Fogarasi_Gyorgy_BSZE

A XIX.század világirodalma



Az oktató és a kurzus adatai:

a kurzus címe

A XIX. század világirodalma

az oktató neve

Fogarasi György

az oktató beosztása

egyetemi docens

az oktató tanszéke

Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék

az oktató ímélcíme

fogarasi@hung.u-szeged.hu

az óra helye

Aud. Max.

az óra időpontja

szerda 8:00-9:30


A kurzus leírása:


rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás

Az előadás első fele az európai és amerikai romantika irodalmát, kritikai fejleményeit és filozófiai tétjeit tárgyalja huszadik századi visszhangjuk tükrében. Az előadás második fele a realizmus, naturalizmus és szimbolizmus irodalmának vizsgálatán keresztül a modernitást megalapozó tendenciákat járja körbe.

részletes (hetekre bontott) tematika

febr7 Bevezetés: romantika

febr14 Német romantika (Novalis, F. Schlegel, Hoffmann)

febr21 Német romantika (Hölderlin, Kleist)

febr28 Angol romantika (Wordsworth, Coleridge)

márc7 Angol romantika (P. B. Shelley, Keats, Byron)

márc14 Angol és amerikai romantika (Mary Shelley, Poe)

márc21 Orosz és lengyel romantika (Puskin, Mickiewicz)

[márc28 szünet]

ápr4 Francia romantika (Hugo, Vigny)

ápr11 Bevezetés: realizmus, naturalizmus, szimbolizmus; Angol realizmus (Dickens, Thackeray)

ápr18 Francia szimbolizmus (Baudelaire, Verlaine, Rimbaud)

ápr25 Francia realizmus (Balzac, Stendhal, Flaubert)

máj2 Orosz realizmus (Turgenyev, Goncsarov, Tolsztoj, Dosztojevszkij)

máj9 Orosz realizmus (Turgenyev, Goncsarov, Tolsztoj, Dosztojevszkij)

máj16 Realista és szimbolista dráma (Ibsen, Csehov, Strindberg)


Olvasmányok, kiegészítő anyagok:


a kurzus Coospace vagy Google Classroom támogatással folyik-e (kérjük, írja be, melyikkel)

CooSpace

kötelező olvasmányok (ha vannak)

Kötelező primér olvasmányok

 

Novalis: Töredékek (in A romantika), Himnuszok az éjszakához (in Versek)

August Wilhelm Schlegel – Friedrich Schlegel: 116. és 206. Athenäum töredék (in Válogatott esztétikai írások)

Friedrich Schlegel: Az érthetetlenségről (in Kultusz és áldozat)

Hoffmann: Brambilla hercegnő

Hölderlin: Hüperión, versek (Hüperión sorsdala, Békeünnep, Mint ha ünnep-hajnalban)

Kleist: A gondolatok fokozatos kialakulásáról beszéd közben (in Esszék, anekdoták, költemények), Kohlhaas Mihály, A chilei földrengés

Heine: versek (A dal szárnyára veszlek, A Loreley, Irányköltészet)

Wordsworth: versek (Szemrehányás és felelet, Visszaadva a kölcsönt, Sorok a tinterni apátság fölött, Heten vagyunk), Bevezető megjegyzés a Lírai balladákhoz (in A romantika)

Coleridge: versek (Az eolhárfa, Kubla Kán, Rege a vén tengerészről), A Kubla kán elé írt prózaszöveg (in Angol romantika), Az államférfi kézikönyve: Szimbólum és allegória (in Angol romantika), Biographia Literaria (XIII. és XIV. fej.) (in Angol romantika)

Byron: Don Juan (Ajánlás, Első ének: I–XVII.)

Percy Bysshe Shelley: versek (Wordsworthhöz, Mont Blanc, Óda a nyugati szélhez), A költészet védelme (in Angol romantika)

Keats: versek (Óda egy csalogányhoz, Óda egy görög vázához, A szonettről, Föltehetőleg Fanny Brawne-hoz írott sorok)

Mary Shelley: Frankenstein

Poe: A holló, A műalkotás filozófiája, A Maelström poklában, A Morgue utcai kettős gyilkosság, Az ellopott levél

Hugo: versek (A dzsinnek, Egy flamand ablak üvegére, Stella, Szóljatok szüntelen, A koldus, Az éj, az éj, az éj), A párizsi Notre-Dame / A nyomorultak

Vigny: versek (A farkas halála, Mózes)

Puskin: Anyegin

Mickiewicz: versek (Óda az ifjúsághoz, A hableány, Farys)

