A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedhessenek a vallással kapcsolatos gondolkodás 19-20. század fordulóján bekövetkezett alapvető változásával, amely révén kialakultak a modern társadalomtudományok valláselméletei.
Prof. Dr. Dr. Máté-Tóth András előadása.
Az oktató és a kurzus adatai |
|
Kurzus címe |
Profán gondolkodás a szent világáról |
Oktató neve |
Prof. Dr. Dr. Máté-Tóth András DSc |
Oktató beosztása |
egyetemi tanár |
Oktató tanszéke |
Vallástudományi Tanszék |
Oktató e-mail címe |
matetoth@rel.u-szeged.hu |
Az óra helye |
BTK, Kristó terem (6722 Szeged, Egyetem utca 2.) |
Az óra időpontja |
csütörtök 8:30-10:00 |
A kurzus leírása |
|
Rövid (300–500 karakteres) szöveges leírás |
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedhessenek a vallással kapcsolatos gondolkodás 19-20. század fordulóján bekövetkezett alapvető változásával, amely révén kialakultak a modern társadalomtudományok valláselméletei. Az alább felsorolt témák jellegzetes tudós egyéniségeinek művének értékelése révén kaphatnak választ arra a kérdésre, hogyan gondolkodnak a tudományok profán módon a szentről. Ehhez tartoznak a vallásról való profán gondolkodás filozófiai és történeti előfeltételei, valamint külön figyelmet szentelünk a vallástudomány önálló elmélete megalkotójának: Max Müllernek. |
Részletes (hetekre bontott) tematika |
További tematikák: Biblia, Primitív népek, Mágia, Társadalom, Ember, Eredet, Lényeg, Funkció. |
Olvasmányok, kiegészítő anyagok |
|
Kötelező olvasmányok (ha vannak) |
SIMON, Róbert. A vallástörténet klasszikusai. 2003. CAPPS, Walter H. Religious studies: The making of a discipline. Fortress Press, 1995. KIPPENBERG, Hans Gerhard. Die Entdeckung der Religionsgeschichte: Religionswissenschaft und Moderne. München: Beck, 1997. WAARDENBURG, Jacques. Classical Approaches to the Study of Religion: Aims, Methods and Theories of Research. Introduction and Anthology. Walter de Gruyter, 1999. WHALING, Frank. Contemporary approaches to the study of religion: in 2 volumes. Mouton, 1985 |
Ajánlott olvasmányok (ha vannak) |
- |