindenkit!


Apep (görög eredetű elnevezéssel: Apóphisz) hatalmas kígyó formájában támadta meg a napistent éjszakai utazása során. Az előadás bemutatja azokat a változatos történeteket, melyeket az ókori egyiptomiak meséltek arról, hogyan tudott a napisten felülkerekedni ősellenségén minden egyes éjszaka.


Már az ókori Mezopotámia irodamában is gyakran szerepelnek drágakövek különböző kontextusban. Ezek közül több valamiképpen összeköti az istenek égi szféráját az emberek földi világával. Hasonlóképp olvashatunk drágakövekről az ókori zsidó irodalomban is, sok esetben hasonló jelentéstartalommal. Előadásomban ezt mutatom be.


Az előadás röviden bemutatja a makedón uralkodók házassági gyakorlatát, majd részletesen megvizsgálja, hogy II. Philippos (uralk. 359—336) esetében milyen kül- és belpolitikai előnyökkel és hátrányokkal járt a többnejűség, valamint hogy ez a gyakorlat milyen szerepet játszhatott Philippos halálában.

The Religion of Palmyra (angol nyelvű)

The fascinating history of the religion of a Roman trade center in Syria, Palmyra.


Ebben a tanulmányban Statius: Silvae (Erdők) című alkalmi verseket tartalmazó gyűjteményből két művet választok ki: olyan verseket, amelyek Manilius Vopiscus tiburi (ma: Tivoli, Olaszország) és Pollius Felix surrentumi (ma: Sorrento) villáiról szólnak. Az ókori római villák ugyanis költői motívumként és fényűző házakként egyaránt képesek voltak kifejezni tulajdonosaik jólétét, valamint kulturális érdeklődésüket.


Régészek egy csoportja új leleteket talált egy eddigi ismeretlen ókori bankházról. A romok között felfedeztek egy első századi, hétkulcsos széfet is, de a kulcsok hiányában csupán találgatni tudnak, mi is lehet benne. Gyere el és segíts megfejteni a rejtélyt!


Ingyenes könyvbörze az antikvitás forrás/szak- és ismeretterjesztő irodalmából

(kisgyerekeknek is ajánlott)

Az ókor egy-egy híres emlékének képét rakhatják ki játékos kedvű érdeklődők színes kirakók segítségével. Játékos kedvű érdeklődő vendégeink egy kvízjátékban tehetik próbára tudásukat a római világról.

Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék
18:00-20:00


A játék kulturális szerepéről, a stratégiai és a videójátékokról szóló játékos szemináriumok
Miután röviden megismerkedtünk a játék kulturális szerepével, logikájával, 20-20 perces blokkokban a stratégiai játékokkal, a videojátékokkal, a populáris irodalommal és a színházzal kapcsolatban feszegetjük a játék mibenlétét.

Vizuális Kultúra és Irodalomelméleti Tanszék
20:00 – 21:45


Móricz Zsigmond egyik legismertebb regénye a Rokonok (1932), melynek két adaptációja is született 1954-ben és 2006-ban. Az előadás röviden áttekinti, hogy a nevezett adaptációk mely összetevőit hagyják ki, hangsúlyozzák, vagy szorítják háttérbe a Rokonoknak - és vajon miért.
Az előadás a milói Vénusz irodalmi műtárgyleírásainak hagyományába nyújt betekintést. Rövid áttekintéssel szolgál a szobor szerepéről a 19. századi művészettörténetben és költészetben.


Szent-Györgyi Albert Agóra Kamaraterem

Neveléstudományi Intézet
18:00 – 21:00


Kíváncsi vagy, milyen gyorsan tanulsz? Milyen ügyesen gondolkodsz? Gyere el, és az eDia játékos számítógépes feladatai segítségével mérd össze tudásod és képességeidet osztálytársaiddal vagy szüleiddel!


Derítsd ki, hogyan működnek dolgok, mi áll a természeti jelenségek hátterében! Gyere el, és éld át a felfedezés örömét, járd végig a kutatók útját! Érdekes, játékos feladatok, kísérletek várnak rád.


Gyere el, és próbáld ki számítógépes feladatsorainkat, fejlesztő játékainkat! Ovisokat, iskolásokat és a szüleiket is szeretettel várjuk, hogy együtt élhessük át a tanulás örömét.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

KUTATOK_EJSZAKAJA_22

Két helyszínen több, mint hetven programmal vár Titeket az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara szeptember 30-án, a Kutatók éjszakáján!