(A régi rendszerű, 4 éves képzésben résztvevőknek, tehát nem MA-soknak!!!)
PORTFÓLIÓ KÉSZÍTÉSE
OKTATÁSI SEGÉDANYAG TANÁRSZAKOS HALLGATÓK SZÁMÁRA
(Összeállította: Cs. Czachesz Erzsébet, közreműködött Vidákovich Tibor és Zsolnai Anikó)
A portfólió fogalma, típusai és készítésének céljai
Az alábbi rövid összefoglalásban Falus Iván és Kimmel Magdolna (2003) könyvének alapján, abból gyakran szó szerinti idézetek segítségével olyan leírást kísérlünk meg adni a portfólióról és készítéséről, amelynek segítségével a tanárszakos hallgatók önállóan készíthetnek saját munkáikról, és/vagy tanítási gyakorlatukról portfóliót.
A tanárjelölt által készített portfólió helyettesítheti a pedagógiai-pszichológia vagy módszertani témából írt szakdolgozatot vagy szakdolgozatfejezetet. Így a hallgatók a tanári képesítővizsga követelményeinek a teljesítésére választhatják az előbbiek helyett a portfólió elkészítését is.
„A portfólió olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).
A portfólió tartalmazhatja a legjobb(nak vélt) munkákat, vagy pedig azokat, amelyek valamilyen fejlődést, változást, előrehaladást dokumentálnak.
A portfólió készítésének céljai
„Alapvetően két céllal készíthetünk portfóliót: értékelési céllal, vagy a tanulás elősegítése érdekében. Az értékelési célú felhasználás során azt akarjuk megállapítani a portfólió segítségével, hogy mit tudnak és mire képesek diákjaink. Ha a tanulás elősegítésére használjuk a portfóliót, akkor pedig az a cél, hogy a diákjaink tanuljanak valamit a portfólió összeállításából” (Arter és mtsai 1995, 2.). /Értelemszerűen a fenti idézetben a diák a tanárjelölt hallgató./
A két típus között azonban nincsen merev választóvonal: a tanulási folyamatot bemutató portfóliót is lehet értékelni, illetve az értékelésre összeállított segítségével is lehet tanulni.
A portfóliók típusai
Sokféle portfólió készíthető és alkalmazható a tanulásban, tanításban és a vizsgáztatásban. Mi most Heuer (2000) munkájából idézünk néhányat, olyanokat, amelyekről úgy véljük, hogy a tanári képesítővizsgára készített portfólió mintájává válhatnak.
Eredménybemutató portfólió:
meghatározott típusú dokumentumokat kérnek a portfólióban, amelyeket nem szabad sem kihagyni, sem mással helyettesíteni. Az értékelési kritériumok adottak, de a portfólió készítője számára nem feltétlenül ismertek. Az így elkészített portfóliók jól összehasonlíthatók. (Ilyen például az álláskeresés céljára készített portfólió.)
Tematikus portfólió:
olyan interdiszciplináris portfólió, amelyben a diákok egy bizonyos témával kapcsolatban összegyűjtött ismereteiket mutatják be. Egy ilyen portfólió összeállítása általában több tantárgyban szerzett ismeretek szintetizálását követeli meg. (Például, ha valaki a magyar reformkorról készítene egy tematikus portfóliót, akkor szükségképpen történelmi, irodalmi, művelődéstörténeti ismeretek összegzésére kellene törekednie.)
Kutatási portfólió:
célja az, hogy bemutassa a tanuló egy kutatási projektjét és annak eredményeit. Ez a portfólió is tematikus, de nem feltétlenül iskolai tárgyak köré szerveződik. A kutatás célja bármi lehet, például a helytörténet bármely szelete, vagy egy író életművének feltárása, esetleg egy társadalmi jelenség, például a futballhuliganizmus vizsgálata.
Projektportfólió:
egy projekt megvalósulásának folyamatát és a tanulónak a projektben játszott szerepét dokumentálja. (Például egy iskolai színielőadás megvalósulását.)
Reflektív portfólió:
középpontjában a diák tanulási folyamatainak bemutatása és a diák reflexiói állnak. A cél a tanuló metakognitív készségeinek fejlesztése. A reflektív portfólióból a diák, a tanár, a szülő számára egyaránt kibontakozik a a tanuló portréja: tanulói típusa, tanulási stratégiái, technikái, azok fejlődése, kibontakozása különböző területeken.