Dickens: Szép remények / Twist Olivér

Thackeray: Hiúság vására

Stendhal: Vörös és fekete / A pármai kolostor

Balzac: Goriot apó, Előszó az Emberi színjátékhoz

Flaubert: Bovaryné

Baudelaire: A romlás virágai

Verlaine: versek (Őszi chanson, Költészettan, Szövegtelen románcok)

Rimbaud: versek (Az akasztottak bálja, Kóborlásaim, A részeg hajó, A magánhangzók szonettje), Egy évad a pokolban

Zola: Nana

Gogol: Az orr, A köpönyeg

Goncsarov: Oblomov

Tolsztoj: Háború és béke / Anna Karenina

Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés / A Karamazov-testvérek

Csehov: Sirály

Ibsen: Nóra (A babaház)

Strindberg: Az apa

 

Kötelező szekundér olvasmányok

Paul de Man: „A temporalitás retorikája” (in Az irodalom elméletei I., szerk. Thomka Beáta)

 

+ 3 tanulmány az alábbi antológiákból:

Újragondolni a romantikát: koncepciók és viták a XX. században, szerk. Hansági Ágnes és Hermann Zoltán (2004)

– Oskar Walzel, Karl Heinz Bohrer, Arthur O. Lovejoy, René Wellek, Paul de Man, Jerome J. McGann, Robert J. Griffin és Igor P. Szmirnov írásai

Romantika: világkép, művészet, irodalom, szerk. Szegedy-Maszák Mihály és Hajdú Péter (2001)

– Szegedy-Maszák Mihály, Földényi F. László és Kulcsár Szabó Ernő írásai

A romantika tétjei, szerk. Fogarasi György (Helikon 2000/1–2)

– Fogarasi György, Cynthia Chase, Raymond Williams, Neil Hertz és Paul de Man írásai

 

ajánlott olvasmányok (ha vannak)

Ajánlott szekundér olvasmányok

 

Németh G. Béla: Az egyensúly elvesztése: a német romantika

Weiss János: Mi a romantika? (Filozófiai tanulmányok)

Zoltai Dénes: „Romantikus kamaszévek” (in A. W. Schlegel – F. Schlegel: Válogatott esztétikai írások)

Kocziszky Éva: Hölderlin: költészet a sötét Nap fényénél

Földényi F. László: Szavak hálójában: Heinrich von Kleist

Péter Ágnes: Roppant szivárvány: a romantikus látásmódról

Péter Ágnes: „Mi az angol romantika?” (in Angol romantika: esszék, naplók, levelek, szerk. Péter Ágnes)

Szenczi Miklós: „Coleridge irodalomesztétikája” (in uő: Valósághűség és képzelet)

Séllei Nóra: „A szörny(űség) kibenléte − Mary Shelley: Frankenstein, avagy a modern Prométheusz” (in uő: Lánnyá válik, s írni kezd: 19. századi angol írónők)

Fogarasi György: „Materializmus és historizmus – a romantika diskurzusában” (in uő: Rátévedések)

Bényei Tamás: „Balzac és az eredeti tőkefelhalmozás” (in uő: Archívumok)

Fried István: „Az irodalom tündöklésének és bukásának regénye (Honoré de Balzac: Elveszett illúziók)” (in uő: Tíz híres regény)

Lukács György: Balzac, Stendhal, Zola, Nagy orosz realisták

Paul de Man: „A szimbolizmus kettős aspektusa” (in uő: Olvasás és történelem)

Jean Cassou: A szimbolizmus enciklopédiája

Maurice Sérulloz: Az impresszionizmus enciklopédiája

Walter Benjamin: „Motívumok Baudelaire költészetében” (in uő: Kommentár és prófécia)

Walter Benjamin: „A második császárság Párizsa Baudelaire-nél” (in uő: Angelus Novus)

Mihail Bahtyin: A műfaj és a szüzsé-szerkezet sajátosságai Dosztojevszkij műveiben

 

+ szemelvények az alábbi kötetekből:

Horváth Károly: A romantika

Czine Mihály: A naturalizmus

Komlós Aladár: A szimbolizmus

 

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_35

Tavasszal is meghirdette az SZTE NKI Kulturális Irodája a Hallgatói Művészeti Versenyét, amelyre több kategóriában jelentkezhettek a tehetséges hallgatók: az eredményhirdetésen kiderült, a meghirdetettek közül majdnem minden kategóriában értek el helyezést BTK-s hallgatók is, nem egy esetben első helyen végeztek.


Néhány nappal később az ugyancsak az SZTE NKI által szervezett „A Szegedi Tudományegyetem és a Nobel-díj” alkotói pályázat díjkiosztójára is sor került, ahol az egyik első díjat szintén egy BTK-s hallgató kapta meg, személyesen Karikó Katalintól.