Kimeneti portfólió:
az érettségi vizsgát magántanulók esetében helyettesítő portfólió, amely leginkább a szakdolgozatvédésre hasonlít. A tanuló bemutatja egy kutatási projektjének dokumentumait, és megvédi eredményeit.
Tehát sokféle lehet a portfólió készítésének a célja, sokféle lehet az alkalmazási lehetőség. A konkrét céltól függ a portfólió pontos tartalma és felépítése. Egy jó portfólióban minden egyes dokumentumnak megvan a funkciója és szolgálja a kitűzött cél(oka)t.
A portfólió használata a tanárképzésben
A portfólióban a tanárjelölt sokféleképpen tudja dokumentálni tanulmányait, gyakorlatait, tanárrá válásának állomásait. Ahhoz, hogy be tudja mutatni tanári kompetenciái fejlődését, tudnia kell, hogy milyen követelményeknek kell egy tanárnak megfelelnie. A követelmények leírására dolgozták ki a sztenderdeket, amelyek leírják mindazt az elméleti- és gyakorlati tudást, amellyel egy tanárnak rendelkeznie kell. A jelöltnek dokumentumokkal és az azokhoz csatolt reflexiókkal kell igazolnia, hogy viselkedése tudatos, és képes a követelményeknek gyakorlatilag is eleget tenni.
Falus és Kimmel (2003, 61-62.o.) könyvéből álljon itt az Amerikai Egyesült Államokban az Új Államközi Tanári Értékelési és Támogatási Konzorcium (INTASC) által összeállított sztenderdlista:
1) A tantárgy ismerete
A tanár tisztában van az általa tanított tárgy(ak) alapvető fogalmaival, megismerési eszközeivel és struktúrájával, és képes olyan tanulási tapasztalatokat szervezni, amelyek a tanulók számára is értelmezhetőkké teszik a tárgy ezen aspektusait.
2) Az emberi fejlődés és tanulásismeret
A tanár tisztában van a gyerekek fejlődésének és tanulásának sajátosságaival, képes olyan tanulási lehetőséget teremteni, amelyek elősegítik a gyermekek intellektuális, szociális és személyes fejlődését.
3) Az oktatás adaptálása az egyéni szükségletekhez
A tanár tisztában van a tanulók eltérő tanulási képességeivel, megközelítésmódjával, s ezekhez igazodó oktatási helyzeteket teremt.
4) Többféle oktatási stratégia alkalmazása
A tanár az oktatási stratégiák széles körét ismeri és alkalmazza, amelyek előmozdítják a tanulók kritikus gondolkodásának, problémamegoldásának és tevékenységének fejlődését.
5) Motivációs és tanulásszervezési készségek
A tanár tisztában van az egyéni és csoportos motiváció jelentőségével, és képes olyan tanulási környezet megteremtésére, amely kedvez a pozitív társas interakciónak, a tanulásban való aktív részvételnek és az önmotiválásnak.
6) Kommunikációs készségek
A tanár felhasználja a szóbeli, nonverbális és médiakommunikációs technikákat a tanulók aktív felfedezésének, együttműködésének és a támogató osztálytermi interakciónak az előmozdítására.
7) Tervezési készségek
A tanár a tanítást a tantárgy, a tanulók, a közösség és a tantervi célok ismeretére alapozva tervezi.
8) A tanulás értékelése
A tanár tisztában van a formális és nem formális értékelési stratégiákkal, és ezeket alkalmazza is a tanulók folyamatos intellektuális, szociális és fizikai fejlődésének előmozdítása érdekében.
9) Szakmai elkötelezettség és felelősség
A tanár olyan reflektív gyakorlati szakember, aki folytonosan értékeli saját döntéseinek és cselekvéseinek másokra (gyerekek, szülők, kollégák) gyakorolt hatását.
10) Együttműködés
A tanár igyekszik kapcsolatot teremteni kollégáival, a szülőkkel és a környező társadalom különféle képviselőivel annak érdekében, hogy a tanulók számára kedvező feltételeket teremtsen, és tanulásukat elősegítse.
(Cambell és mtsai, 2000, 4-6.)
A tanárjelölt feladata tehát az, hogy a portfólióban folyamatosan gyűjtse azokat a dokumentumokat, amelyekkel igazolni tudja a sztenderdek elérése érdekében folytatott munkáját.
A tanárjelölti portfólió tartalma
Darling-Hammond és Snyder (2000, 536-537.) háromféle dokumentumtípust sorol fel:
1. a tanítás során készített dokumentumokat (óravázlatokat, kiegészítő anyagokat, dolgozatokat, a tanítványok munkáit, a tanítási óra audio- vagy videofelvételét),
2. a tanárjelölt reflexióit tartalmazó dokumentumokat (tanári tanulási napló, reflektív jegyzetek az egyes dokumentumok magyarázatára),
3. a jelölt tanításáról mások által készített dokumentumokat és értékeléseket.
A jelöltnek elég nagy szabadsága van a dokumentumok válogatásában, de az a feladata, hogy portfóliójában a fejlődési útját mások (és az értékelő) számára nyilvánvalóvá, követhetővé tegye. A portfólióhoz bevezetőt kell írni, amelyben leírja alapvető céljait és a portfólió felépítését. Tartalomjegyzéket kell készíteni, világos és áttekinthető rendszerbe kell szervezni (és összefűzni) az anyagot.
Legjobb, ha a felsorolt sztenderdek mindegyikéhez tud dokumentumot csatolni. Végül ugyancsak Falus és Kimmel (2003, 66-68. o.) könyvéből felsorolunk a portfólióban elhelyezhető dokumentumtípusokat. (A „Sztenderdek” oszlopban érdemes megjelölni, hogy az adott dokumentum melyik sztenderd követelményhez tartozik.)
Dokumentumtípusok |
Sztenderdek |
Órai megfigyelések rögzített változata(irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre) |
1,5,7 |
Szakcikk összegzése, értékelése |
|
A tanulók értékelése (teszt, feleltetés, portfólió stb.) |
|
Egy gyermek fejlődéséről készült esettanulmány |
|
A jelölt tanulásszervezésre vonatkozó felfogása, az olvasottakra való hivatkozással |
|
Külső szervekkel való kapcsolat dokumentumai |
|
Számítógépes dokumentumok (internetes keresés eredményei) |
|
Egy kooperatív munkát tükröző óra dokumentumai (terv, összegzés) |
|
Bármilyen terv (óra-, tematikus terv, órán kívüli tevékenység terve) |
|
Bármilyen dolgozat, fogalmazvány, ami a sztenderdekkel összefügg |
|
Mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármilyen tanári tevékenységére kapott |
|
Llátogatások dokumentumai, beleértve a jelölt szakmai látogatásait és a gyerekekkel tett látogatásokat is |
|
Közeli és távoli célkitűzések, valamint ezek teljesítése |
|
Speciális bánásmódot igénylő gyerekek számára készített egyéni terv |
|
Gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel készített interjúk |
|
Pedagógiai napló (a gyerekek nevének említése nélkül) |
|
Óravázlat |
|
Levelezés szülőkkel |
|
Az információs és kommunikációs technológia alkalmazásának bizonyítékai |
|
Előadáson, konferencián készített jegyzetek reflexiókkal |
|
Megfigyelések jegyzőkönyvei |
|
Évfolyamtársak kritikai észrevételei |
|
A jelölt tanításfilozófiájának kifejtése |
|
Fényképek, képek, videofelvételek |
|
Tanulók portfóliói |
|
A jelölt által olvasott és reflektált öt évnél nem régebbi szakcikkek |
|
Valamely probléma megoldásának leírása |
|
Önképzési tervei, elképzelései |
|
Szakmai szervezetben, bizottságban való részvétel |
|
A jelölt által készített anyagok (taneszköz, poszter) |
|
Önkéntes tevékenység leírása |
|
A jelölt minden egyes dokumentummal kapcsolatban három kérdésre adjon világos eligazítást. A kérdések:
1) mi ez a dokumentum,
2) melyik sztenderdhez kapcsolódik és miért,
3) hogyan mutatja be a fejlődést?
Irodalom
Arter, J. A. és mtsai(1995): Portfolios for Assessment and Instruction. ERIC Digest.
Barton, J.-Collins, A. (1993): Portfolios in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 44/3, 200-210.
Cambell, D.- Melenyzer, B.- Nettles, D.- Wyman, R. jr. (2000): Portfolio and Performance Assessment in in Teacher Education. Allyn and Bacon, Boston.
Darling-Hammond, L.- Snyder, J. (2000): Authentic Assessment of Teaching in Context. Teaching and Teacher Education, vol. 16. 525-545.
Falus Iván- Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadói Kör, ELTE, BTK, Neveléstudományi Intézet.
Heuer, L. (2000): The Homeschooler’s Guide to Portfolios and transcripts. IDG Books Worldwide, Foster City.